Sociální sítě škodí podobně jako tabák, tvrdí švédští Liberálové. V rámci EU hodlají podniknout kroky, které by k nim omezily přístup dětem do patnácti let. Ty by pro založení účtu musely získat souhlas zákonných zástupců a ve všední dny po třiadvacáté hodině by je rodiče mohli od internetu odpojit.
„Děti by v noci měly spát,“ zdůvodnil předseda Liberálů Johan Pehrson iniciativu své strany. Jejím cílem je společný zámek, který by v EU dětem na noc vypínal sociální sítě. Doufá, že se tak sníží negativní účinky času stráveného u obrazovek, jako jsou potíže se soustředěním, potlačení tvořivosti či fantazie.
„Evropským žákům je třeba pomoci opustit apatii obrazovky a objevit kouzlo knih,“ řekl Pehrson. Liberálové chtějí, aby firmy provozující sociální sítě či výrobci telefonů jednoduchým nástrojem umožnili rodičům omezovat čas, který na nich jejich potomci tráví.
„Rodičem jsem už docela dlouho. Je to věčný boj a je těžké každý večer odnášet počítač z dětského pokoje, je těžké sbírat telefony,“ prohlásil šéf Liberálů. Technologické společnosti by podle něj měly rovněž zajistit, aby se dal lépe kontrolovat věk uživatelů sociálních sítí.
Ten minimální chtějí ze současných třinácti zvednout na patnáct let. Mladší děti by musely mít souhlas rodičů, který by se dal ověřit například pomocí bankovní identity. „Chceme rodičům pomoci nést jejich rodičovskou odpovědnost,“ řekl Pehrson.
Zpátky k tužce a papíru
Na domácí půdě ve Švédsku vytáhli Liberálové navíc do boje proti používání monitorů při výuce. „Digitalizace ve švédských školách proběhla příliš rychle a na velmi vratkém vědeckém základě,“ uvedla ministryně školství Lotta Edholmová.
Podle ní existuje řada výzkumů, které dokazují, že kniha je zejména v mladším věku nenahraditelná. Případné nadužívání digitálních pomůcek bude ve Švédsku kontrolovat školní inspekce. Pro jejich zákaz na nižším stupni ZŠ se vyslovil šéf Liberálů Pehrson, který ve švédské vládě působí jako ministr práce.
Podle něj zákaz počítačů a tabletů ve školkách nestačí k tomu, aby se zvrátil trend, kdy švédští žáci ztrácejí gramotnost. „Víme, že malé děti se nejlépe učí čtením skutečných knih a psaním rukou. Proto si myslíme, že by nižší stupeň základních škol měl být v podstatě také bez obrazovek.“
Liberálové bijí v této otázce na poplach i kvůli tomu, že ve Švédsku klesá gramotnost. Každý pátý žák čtvrté třídy neumí číst ani psát. Na vyšším stupni ZŠ neumí každý čtvrtý žák správně číst nebo počítat.