Já vím, že to paní Saša Uhlová myslí dobře, tedy že nejde o ďábelskou intriku, jak upevnit rasistické stereotypy o Romech. Vím, že nechce vyvolat v široké veřejnosti dojem „zase ty Cikáni lžou“ či ukázat romskou komunitu ve špatném světle. Jednoduše vím, že není rasistka. Ale její článek o tragédii v Teplicích výrazně posiluje slaboduché antiromské předsudky a dodává munici těm, kteří považují veškeré protirasistické aktivity za hloupost.
Ano, byla to tragédie, a rád si budu za tímto výrokem stát. Ono totiž, když zbytečně – i vlastní vinou – zemře člověk, tak je to tragédie vždy. A teoretizování na téma, že přece kvůli nějakému kriminálníkovi a smažce nemusíme dělat kravál, přenechávám občanům, se kterými se rozhodně nechci přátelit. Ano, v souvislosti s neštěstím v Teplicích není třeba dělat kravál, ale tragičnost tohoto úmrtí je nesporná.
Co se vlastně stalo?
V Teplicích se úplně vysmažil (v uživatelském slangu to znamená „požil silnou dávku drogy, která zásadním způsobem změnila jeho vnímání, myšlení i chování“) muž středního věku. Jak ukazuje jeden z videozáznamů, cosi – buď nějaká myšlenka v pervitinem promazaném mozku, nebo následek nevolnosti – jej složilo k zemi tak, že polonahý bezvládně ležel na chodníku. Pak se chaoticky zvedal, vyrazil směrem k jinému (také polonahému) muži, těsně se minuli, a tento před chvílí ještě bezvládně ležící muž začal jako smyslů zbavený mlátit do zaparkovaného auta.
Saša Uhlová k tomu v Alarmu píše: „Na videu zveřejněném policií to sice na první pohled vypadá, jako by byl dotyčný pod silným vlivem alkoholu nebo drog, ale zároveň není vůbec jasné, co se stalo předtím a co následovalo. Je to velmi krátký výsek událostí a na zemi mohl muž ležet i proto, že ho na ni někdo povalil. Co se přesně odehrálo, není jasné. Verze přátel a vzdálených příbuzných je dokonce taková, že se pohádal s někým, kdo na parkovišti Albertu vykrádal auto, a snažil se mu v jeho konání zabránit a že si ho policie posléze spletla s pachatelem. Přátelé a příbuzní zesnulého také zmiňují, že bral tramal, lék proti bolesti, a měl problémy se srdcem.“
Bohužel, obávám se, že Saša Uhlová svým textem ve skutečnosti jen posílila protiromské předsudky. Navíc k tomu využila pro autora nejbezpečnější metodu – citaci. V jejím článku říká sestra zemřelého: „Oni si myslí, že si to můžou dovolit, protože jsme Cikáni, ale já to tak nenechám, zabili člověka, vždyť mohl ještě žít! Měli mu nasadit pouta, odvézt ho na stanici, jestli něco udělal, nebo i zavřít do vězení, ale proč ho zabili?“
Sestra mrtvého to jistě řekla, přišla o bratra a má na emoce právo. Paní Uhlová ale nechala toto nepravdivé tvrzení zcela neoponované. Zadržení mrtvého zachycuje video, o jeho stavu před zadržením také vypovídá video. A je z nich zcela jasné, že policisté nikoho nezabili, nýbrž že zabíjel pervitin.
Bod po bodu…
Nejprve vytyčme limity podobné situace: Když bylo v psychiatrické léčebně potřeba (dnes už k tomu díky medikaci dochází jen výjimečně) násilím přemístit „rozjetého“ psychotika, bylo na to zapotřebí pěti lidí. Čtyři zřízenci, každý na jednu končetinu, a doktor, který hlídal hlavu. Lidé v podobném stavu – ať už v psychóze, duševní nemoci, nebo v psychóze podobné intoxikaci amfetaminy – mají neuvěřitelnou sílu a jsou zcela nepředvídatelní. Takže když policisté dojeli ke rvačce dvou uživatelů pervitinu, a jednoho z nich (již předtím extrémně agresivního, s výlevy fyzického násilí proti automobilu) zajišťovali, měli nelehký úkol. Byli totiž jen tři.
Paní Uhlová píše: „Není vůbec jasné, co se stalo předtím a co následovalo.“ Je úplně jedno, co se před incidentem stalo. Kdyby se muž tohoto jednání dopouštěl na svém autě a na svém pozemku, je to jeho věc. Ale mlátit do cizího auta na ulici se nesmí bez ohledu na to, co tomu předcházelo. „Na zemi muž mohl ležet i proto, že ho na ni někdo povalil“ – to jistě teoreticky možné je, ale pro existenci nějakého povalovače nic nesvědčí, nevyskytuje se na videozáznamech a nehovoří o něm ani svědci. Naopak průběh vstávání ukazuje, že onen „povalený“ byl totálně sjetý.
„Pohádal se s někým, kdo na parkovišti Albertu vykrádal auto, a snažil se mu v jeho konání zabránit a že si ho policie posléze spletla s pachatelem,“ píše dál Saša Uhlová. Jasně. Bránil vykradení auta mlácením do okénka.
