Předseda vlády chce přesvědčit kabinet, aby začal jednat s obchodními řetězci. Cílem by mělo být získání lepší pozice pro drobné zemědělce a potravináře, které podle Sobotky řetězce v současnosti diskriminují. I když se zcela jistě jedná o záslužnou aktivitu, svým způsobem kopíruje slova Andreje Babiše, který před lety obchodní řetězce označil za teroristy. Tehdy mu totiž obchodníci oznámili, že raději budou odebírat zboží od malých živnostníků než z jeho koncernu Agrofert. Sobotka chce však naopak zamezit vlivu velkých firem na nabídku zboží v obchodech. To Babiše jistě naštve.
Výhody pro Agrofert jsou ohroženy
Zuřící Babiš, jehož výrobky začaly mizet z obchodů, tehdy zahájil mediální kampaň. Zejména proti společnosti Ahold, provozující řetězec Albert. Výsledkem je současná situace, kdy na pultech zmiňovaného supermarketu najdete Babišovy výrobky v místech, kde jsou podle psychologie nákupu pro zákazníky daleko lákavější. Výjimkou není ani takový moment, že ačkoliv má Albert ve většině svých obchodů vlastní pekárnu, v regálech najdete pouze balené pečivo společnosti Penam, která patří pod Agrofert.
Co tedy vlastně vláda chce
Obchodní řetězce se tak teď musí cítit poněkud zvláštně. Nejdřív jim bylo nakázáno, aby drobné podnikatele odmítali na úkor obřích firem, nyní po nich podle vyjádření Bohuslava Sobotky bude stát chtít úplný opak.
Jak na situaci zareaguje Andrej Babiš bude velmi zajímavé. Ministru financí dalo hodně práce, aby vyvinul na řetězce dostatečný tlak a prosadil výrobky svých firem na pulty, a teď mu všechno může zhatit Sobotkova snaha. Přestože miliardář skupuje potravinářské firmy jako na běžícím pásu, může se klidně dostat do pozice, kdy se bude muset o místa v regálech rovnoměrně podělit se svými konkurenty.