Propadnout sebeklamu je vždycky nepříjemné. ČSSD se to stává pravidelně. Před volbami do Sněmovny v roce 2013 sociální demokraté počítali s 30 procenty hlasů. Před minulým sněmovním kláním si nedokázali představit, že by mohli získat pouhých 7,27 procenta hlasů nebo že by se v roce 2019 nemuseli dostat do Evropského parlamentu. Nyní zase věří tomu, že jim trn z paty vytrhne červený svetr Jana Hamáčka. Je to však omyl, který dokládá jedno jediné: tonoucí se stébla chytá – v tomto případě strana ve svém zoufalství sahá po svršku svého předsedy.
Sociální demokraté minulý týden v Hradci Králové zahájili kampaň do krajských voleb. Hamáček při té příležitosti měl samozřejmě červený svetr a k tomu modré džíny, v kombinaci s ostře řezanými rysy a nekompromisním, vážným výrazem tak na fotografii z této akce připomínal Supermana, který přichází zachránit nejen sociální demokracii, ale hlavně celou Českou republiku a její občany.
Tuhle svoji představu sociální demokraté zakládají na pozitivních ohlasech, kterých se Hamáčkovi a jeho svetru dostalo během koronavirové krize. Aktuálně jim to potvrdil i nedávno zveřejněný průzkum STEM. Z členů vlády, kteří se zapojili do řešení krizové situace v souvislosti s nemocí COVID-19, v něm respondenti nejlépe hodnotili právě šéfa ČSSD.
Pozitivně jeho práci ocenilo 70 procent dotázaných, v případě premiéra Babiše to bylo 65 procent, u ministra zdravotnictví Adama Vojtěcha to bylo o pět procent méně, ministryni financí Alenu Schillerovou a ministryni práce a sociálních věcí Janu Maláčovou kladně ohodnotilo pouze 53 procent respondentů a u ministra průmyslu, obchodu a dopravy Karla Havlíčka to bylo dokonce jen 50 procent.
Hamáček tak na jedné straně sice zabodoval, ale jednak je to jen pár procent, která mnoho neznamenají, a pak je logické, že si občané všimli práce ministra vnitra a předsedy Ústředního krizového štábu, protože tenhle resort byl nakonec při řešení pandemie klíčový, zodpovídal za distribuci ochranných prostředků a celkově hrál stěžejní roli.
Zároveň je pravda, že předseda ČSSD mohl na řadu lidí působit pozitivně, protože si počínal klidně, rozhodně a relativně profesionálně a nevyvolával nervózní a chaotický dojem jako Andrej Babiš. Na to, aby se to přeměnilo ve voličské hlasy a nějak významněji to sociálním demokratům pomohlo v krajských volbách, je to však málo.
Maskot v červeném svetru
Tahle jedna epizoda nemůže zakrýt to, že už dlouhá léta, a těch několik posledních roků skutečně intenzivně a systematicky, pracují na tom, aby sami sebe co nejvíc poškodili a svoji značku připravili o veškerou důvěryhodnost, což se jim s vynaložením všech sil opravdu podařilo. Přesto si sociální demokraté zřejmě myslí, že je Hamáček a jeho svetr vytáhnou z bryndy, ve které se ocitli.
Na začátku sestřihu z „1. digitální konference“, na které strana svou kampaň pro krajské volby zahájila, jsou k vidění záběry předsedy Hamáčka kráčejícího v červeném svetru po střeše ministerstva vnitra. Což o to, pohled je to pěkný a působivý, jeho smysl je však jediný – prodat svého maskota v červeném svetru.
Sociální demokracie se tohoto motivu a naděje, že by jí mohl ve volbách pomoci, chytila velmi úpěnlivě, což je patrné už jen z toho, že Hamáček červený svetr nosí, kde může, a skutečně se v něm touží stát domnělým tahákem na voliče, který je přiměje dorazit k volebním urnám, dát svůj hlas sociálnědemokratické partaji a přinést jí úspěch ve volbách.