„Bral tramal“ – to je hezké, ale tramadol je slabý syntetický opioid (opiát). Pod jeho vlivem, kdyby si ho vzal hodně, by dotyčný muž seděl, usmíval se a koukal do blba. To, co je vidět na záběrech – ať už na záběrech ničení auta, nebo záběrech ze zadržení – zcela naplňuje klinický obraz jak silné aktuální intoxikace pervitinem, tak pervitinové psychózy vyvolané dlouhodobým užíváním. Tedy drogy, kterou mu v krvi při pitvě našli.
Jak se vytváří image
Dále Saša Uhlová píše: „Obraz člověka, který měl sice v minulosti problémy s drogami i se zákonem, ale v současnosti měl snahu pracovat a k bývalému způsobu života se nevracet, je natolik silný, že jeho okolí odmítá uvěřit, že leží někde na zemi a pak vstává a mlátí do auta.“
A skutečnost?
V čase 00:06 videozáznam začíná scénou, kdy se policisté snaží dostat muže, co rozbíjel auto, na zem. Na chodník. Přitom je muž mimořádně agresivní a jednoho z policistů, který se k němu shýbá a kterého má v dosahu, se opakovaně pokouší kopnout do hlavy. V 00:18 se jednomu z policistů podaří muže zakleknout, muž se rve a aktivně klade odpor. Po minutě a půl (01:37) už má pouta, policista uvolňuje zakleknutí. Muž se začne zmítat a mlátit sebou i v poutech, v 01:48 jej proto policista opět zaklekává. Policisté opakovaně muži říkají: „Nevzpírej se! Muž neartikulovaně řve a vzpírá se. V 04:00 policista zakleknutí uvolňuje, klečí spíše na rameni muže, ale za chvíli se opět musí do muže opřít – odpor trvá, dokonce mu musí druhý policista držet i nohy. V 05:30 přestává muž klást odpor, policista jej úplně uvolňuje. Video už nezachytilo, že pro muže přijela sanitka, ve které při transportu do nemocnice zemřel. V krvi mu našli pervitin.
Etnicita nehrála roli
Popsaný zákrok vyvolal velkou reakci blízkého okolí muže. To je zcela samozřejmé, bez ohledu na etnicitu se blízcí oběti staví vždy na stranu svého mrtvého, a to bez ohledu na to, kde je pravda. Už trochu méně legitimní je, že se na toto neštěstí – protože neštěstí to nesporně bylo – nalepili romští aktivisté. A aktivisté využijí jakoukoliv záminku, bez ohledu na její opodstatněnost, proto jsou přece aktivisté.
Rada Evropy požaduje důkladné a nezávislé vyšetřování nedávné smrti Roma v Teplicích. Podle Rady Evropy jsou záběry ze zásahu policistů alarmující a vyvolávají řadu otázek. #GeorgeFloyd #policie #nasili #romove #romea @coe
Více: https://t.co/f1KuCMn2cg pic.twitter.com/QdM4p92O5O— ROMEA (@romeanews) June 23, 2021
Ovšem ze strany Alarmu došlo ke zcela zásadnímu profesnímu selhání. Dává incidentu rasistický rozměr, což je úplný nesmysl. Pokud má paní Uhlová pocit, že se kdokoliv při zadržování úplně zperníkovaného agresivního jedince v „ajfru“ ohlíží na barvu jeho pleti, je na omylu. Ono je totiž úplně jedno, jakou barvu má noha, kterou vás někdo kopne do obličeje, jak se o to při zadržování muž opakovaně pokoušel. O zuby při takovém kopanci přijdete, i kdyby ta noha byla zelená.
Ale podařilo se – už se o události mluví jako o rasistickém incidentu, už skupina Autonomní akce svolává demonstraci, a už všichni, kteří nejspíše nikdy neviděli zperníkovaného agresora, vědí, že tepličtí policisté jsou rasisti. Přitom tato politováníhodná událost nemá s rasismem absolutně nic společného.
Pokud existují jakékoliv pochybnosti o tom, že zákrok byl adekvátní, jistě to GIBS prošetří. Já tu ale nic neadekvátního nevidím, jakkoli můj názor nikoho nezajímá. Stejně tak nebude určitě bojovníky proti rasismu zajímat, že bylo tropické vedro, mrtvý měl nemocné srdce a pervitin je největší svinstvo, které se na drogové scéně dá sehnat. Když v parném dni zemře úplně zperníkovaný muž s nemocným srdcem poté, co má záchvat zuřivosti provázený těžkou fyzickou zátěží, kterou představovalo nejprve mlácení do auta a pak rvačka s policisty, je to zcela standardní smrt. Ano, takto perníkáři umírají – i bez policejní asistence. Ale opakuji, pokud o tom panují nějaké pochyby, nechť GIBS prověří, zda bylo zakleknutí technicky dle předpisů.
Hledat v incidentu jakýkoliv rasistický podtext je však čirá propaganda, která ve svém důsledku Romy poškodí. Uvedená obhajoba totiž jen vyvolá dojem, že Romové zneužívají smrt narkomana k vytváření dojmu o bujícím rasismu a o tom, jací jsou v jeho důsledku chudáci.