Ve chvíli, kdy Andrej Babiš oznámil, že na našem území útočili agenti ruské GRU, po čemž následovalo vyhoštění 18 špionů, napadly mnoho lidí dvě věci. Znamená odpor proti nepřijatelnému ruskému chování konec šancí Rosatomu při dostavbě Dukovan? Zbavili jsme se tendencí očkovat ruskou v naší zemi vakcínou Sputnik V? Odpovědi známe jen z poloviny.
Zatímco o tendru k dostavbě jaderné elektrárny je zřejmě jasno a ruská firma může na zakázku zapomenout, o vakcíně nevíme nic. Kdyby nebyla současná situace tak podstatná pro vyjádření naší suverenity a odporu vůči agresi cizího státu, zřejmě bychom spekulovali o fíkovém listu.
Často jsme totiž byli svědky toho, že když se řešila nějaká důležitá záležitost, která nebyla v zájmu naší země, najednou se objevila šokující zpráva. Ta pak přikryla a z médií odstranila vážný problém, který se pak najednou stal až druhotným. Přeborníky v takovém zametání problémů pod koberec jsou Andrej Babiš a Miloš Zeman.
Ti tentokrát hrají opět velkou roli, ačkoliv nyní nejedou podle předem daného scénáře, ale improvizují podle stále se měnící situace. Rozhodně je ovšem podivné, že téma, které hýbalo Českem ještě před týdnem, najednou není v zorném poli vlády, opozice ani médií.
Otázka tedy zní: Co se stalo s dodávkami Sputniku V do ČR a bude se touto vakcínou u nás očkovat? Je zřejmé, že je nyní spousta daleko podstatnějších věcí k řešení, ale pokud se bavíme o Rusku, musíme vedle Rosatomu zmínit i Sputnik.
Vůle ho do České republiky importovat je znát nejen z Hradu. Problém s ním nemá ani nový ministr zdravotnictví. Vždyť právě proto byl Petr Arenberger instalován místo Jana Blatného, a odhlédnout nejde ani od ekonomického hlediska. Jak je totiž známo, minimálně čtyři české firmy mají zájem o výrobu ruské vakcíny.
A kdo ví, třeba je jedna z nich (ne)vlastněná premiérem. Kromě holdingu Agrofert totiž Andrej Babiš velí i fondu Hartenberg. Ten se zabývá skupováním a provozováním zdravotnických zařízení a nebyl by pro něj problém získat i laboratoř, která by zvládla ruskou očkovací látku vyrobit.
Možná i proto se o Sputniku V už tolik nehovoří a klidně se může stát, že se stane součástí urovnání česko-ruských vztahů. Záleží to pouze na tom, jak dlouho marketingoví specialisté hnutí ANO nechají Babiše hrát roli „hrdiny“. Až sociální sítě ukáží, že už se může vrátit do role pragmatického obchodníka s čímkoliv, zřejmě zase o Sputniku uslyšíme.