Antivaxerská scéna se okamžikem ruského útoku na Ukrajinu jako zázrakem stala bojovníkem proti dovozu zbraní do napadené země a místem relativizací Putinových válečných zločinů. Zatím nejdál to ve veřejném prostoru dotáhla doktorka Soňa Peková. Nezačala tvrdit, že je Putin umělej. Vyzvala občany, aby se za vraha dětí z Buči z vděčnosti modlili.
Na Svobodném rádiu paní doktorka mimo jiné pronesla: „Všichni vědí, že na Ukrajině byly biologické laboratoře. To je informace, kterou já mám léta letoucí. Na Ukrajině bylo množství biohazard laboratoří, kdy se pracovalo s nebezpečnými patogeny. Bombardování na počátku korelovalo s místy, kde byly ty laboratoře umístěny. Chci tady říct, poprosit, jestli byste se každý nepomodlili za zdraví pana Putina. Protože možná tím, že zbombardoval, rozšmelcoval a roztřískal tam ty laboratoře, tak způsobil, že možná žádná podzimní vlna ničeho nebude. Protože tam byly různorodé věci, které by takovouhle vlnu způsobit mohly. On o tom věděl a asi se mu nelíbilo, že to má na prahu vlastního domova. Věnujte mu jednu modlitbu za to, že to tam roztřískal. Amerika tam měla ty laboratoře proto, že nemohla mít ty věci na svém území.“ Poslal jsem jí otázky: Odkud máte výše uvedené alarmující informace? Můžete Vaše obvinění doložit důkazy? Uvědomujete si prosím, že bez důkazů Vašich tvrzení mohou být Vaše výroky šířením nepravdivé poplašné zprávy?
Pravda bydlí na internetu
Paní doktorka si našla čas na odpověď: „Vážený, děkuji za zprávu, ale zdrojem všech informací, které požadujete, je www, dále nesčetné učebnice molekulární biologie. Prosím, hledejte tam a neobtěžujte mne nerelevantními maily. Už několikrát jsem Vás o to žádala, vždy v češtině, tak nerozumím, proč tomu nerozumíte. Peková.“
Přečetl jsem si to a málem se rozplakal. To, že mi akademicky vzdělaná dáma napíše, že pravda bydlí na internetu, bylo moc i na mne. A možná je pro pánaboha moc i ta modlitba za Putina. Tak jsem se byl zeptat i na to. Na pražské arcibiskupství jsem napsal: „Omluvte mou naivitu, ale nemám nejmenší představu o zvyklostech křesťanů. Je prosím v rámci křesťanské (přesněji katolické) etiky přijatelné modlit se za úspěšné bombardování? Četl jsem, že někteří Hitlerovi kněží světili děla – ale domníval jsem se, že šlo o dobový exces. Nyní dr. Peková vyzývá k modlitbám za Putina jako dík, že ‚zbombardoval, rozšmelcoval a roztřískal‘ ukrajinské laboratoře. Je to prosím v rámci katolického konceptu etiky přijatelné? Akceptuje katolický Bůh přímluvné modlitby za válečné zločince a vrahy dětí, jako je Vladimir Putin, prosím?“
Arcibiskupství se ozvalo ihned: „Katolická etika od člověka požaduje, aby uvedl své jednání do souladu s Bohem, který je Dobrem. Křesťan by tedy měl přát každému člověku dobro, to ale v prvé řadě znamená přát mu, aby uvedl své jednání do souladu s Bohem (Dobrem) a přestal se chovat mravně zle. Není tedy možné žádat pro mravně zlé jednání požehnání od Boha, protože takové jednání je ze své podstaty jednáním proti Bohu. Mou odpověď prosím berte obecně, ke konkrétním vyjádřením paní Pekové se nechci vyjadřovat, protože o tom nic nevím.“ Jiří Prinz, mluvčí Arcibiskupství pražského.
Nělzja, Boris!
Paní doktorka neochvějně hájí Putinovu agresi na Ukrajinu, ale zároveň se usvědčuje, že nezná historii ani kulturu Rusi. Vyzývá lidi, aby se modlili za Putina. Ale kdyby znala ruskou historii, literaturu, operu či film, tak ví, že to dělat nemají. Kdyby znala jméno cara Borise Godunova, po něm nazvaný Puškinův román, operu a film, věděla by, že to nejde ani v Rusku. V té opeře krutému a zabijáckému carovi Borisi Godunovi, který nakonec prosí žebráka, aby se za něj modlil, žebrák odpoví: „Nělzja, Boris!“ Pro ruštiny neznalé: „To nejde, Borisi.“ A dodá: „Nelze se modlit za cara vraha.“
Platí to jak pro Godunova, tak pro Putina. Nelze se modlit za viníka masakrů v Buči nejen z hlediska etiky, ale možná i zákona. Dle iDNES začala vyjádření dr. Soni Pekové prověřovat policie.