Od soboty musejí velké online platformy začít dodržovat pravidla stanovená evropským Aktem o digitálních službách. Některé z firem už na tento zákon reagovaly a spouštějí různé nástroje, které mají zabránit šíření dezinformací, především s ohledem na nadcházející volby, které se v Evropě konají.
Podle nového zákona EU o digitálních službách jsou online platformy s měsíčním průměrem více než 45 milionů uživatelů, například Facebook a TikTok, povinny přijmout opatření proti dezinformacím a volební manipulaci. Tato pravidla platí plošně od soboty.
Sociální síť TikTok v reakci na zákon zřídí pro každou z 27 zemí Evropské unie takzvaná „volební centra“, díky kterým mají lidé snadněji oddělit fakta od fikce, uvedl Kevin Morgan, vedoucí oddělení důvěry a bezpečnosti TikTok pro Evropu, Střední východ a Afriku. Nástroj společnost spustí příští měsíc.
„Ve spolupráci s místními volebními komisemi a organizacemi budou tato volební centra místem, kde naše komunita najde důvěryhodné informace,“ řekl Morgan. Podle něj tuto sociální síť každý měsíc použije přes 132 milionů lidí.
TikTok, vlastněný čínskou společností ByteDance, již dříve vytvořil podobné systémy pro volby v Řecku, Nizozemsku, Polsku, na Slovensku a ve Španělsku. Platforma také uvedla, že spolupracuje s několika organizacemi pro kontrolu faktů, které posuzují přesnost obsahu v 18 různých jazycích. Současně má více než 6 000 lidí, kteří moderují obsah v EU.
Eurokomisař Thierry Breton minulý týden v projevu k zákonodárcům varoval před „geopolitickou nestabilitou“ a „manipulací občanů“ před červnovými volbami do Evropského parlamentu, v nichž má právo volit kolem 400 milionů lidí. „Musíme být ve střehu, volební období bude terčem zahraničního vměšování všeho druhu,“ řekl Breton. Jako možný prostředek proti dezinformacím online uvedl, že platformy by také měly jasně označovat deepfakes a jakýkoli obsah, který byl vytvořen umělou inteligencí.
TikTok uvedl, že bude vyžadovat, aby tvůrci takový obsah označovali. Podle něj přináší umělá inteligence „nové výzvy v oblasti dezinformací“. „Nepovolujeme obsah, který by mohl být zavádějící, včetně obsahu generovaného umělou inteligencí, který zobrazuje veřejné osoby podporují politický názor,“ řekl Morgan.
Americká společnost Meta podle serveru Euronews na začátku února oznámila, že v nadcházejících měsících začne označovat fotografie generované umělou inteligencí nahrané na své platformy Instagram, Facebook a Threads. Meta také uvedla, že vytváří nástroje k identifikaci obsahu vytvořeného umělou inteligencí ve velkém měřítku, aby vyřešila dezinformace a deepfakes.
Právě Meta, tehdy ještě pod názvem Facebook, čelila během amerických prezidentských voleb v letech 2016 a 2020 kritice za dezinformace související s volbami, které často pocházely z Ruska a šířily se po jejích platformách. Stejně tak byla kritizována za dezinformace o koronaviru.
Evropská unie se snaží online platformy dostat pod kontrolu pomocí dvou zákonů, které jsou někdy označovány jako „bič na internetové giganty“. Prvním je právě Akt o digitálních službách, který má obecně zajistit transparentnost a bezpečnost uživatelů a odpovědnost pro online platformy. Druhý, Akt o digitálních trzích, je zákon o hospodářské soutěži určující jasná pravidla, podle kterých mohou velké online platformy fungovat. Konkrétně budou pod drobnohledem firmy Alphabet, Amazon, Apple, ByteDance, Microsoft a Meta. Těchto šest firem Evropská komise nazývá „gatekeepers“, česky strážci. Jde o velké podniky, které významně ovlivňují provoz na internetu.