Aplikace TikTok už si stáhly více než dvě miliardy uživatelů po celém světě, tedy čtvrtina obyvatel planety. Jde o jednu z nejrychleji rostoucích aplikací, jaké lidstvo poznalo. V Evropské unii má uživatelů 100 milionů a toto číslo se pravděpodobně brzy zdvoj- nebo ztrojnásobí – pokud tomu nezabrání obavy o soukromí, právní záležitosti nebo národní bezpečnost.
„TikTok je prostorem pro pozitivní, kreativní vyjádření, od módy, komedie a vzdělávání až po kouzla, hudbu a sport. Naše značka radosti a zábavy je autentická, přístupná a skutečně rozmanitá.“ – TikTok (zde)
Kdo by mohl být proti aplikaci, která je založená na radosti a kouzlech? Zdá se, že třeba takovou indickou, japonskou i americkou vládu krátká taneční videa příliš neokouzlila. Evropská unie je stále na vážkách a nevypadá to, že by se měla brzy dohodnout. A to se musí změnit.
Zákaz TikToku a jeho sourozenců spravovaných čínským státem na americkém trhu vzbudil obavy i úlevu. Vláda Spojených států pochopila, že globální korporace, která dokáže konkurovat americkým digitálním obrům, může představovat vážnou bezpečnostní hrozbu do budoucna, i pokud se v současnosti nechová nutně nebezpečně nebo nepřátelsky. Nemusí být ani přímo napojená na čínský stát, protože nový čínský zákon o kybernetické bezpečnosti znamená, že jakákoliv čínská firma bude plně podřízená Pekingu.
Výkonné nařízení amerického prezidenta zakazující TikTok sice obsahuje všechny pro Trumpa charakteristické chyby a hlouposti a čelí nyní i právním výzvám, ale přesto se řídí realistickou geopolitickou logikou. Rusko tutéž logiku aplikuje proti americkým korporacím. Firmy Yandex a Vkontakte věrně pomáhají Kremlu. Spojené státy mají dobré důvody – v oblasti obchodu, geopolitiky, národní bezpečnosti i soukromí – na svém trhu zakázat nebo omezit čínské digitální globální hráče, stejně jako to dělá Čína s firmami americkými. Čína ostatně představuje digitální autoritářský režim, který vězní miliony nevinných lidí v koncentračních táborech. Nejde o žádnou běžnou přátelskou demokracii respektující zásady právního státu a dělby moci – naopak má na kontě tisíce krádeží duševního vlastnictví a miliony případů špionáže zahraničních elit.
Digitální obchodní modely jsou specifické tím, že transakce v nich na rozdíl od reálného světa probíhají bez zádrhelů a prakticky zdarma. Pokud si každý může svobodně a jednoduše vybrat, budou si uživatelé volit nové aplikace či sítě hlavně podle toho, zda je používají jejich známí nebo rodina. Čím více lidí nějakou síť využívá, tím více důvodů se připojit to dává dalším uživatelům a celý proces se pak už pohání sám. Jde o takzvaný síťový efekt – pokud tento systém není zatížen náklady či překážkami, vede k tvorbě globálních digitálních monopolů, kdy v každé síti přirozeně vznikne jeden dominantní hráč, a ten pozře všechny ostatní.
Čím více lidí jednu síť využívá, tím více vzniká datových bodů a propojení a tím více také mohou neuronové sítě strojového učení zlepšovat personalizované mikrocílení obsahu na každého uživatele, což také posouvá kvalitu celého zážitku. Právě proto například skoro nikdo nevyužívá vyhledávače jako DuckDuckGo a Yahoo a všichni upřednostňují Google.
Každé vězení musí mít zdi – v případě Číny jde o Velkou firewallovou zeď. Komunistická strana Číny už se dnes nebojí mongolských nájezdníků – starosti jí dělají spíše síťové efekty firem ze Silicon Valley. Čínští komunisté už dávno zjistili, že na globálním volném trhu jejich firmy v konkurenci Silicon Valley neobstojí. Mají-li čínské firmy mít šanci dosáhnout takových síťových efektů, které jim umožní konkurenceschopnost, musí Čína svůj trh o 1,4 miliardy uživatelů chránit. K tomu využívá technologii, regulace a také spoustu lidí, kteří u obrazovek odhalují a blokují vše, co neodpovídá nárokům čínské Komunistické strany a jejích digitálních obrů.
Tímto způsobem zvládla Čína vygenerovat globální hráče, kteří se mohou rovnat firmám ze Silicon Valley (Alibaba, 10Cent, ByteDance), a především uchránit Číňany a jejich mozky, oči a klávesnice před prediktivními a manipulativními algoritmy ze zahraničí. Jediný, kdo dnes může Číňany manipulovat a prediktivně postrkovat, je jejich Strana. Čínská protekcionistická opatření také stojí za úspěchem aplikací WeChat a TikTok. Díky zmíněným síťovým efektům, ochraně Velké firewallové zdi a bezprecedentní finanční podpoře Strany mohly nerušeně „růst“.
A co my Evropané? Nevystupujeme jako jednotný politický aktér, což je zásadní strategická chyba. Nemáme ani vlastní digitální obry v oblasti sociálních médií („náš“ jediný úspěch je Spotify). Ke všemu, od přístupu Huawei k 5G sítím, přes dovoz výrobků ze Sin-ťiangu pocházejících z otrocké práce, po přeshraniční ochranu uživatelských dat 447 milionů evropských občanů, přistupujeme jako Evropa roztříštěně, ať už jde o vnitrostátní legislativu či politická rozhodnutí. Žádný členský stát EU nemůže sám o sobě konkurovat Číně, Rusku, Spojeným státům či Japonsku. Všechny společně však už mají tržní sílu, která jim umožní soutěžit téměř s kýmkoliv, vytvářet normy v oblasti soukromí a nastavovat pravidla. K tomu, abychom postupovali na evropské, nejen na národní úrovni, nás pak stále více nutí aktéři třetích stran.
Dokud nereformujeme náš přístup k prosazování, provádění a kontrole předpisů v oblasti soukromí, zůstanou evropští uživatelé i nadále atraktivní kořistí, ať už v San Francisku, nebo v Šen-čenu. TikTok umí našich slabin využít, a své sídlo a většinu zaměstnanců proto přesunul do Irska a Spojeného království (více zde). Snaží se tak oddálit vyšetřování jeho přečinů, ať už jde o porušování zásad soukromí, přeshraniční předávání osobních údajů či další nekalé praktiky, které mohou vystavit Evropany riziku ze strany čínské vojenské rozvědky.
Američtí digitální hráči už dostali první ochutnávku evropského právního státu v podobě rozsudku ve věci Schrems II, který se týkal současných převodů dat z EU do USA. Následkem tohoto rozhodnutí se Microsoft zavázal, že svá evropská data lokalizuje a v EU investuje miliardy dolarů. TikTok odhadl situaci a v očekávání nových právních požadavků již oznámil, že přímo v Irsku vytvoří datové centrum. V tom plánuje do dvou let začít ukládat všechny údaje o evropských uživatelích. My ale nemůžeme další dva roky zůstat kořistí a naše politika v oblasti TikToku a přidružených čínských firem proto musí být inspirovaná našimi spojenci v Dillí, Washingtonu a Tokiu.
Autorka je europoslankyně za Piráty.