Společnost Duslo Šaľa českého premiéra Andreje Babiše by mohla získat úlevu 7 milionů eur (cca 180 milionů korun) ročně. Alespoň to navrhuje poslanec Maroš Kondrót ze strany SMER. Zeptali jsme se proto odpůrce novely zákona Karola Galeka, o co se podle něj ve skutečnosti jedná a co by podobný zákon znamenal.
Co podle vás pana Kondróta k takovému návrhu vedlo?
Pan Kondrót je v parlamentu považován za průmyslového lobbistu, přičemž ve prospěch Andreje Babiše už v minulosti (2014) prosadil zákon na zjednodušení získání daňové výhody, kterou pár dní po jeho platnosti využilo právě Duslo Šaľa, a to ve výši téměř 60 milionů eur. Nedávno se zase pokusil pozměňovacím návrhem vyřadit zákon o rejstříku partnerů veřejného sektoru, tzv. protischránkový zákon, díky kterému se Evropská komise dostala k údajům umožňujícím zahájení vyšetřování střetu zájmů Andreje Babiše při rozdělování dotací z evropských fondů v České republice. Pánové Kondrót a Babiš jsou kolegové ze socialistického podniku zahraničního obchodu Petrimex, Kondrót však vylučuje, že by s Andrejem Babišem byl dodnes v kontaktu. Samotný návrh, který by umožnil firmě Duslo Šaľa získat každoroční úlevu 7 milionů eur z placení části poplatků v ceně elektřiny, podle jeho slov vznikl na Úřadu pro regulaci síťových odvětví (ÚRSO) a vzniknout měl současně na Ministerstvu hospodářství SR. Toto potvrzují i vlastnosti dokumentu – návrhu zákona, kde se opravdu jako spojená osoba, která dělala úpravy, objevilo jméno pana Borise Baloga, ředitele odboru právních služeb na ministerstvu. Mnohem závažnější by však bylo, pokud by se potvrdilo, že dokument vznikal na ERÚ, který musí být ze zákona nezávislý jak na politicích, tak i na regulovaných subjektech či jiných osobách. Pro toto závažné porušení zákona jsem navrhl vládě, která má jako jediná tuto pravomoc, odvolat ředitele ERÚ pana Ľubomíra Jahnátka, který je bývalý politický kolega pana Kondróta a současně i bývalý ředitel pro strategii v Duslo Šaľa. Jak se tedy ukazuje, samotné pozadí tohoto zákona je velmi spletité a evidentně založené na kamarádšoftech, na které by ale doplatili všichni ostatní odběratelé elektřiny, kteří by se na 7milionovou úlevu pro Andreje Babiše museli skládat.
Co by to znamenalo pro ostatní hráče na trhu?
Zavedení diskriminačního pravidla, podle nějž by měli nárok na úlevu z placení dotací pouze ti, co jsou připojeni do distribuční soustavy, by znamenalo vyloučení všech podniků s mnohem vyšší energetickou náročností než má Duslo Šaľa. Současně by se tyto podniky, stejně jako domácnosti, musely ve svých účtech na tuto úlevu složit. Jedná se však o státní podporu a diskriminační pravidlo přiznávající, že nárok má pouze ten, kdo je připojen do přenosové soustavy, což je ovšem v rozporu s pravidly EK, a podobná pomoc by z jejich strany musela být zamítnuta.
Jak je možné přijetí zákona zabránit?
Po tom, kdy jsem upozornil na účelovost a rozpor zákona s pravidly EK, tento zákon ztratil podporu jedné z vládních stran, a je tedy více než pravděpodobné, že v oné podobě zvlášť výhodné pro Andreje Babiše, neprojde druhým čtením. Současně se sám předkladatel Maroš Kondrót vyjádřil v tom smyslu, že pokud přijde požadavek z ERÚ nebo ministerstva na jeho stažení, tak to udělá.
Duslo tvrdí, že jde jen o nápravu chyby. Co na tento argument říkáte?
Pokud v Duslo Šaľa považují za chybu nová pravidla EK pro přidělování státní podpory v oblasti ochrany životního prostředí a energetiky, platné od 1. 1. 2019, pak je ale nelze zpochybňovat zákonem na úrovni státu. To, že podobnou úlevu, jako by jim umožnil zákon z pera poslance Kondróta, už v minulosti měli, jim nedává žádnou záruku, že ji budou mít donekonečna, zvláště pokud by tím diskriminovali ostatní podniky s vyšší energetickou náročností.
Jak vy osobně vnímáte roli Andreje Babiše na slovenském trhu?
Osobně mám úctu ke všem podnikatelům, kteří se dokázali vypracovat a dosáhnout úspěchu díky své pracovitosti a šikovnosti. Na druhé straně odsuzuji podnikání na základě konexí, kamarádšoftů a lobbistických aktivit, které jsou na úkor jiných podnikatelů či spotřebitelů. Chtěl bych věřit, že úmysly Andreje Babiše na Slovensku jsou čisté, bohužel i výše uvedené skutečnosti, jakož i jeho aktivity a dění kolem jeho osoby v České republice, prozatím svědčí o opaku.
Pokud bude zákon přijat, kdo tuto úlevu zaplatí a co to bude znamenat pro slovenský rozpočet?
Na tuto úlevu se složí všichni ostatní odběratelé elektřiny, a to jak domácnosti, tak i podnikatelé. Konkrétně v tarifu za provoz systému, což je jedna z položek v ceně elektřiny, kde jsou zahrnuty všechny výše uvedené dotace. Ta představuje dnes 26 eur za každou MWh elektřiny. Tu bychom navýšenou o rozpočítanou úlevu pro Andreje Babiše platili všichni, Duslo Šaľa (po 95% úlevě) však pouze 1,3 eura. Vliv na slovenský státní rozpočet by to nemělo žádný, jedná se sice o dotace, které si vymysleli politici, avšak ti za ně odmítli převzít odpovědnost a jejich financování plně přenesli na odběratele elektřiny.