Velikán umění Aj Wej-wej navštívil Prahu a fotograf deníku FORUM 24 David Těšínský u toho nesměl chybět. Podívejte se na fotogalerii z přednášky v NTK a z tiskové konference a otevření výstavy ve Veletržním paláci. Akce se konaly v duchu Aj Wej-wejova oblíbeného citátu: „Umění není jen nějaký doplněk, ale je to zásadní integrace ve společnosti i umění se chovat k druhým.“
Uprchlíky vnímané západním světem jako nelidskou hmotu bez vlastní identity, jména a životního příběhu ukazuje nejnovější dílo tohoto známého čínského umělce. Vytvořil je speciálně pro Národní galerii v Praze (NG), kde se účastnil posledních dnů jeho instalace a dnes ho představuje veřejnosti. Jmenuje se Zákon cesty a sestává z naddimenzovaného nafukovacího člunu a panáků bez tváře symbolizujících dnešní migranty, kteří hledají náročnou cestou po moři nový život a štěstí. Aj Wej-wej kritizuje západní politiky za jejich odmítavý postoj k uprchlíkům.
Uprchlíků, kteří sedí, leží a tísní se ve člunu nebo z něj padají, je 258. „Má svůj význam, tak jako u Aj Wej-weje vždy má všechno svůj význam, je to číslo jeho domu a studia v Pekingu. Což má pro něj obrovský význam, už si s ním hrál ve svých předchozích projektech,“ řekl kurátor výstavy a ředitel NG Jiří Fajt.
„Ukázalo se, že situace uprchlíků má skutečně globální rozměr, je to věc, kterou nemůžeme přehlížet. (…) Je to záležitost komplexní a ve mně vyvolává stále větší zájem. Ukazuje se, že to je také prověrka evropské demokracie a našeho přístupu k lidským právům. (…) Situace se přitom stále zhoršuje, zejména v Africe spousta lidí trpí hladomorem a bude to ještě horší… Jsme schopni udržet svůj životní styl? Můžeme tyto věci přehlížet? Musíme přehodnotit svůj postoj k lidské důstojnosti,“ řekl s tím, že to se snaží popsat ve svém filmu, který už je před dokončením.
„Je to celkem normální, lidé mají strach z toho, že jim něco naruší život, mají strach z věcí, které jim připadají cizorodé. Tito lidé (uprchlíci) jsou často vykreslováni jako nebezpeční, je to taková propaganda,“ řekl na dotaz, co si myslí o Češích, kteří z většiny migranty odmítají. „“Ale když se na to podíváme z humanitárního úhlu, když se podíváme na lidi, kteří jsou obětí války, snaží se najít si své místo, tak ta krize nesouvisí s nimi, ale především s těmi, kteří to přehlížejí a kteří předstírají, že se nic neděje. Je to tragédie a je to zločin, ať už se to odehrává v ČR, či v USA,“ řekl.
Aj Wej-wejova instalace se zrcadlí v obrovské skleněné kouli. Může tak nastiňovat, že západní civilizace sleduje osobní a rodinné tragédie uprchlíků jen z odrazu − převážně z médií. Byť se tak děje téměř v přímém přenosu, jednotlivci ani celé země a jejich reprezentace nejsou vesměs schopni se do situace migrantů vcítit. Aj Wej-wej, který jejich situaci zná na vlastní kůži, je dlouholetým kritikem čínského režimu. Svými díly z poslední doby se stává také kritikem euroamerické civilizace, respektive jejího vztahu k současným lidem bez domova hledajícím domov nový.
„Aj Wej-wej se v posledních dvou letech zaměřuje téměř výhradně na obhajobu lidských práv migrantů. Navštívil desítky lokalit potýkajících se s humanitární krizí. Zákon cesty je mnohovrstevným, epickým zobrazením stavu lidstva, vyjádřením empatie a morálního znepokojení umělce tváří v tvář neutuchající, nekontrolované destrukci a krveprolití,“ uvedl k výstavě Jiří Fajt. NG dnes ve Veletržním Grand Openingem zahájí devět výstav.