Sociální demokraté před krajskými volbami zveřejnili sérii klipů. Videa se nesou v tíživé atmosféře těžkých časů. Společné mají to, že v nich vystupují děti, které vypadají velmi smutně, protože je pokaždé něco trápí. Následně se zde objeví dospělý, který uvedený problém vyřeší, načež vážně a důrazně promluví politik za ČSSD. A na úplný závěr se tu zjeví fotografie, kterou sociální demokracie slavnostně odhalila u příležitosti zahájení své kampaně pro krajské volby. Je na ní předseda strany Jan Hamáček v červeném svetru. Spoty ukazují Českou stranu sociálně demokratickou, která se zuby nehty drží toho, co považuje za svá osvědčená témata. Zapomíná však na to, že stejně jako musí být uvěřitelná její videa, musí být uvěřitelná i ona sama.
ČSSD zatím představila kromě svého úvodního klipu, který je věnovaný „příchodu“ koronaviru a Janu Hamáčkovi coby zachránci v červeném svetru, čtveřici videí ke svým klíčovým programovým bodům. Nechybí tu ochrana pracovních míst.
Vážně znějící hlas zde dramaticky odříkává: „Víme, jaké trápení může způsobit nejistota zaměstnání. V nejistých časech za lidmi musí stát ověřený partner. Partner, který prosadí potřebné jistoty. Tak aby se lidé nemuseli bát o svou práci. A plnili sny svým nejbližším.“ Souběžně s tím se odehrává scénka s dívkou, která touží jet na dětský tábor.
Dívka je smutná, ale následně přichází žena (pravděpodobně její maminka), která holčičce zřejmě umožní na dětský tábor jet. Ovšem to také nevíme jistě, protože jediné, co sledujeme, je, jak žena plakát propagující dětský tábor vyfotí. Dívce to však ke štěstí stačí, její smutek pomine a začne se smát.
Vzápětí do popředí vstoupí předseda sociálně-demokratické strany Jan Hamáček a promluví: „Dokázali jsme, že problémy umíme řešit. Sociální demokracie bojuje za zachování pracovních míst. A prosazuje důstojné pracovní podmínky a mzdy.“
Následuje fotografie vicepremiéra v červeném svetru a vedle něj nápis ve žlutém poli: „Ochráníme pracovní místa, 2.–3. října volte ČSSD“, přičemž zkratka partaje je samozřejmě uvedena červeným písmem. To vše se odehrává za doprovodu dramaticky znějící hudby, která stupňuje napětí a postupně přidává nadějné podtóny spolu s tím, jak se ukazuje, že dívka má na své straně „partnera, který prosadí potřebné jistoty“, respektive Českou stranu sociálně demokratickou, takže na dětský tábor pojede.
Dětské tábory a nejisté časy
Jako metafora sociální demokracie funguje tento klip docela dobře. V nejistém světě jsou sociální demokraté někým, kdo slibuje jistoty, které vždycky odněkud vytáhnou a „nějak“ zajistí „dětské tábory“ a tváří se, že tím celý problém vyřešili. Pracovní místa se však nezachovají jen tím, že se o jejich zachování „bojuje“, a k „důstojným pracovním podmínkám a mzdám“ sice politici mohou přispět, ovšem také to není tak snadné, že je stačí jednoduše „prosazovat“.
Stejně jako se ve spotu ČSSD zničehonic zjeví paní, která holčičce asi zajistí účast na dětském táboře, sociální demokracie voličům sugeruje, že jim snadno a rychle poskytne spoustu různých životních jistot. Video s hodnou paní a holčičkou tak velmi přesně vystihuje dnešní sociálnědemokratickou stranu. A nesrovnalosti, které obsahuje, poukazují na to, že to celé trochu drhne a není to úplně věrohodné.
Zbývající tři spoty se odehrávají ve stejném duchu a vlastně se od popsaného skoro vůbec neliší – jen se vše točí kolem jiného tématu. V dalším klipu holčičku vystřídá chlapeček a místo dětského tábora jde o bydlení, konkrétně o „obydlí“ z větví a palet. Chlapec si sám postaví jen velmi chatrné a vyhlíží velmi smutně. Do toho hlas v pozadí zdůrazňuje: „Důstojné bydlení má být jistotou i v nejistých časech. Stát i kraj mají být spohlehlivým partnerem. Partnerem, který ví, co je potřeba.“
Smutné děti, Toman a Hamáček
Naštěstí přijde dospělák, který chlapci pomůže postavit si opravdu pevnou a bytelnou chajdu z mohutných a silných větví, chlapci se rozjasní tvář a už není smutný. A poslanec a starosta Náchoda Jan Birke k tomu dodává: „Dokázali jsme, že umíme řídit kraje i radnice. Zajistíme dostupné bydlení pro všechny.“ A pak už jen zbývá červený svetr a nápis: „Zajistíme dostupné bydlení“.
Velmi podobné jsou další dva spoty. Opět smutné děti. V jednom je zachmuřený a bezradný chlapec za volantem hasičského vozu. Komentující hlas si opět mele svou: „V krizových chvílích chcete být v dobrých rukách. V takových, které vědí, co dělají. Zkušených, spolehlivých, jistých. V rukách, které mají vše, co potřebují pro svou práci.“ Načež se objeví hasič, který chlapci vrátí úsměv na tvář.
A potom přijde na řadu zase Hamáček: „Hasiči, policisté, záchranáři. Každý den nasazují svoje životy pro naši bezpečnost. A proto si zaslouží to nejlepší vybavení a adekvátní ohodnocení. Já osobně pro integrovaný záchranný systém udělám maximum. V krizi, ať už je jakákoli, vás ochráníme.“ A už je čas na fotku v červeném svršku a nápis: „Ochráníme naše kraje. Společně“.
Ve čtvrtém klipu je pak smutná holčička u řeky. „Máme problém. Drahocenná voda se ztrácí z krajiny a my ji potřebujeme zadržet. Čas běží. Potřebujeme rozhodný plán, který bude fungovat,“ recituje vážně hlas a holčička se stále smutně a především marně snaží postavit vodní mlýnek. Když vtom přijde pán, který jí pomůže.
Hlas v tu chvíli odříkává: „A to nepůjde bez zkušeného vedení. Někoho, kdo ví, co dělá. Tak, aby v České republice mohly žít i generace po nás.“ Načež na scénu vstoupí ministr zemědělství Miroslav Toman a deklaruje: „Jiní o vodě mluví, my ji chráníme a vracíme lidem.“ A již je tu opět Hamáček v červeném svetru a tentokrát se sloganem: „Víme, jak na boj se suchem“.
Je to pořád stejná písnička. Volič je smutný a bezradný jako děti vystupující v klipech ČSSD a sociální demokraté mu nabízejí tu „ověřeného partnera“, tu „spolehlivého partnera“, tu „zkušené vedení“, případně to, že ochrání naše kraje, zajistí dostupné bydlení, porazí sucho či ochrání pracovní místa, ale především to, že zatočí s veškerou nejistotou. Je to všechno stejně věrohodné a uvěřitelné jako ony klipy, ve kterých kde se vzal, tu se vzal hodný pán či paní a všechno vyřešili.