Agentura SANEP nedávno zveřejnila průzkum, podle kterého se více než polovina Čechů obává cenzury. Zadavatelem průzkumu byla Společnost pro obranu svobody projevu, mezi jejíž „poradní sbor“ patří i senátorka Jana Zwyrtek Hamplová nebo bývalý velvyslanec Petr Drulák, kteří jsou šiřiteli prokremelské propagandy. Podle sociologa Jana Herzmanna je na výsledcích průzkumu jasný rukopis zadavatele, a nepovažuje ho proto za neutrální.
„Více než polovina Čechů se bojí otevřeně vyjádřit své názory a má pocit, že se vrací cenzura,“ píše SANEP na úvod svého průzkumu o cenzuře. Podle agentury jde zadavateli, tedy Společnosti pro obranu svobody projevu, o „podporu svobody slova jako základní podmínky pluralitní demokracie a obranu proti novým formám cenzury na digitálních platformách“. Ředitel zmíněného spolku Vlastimil Veselý přitom například podpořil útočníky, kteří chtěli během sobotní demonstrace strhnout ukrajinskou vlajku z průčelí Národního muzea. V průzkumu SANEP se dále můžeme také dočíst, že podle Čechů šíří dezinformace nejvíc vládní politici a veřejnoprávní média.
Sociolog a statistik Jan Herzmann ale nepovažuje průzkum za úplně neutrální. „Já jsem ho poměrně pečlivě studoval, mám pocit, že je na tom průzkumu hodně vidět, abych tak řekl, rukopis zadavatele. Otázky jsou formulovány tak, jak to ten zadavatel potřeboval pro svoji komunikaci zjišťovat, a nepovažuji to za úplně neutrální průzkum,“ řekl deníku FORUM 24. „Tím nechci říct, že ty poznatky, které tam jsou, nemají žádnou hodnotu, ale je tam poměrně hodně vidět, pro jaký typ zadavatele je ten průzkum dělaný,“ dodává.
Otazníků ohledně průzkumů agentury SANEP je mnoho. Především není jasné, jak agentura sbírá data. Jak jsme upozornili již dříve, je to jeden z důvodů, proč SANEP není členem sdružení agentur SIMAR, které je obecně bráno jako záruka toho, že průzkum je uskutečněn seriózně a dodržuje určité standardy.
Herzmann upozornil také na spory mezi sdružením a agenturou o metodice výpočtu volebních modelů. „Mezi touhle agenturou a sdružením agentur pro výzkum trhu SIMAR byly v minulosti – nevím jestli jsou i teď – velké spory, které vycházely z toho, že ta agentura nezveřejňuje detaily o metodice výpočtu volebních modelů a nepodléhá žádným kontrolním mechanismům,“ řekl. Informaci o sporech s agenturou SANEP potvrdila deníku FORUM 24 i výkonná ředitelka sdružení SIMAR Hana Huntová. Podle ní otázka, jak agentura sbírá data, stále trvá.
Podle Herzmanna jsou některé průzkumy agentury SANEP zarážející. „Některé její průzkumy, které se týkají volebních preferencí, jsou poměrně spolehlivé co do číselných hodnot. Jiné jsou zarážející, protože tam čas od času je patrné poměrně vysoké procento u subjektů, které u jiných agentur zdaleka tak vysoko nevycházejí,“ řekl. Tak to bylo například u průzkumu z loňského srpna, v němž se objevila strana PRO Jindřicha Rajchla, která v modelech jiných agentur vůbec nefigurovala. Týkalo se to ale i průzkumů před prezidentskými volbami. „Myslím, že se to stalo i ve vztahu ke kandidátům v prezidentské volbě, kdy některé ty průzkumy byly podivné, protože pracovaly jen s omezenou nabídkou kandidátů při dotazování.“
SANEP ve svých průzkumech nabírá odpovědi on-line formou. Jako respondent se může na jejich webových stránkách registrovat kdokoliv, aniž by musel jakkoliv prokázat svou totožnost. V tiskových zprávách se pak často objevují i hodnotící soudy, které ale nevycházejí z odpovědí respondentů, a do zprávy o výzkumu tak nepatří. Pochybnosti o postupech této agentury v minulosti vyjádřili i politologové Miloš Gregor a Petr Sokol.