Šéf ČSSD ve svém vystoupení při zahájení kampaně mimo jiné prohlásil: „Musíme využít toho, že po nějaké době nás opět veřejnost začíná vnímat pozitivně, nesmíme ale propadnout do nám tak známé sebezničující poraženecké letargie, kterou se občas trápíme v posledních letech. Protože my jsme přece všichni ukázali, že to umíme.“
Sociální demokraté v čele s Hamáčkem si věří, nebo se o tom aspoň sami sebe usilovně snaží přesvědčit. Přitom třeba hodnocení ministryně Maláčové v uvedeném šetření STEM je o dost horší než muže v červeném svetru, takže o nějakém zvlášť velkém nadšení z toho, jak si v krizové situaci vedla a vede, to nesvědčí. Hamáčka velmi špatně hodnotilo jen sedm procent a spíše špatně 19 procent dotázaných, kdežto u Maláčové to bylo 14 a 28 procent.
Symbol pracovitosti
Pocit, že veřejnost opět sociální demokraty vnímá pozitivně, jak zmínil ministr vnitra, se tak asi odvíjí pouze od jeho vlastní obliby a mýtu červeného svetru. V e-mailu s pozvánkou na 1. digitální konferenci, který Hamáček straníkům poslal, dokonce uvedl, že ho hodně zaskočilo, že se jeho „červený svetr stal v době epidemie koronaviru symbolem pracovitosti“.
Dodal, že ho však potěšilo, že se právě červený svetr stal symbolem jedné ze základních sociálnědemokratických hodnot, tedy toho, že „poctivá práce má smysl“. Vypadá to, že iluze, do které Hamáček zabředl, je hodně hluboká a že se v ní utvrzuje celá partaj.
Pozoruhodné je, že jim na druhé straně nedochází, jak problematické je, že jako volební manažer ČSSD pro říjnové krajské a senátní volby působí bývalý statutární místopředseda strany a někdejší hejtman Jihomoravského kraje Michal Hašek. Předseda partaje ho naopak ve svém projevu vyzdvihl, jako by to byla kdovíjaká výhra: „(…) jsem velmi rád, že volební kampaně a její přípravy se ujal Michal Hašek, a my potřebujeme jeho zkušenosti a zápal a je potřeba spory z minulosti prostě hodit za hlavu a táhnout za jeden provaz.“
Je to vlastně paradox. Někdejší šéf sociální demokracie Bohuslav Sobotka dnes už ve straně na viditelném místě nepůsobí, kdežto Hašek, který byl jedním z účastníků puče proti němu a následně mnohokrát po sobě lhal o lánské schůzce, dostal funkci volebního manažera a Hamáček jeho roli ještě takto zdůrazňuje.
Další zajímavý moment nastal, když předseda ČSSD ve zmiňovaném projevu poukazoval na to, že jedním z důvodů, proč by občané měli stranu volit, je prý i to, „abychom nebyli nějakou laboratoří pro další pravicové a aktivistické experimenty, protože naše země nebyla a není majetkem žádné firmy či jejích divizí“.
Kdyby to Hamáčkova partaj myslela vážně, musela by už dávno opustit Babišovu vládu, nebo ještě lépe do ní vůbec nevstupovat. Takhle jsou to jen prázdná slova. Sociální demokracie naopak ze všech politických uskupení nejvíce podporuje to, aby naše země byla majetkem jedné konkrétní firmy – té Babišovy.
Nedá se upřít, že Hamáčkův svetr a krize spojená s koronavirem sociálním demokratům dodala sebevědomí a trochu energie. Jestli se to podaří přetavit ve voličské hlasy, je věc druhá. Určitě však nestačí spoléhat se na jeden svršek a osobu stranického předsedy, ať už mu v tom či onom průzkumu vyšlo cokoli. A to zvlášť v situaci, kdy strana dělá věci, kterými voliče odrazuje, a zároveň něco jiného říká a něco jiného koná.