Minulý týden prošel sněmovnou návrh tzv. pandemického zákona. Opozice do původní vládní předlohy protlačila některé své pozměňovací návrhy. Nyní je však nejisté, zda zákon začne platit a nahradí stávající nouzový stav. Senát chce totiž znění pandemického zákona ještě změnit.
„Pokud senát zákon zruší, bude to docela napínavý závod,“ komentuje pro deník FORUM 24 advokát Tomáš Sokol. Současnou podobu pandemického zákona hodnotí jako „šitou horkou jehlou“, protože vládě dává až příliš široké pravomoci. „Když na to přijde a pokud by se sněmovna nerozhodla zákon zrušit dříve, může tu být lockdown podle představ ministerstva zdravotnictví a vlády až do zmíněného konce února příštího roku,“ říká Sokol.
Je zavedení pandemického zákona skutečně potřeba? Do jaké míry je jako náhrada za nouzový stav politickým aktem?
O míře potřebnosti by jistě bylo možné diskutovat. Na jedné straně se ozývaly hlasy, že speciálně pokud jde o epidemiologická opatření v souvislostí s covidem-19 by bylo vhodné mít poněkud jednodušší nástroj, než je zákon č. 240/2000 Sb. o krizovém řízení ve znění pozdějších předpisů.
Na straně druhé je ale zřejmé, že vláda s návrhem zákona o mimořádných opatřeních při epidemii onemocnění COVID-19 (tzv. pandemický zákon) přišla ve chvíli, kdy neuspěla s návrhem na prodloužení nouzového stavu, a současně měli zjevně i hejtmani, pocházející z opozičních stran, pocit, že neprodloužení nouzového stavu nebylo dobré rozhodnutí sněmovny.
Řekl bych, že vláda ztratila důvěru sněmovny, a tak se vládě i hejtmanům jevilo jako potřebné najít nějaký jiný nástroj pro omezení běžných aktivit. Ten pak sněmovna akceptovala. Nebýt ale té ztráty důvěry, tak se s krizovým zákonem dalo pohodlně vystačit.
Kritici pandemickému zákonu vytýkají, že omezuje občanská práva. Je to z vašeho pohledu pravda? Jaké pravomoce dává ministerstvu?
Pandemický zákon nepochybně omezuje občanská práva. To mu ale nemá smysl vytýkat, to bylo jeho cílem. Něco jiného je míra omezení, jejich nezbytnost a to, že o takto mimořádných opatřeních má rozhodovat ministerstvo zdravotnictví, byť se souhlasem vlády.
To je zjevný posun oproti krizovému zákonu. Výrazně se tím zeslabuje kontrola sněmovny nad omezeními občanských svobod. Současně ale nutno připomenout, že pandemický zákon se má týkat omezení ukládaných výhradně v souvislosti s epidemií onemocnění covid-19 a má být platný pouze do 28. 2. 2022.
Pokryje pandemický zákon veškeré potřebné náležitosti, aby mohla nejnezbytnější nařízení stále platit?
Nejde o vytvoření prostoru pro to, „aby mohla nejnezbytnější nařízení stále platit“. Zákon umožňuje tato omezující opatření vydávat a řekl bych, soudě podle současných opatření, že ve stejném, ne-li větším rozsahu.
Zeptám se tedy jinak – chybí v něm nějaké důležité části, podstatné pro správné zvládání epidemie?
Mně rozhodně nechybí v pandemickém zákoně nic. Myslím si dokonce, že portfolio možných omezení, uvedených v § 2, tedy zásahů do občanských práv, je až zbytečně rozsáhlé a zejména časově zcela neomezené.
Jaké části jsou tedy podle vás problematické?
Když na to přijde, a pokud by se sněmovna nerozhodla zákon zrušit dříve, může tu být lockdown podle představ ministerstva zdravotnictví a vlády až do zmíněného konce února příštího roku.
A vůbec se nevyjadřuji k dalším zákonným úpravám, např. výšce pokut za porušení mimořádných opatření či ke změnám dalších zákonů, které pandemický zákon také provádí. Stručně řečeno, je to šito hodně horkou jehlou.
Senát kvůli verdiktu Ústavního soudu pandemický zákon možná změní. Hrozí podle vás, že zákon nebude včas uveden v platnost?
Podle čl. 46, odst. 5 ústavy může senát návrh zákona schválit, zamítnout nebo vrátit. Případně se k němu nevyjádřit. Změna návrhu zákona v senátu není možná. Pokud senát návrh zákona vrátí, může jej sněmovna přehlasovat. Jestli by to stihla, by zřejmě záleželo zejména na tom, kdy senát rozhodne. Ale je na to všechno poměrně málo času.
Nynější nouzový stav byl vyhlášen s účinností od 00:00 hodin dne 15. února 2021 na dobu 14 dnů. Tedy sněmovna by musela pandemický zákon přijmout tak, aby byl zveřejněn ve Sbírce zákonů před 1. 3. 2021. Pokud senát zákon zruší, bude to docela napínavý závod.