Krajský soud v Českých Budějovicích zamítl návrh na insolvenční řízení se společností Legios Loco, a.s., výrobcem železničních vagonů. Dal tak za pravdu jejím zástupcům, že insolvenční návrh byl nezákonný a neopodstatněný. Návrh na insolvenci podala dne 4. března firma Car Service Partner, firma ovládaná skupinou Czechoslovak Group (CSG) a jejím zakladatelem Jaroslavem Strnadem. Tento insolvenční návrh byl už dokonce během devíti dnů druhý z dílny Czechoslovak Group. 

Zbrojař Strnad, který se v branži vyšvihl v několika posledních letech, se těší mimořádné přízni prezidenta Miloše Zemana. Do širšího povědomí veřejnosti vešel jako největší sponzor prezidentovy kampaně. Zeman jeho loajalitu oceňuje veřejnou podporou a státním vyznamenáním.

Propojení s Czechoslovak Group

Iniciátorem prvního návrhu na Legios Loco, a.s. byla společnost Bazcom, a.s. Firmu ovládá Jaroslav Strnad a sídlí na adrese kanceláře jeho právníka. Údajné pohledávky získala společnost Bazcom od jiné Strnadovy firmy, Huyndai Centrum Praha.

Zajímavé je, že právě tuto firmu Strnad ovládl dva pracovní dny před podáním insolvenčního návrhu. Podle vyjádření advokáta Jana Řezníka došlo k jejímu převzetí na základě falešných akcií a plných mocí, celou transakci teď šetří Policie ČR.

Insolvenční návrh Městský soud v Praze zamítl. Společnost Bazcom v tentýž den, kdy vyrozumění od soudu dostala, prodala údajné pohledávky firmě Car Service Partner. Když Bazcom nebyl úspěšný u Městského soudu v Praze, zkusil to samé Car Service Partner u Krajskému soudu v Českých Budějovicích.

Za firmou Car Service Partner stojí jistý Marek Zurian, třetí největší sponzor Zemanovy prezidentské kampaně. Věnoval mu 950 tisíc korun. Se Strnadem má kromě sponzorství současné hlavy státu společného i to, že jeho firma sídlí v domě z poloviny vlastněném skupinou Czechoslovak Group. Společnou mají v neposlední řadě i spolupráci s mediální agenturou PP Partners. 

Je to insolvenční mafie, tvrdí firma

Firma Car Service Partner uplatňovala pohledávku ve výši 3 miliony korun za pronájem aut. Společnost Legios Loco se bránila s tím, že je podle ní pohledávka smyšlená, již dříve byla uhrazena, a nemá žádné závazky po lhůtě splatnosti.

„Insolvenční mafie se neštítí žádných nezákonných prostředků, aby dosáhla svého,“ komentuje poslední tah proti lounské vagonce její mediální konzultantka Radka Háčková. Samotný návrh na insolvenci označila za další „šikanózní pokus Legios Loco poškodit a vydírat“. 

Přestože byl insolvenční návrh na lounskou vagónku neúspěšný, je zřetelné, že firma Legios Loco byla těmito aktivitami poškozena u zákazníků, dodavatelů i financujících bank.

Opakovaný pokus o zahájení insolvenčního řízení se společností Legios Loco je součástí Strnadova plánu, jak ovládnout firmu Heavy Machinery Services, kde má vagónka své výrobní kapacity a využívá zdejší průmyslový areál.

Za pozornost určitě stojí medializace posledního návrhu na insolvenci Legios Loco, který byl počátkem března publikován v celostátním i regionálním tisku a na webech v celkovém počtu patnácti článků. Zastavení insolvenčního řízení zaznamenaly pouze dva severy, což svědčí o soustředěném zájmu poškodit firmu i za cenu vykonstruovaných mediálních kampaní.

Za původce šíření podvodného návrhu na insolvenci v médiích označila Radka Háčková mluvčího Strnadova koncernu Andreje Čírtka. „Máme důvěryhodné informace o tom, že se mluvčí CSG obrací na jednotlivé redakce a v řadě případů se je snaží finančně motivovat, aby publikovali lživé informace o Legios Loco,“ tvrdí.

Podivná propojení

Napojení zájmového okruhu CSG na pochybné aktivity proti vagonce Legios Loco je tedy zjevné. Czechoslovak Group na základě falešných akcií a plných mocí převzal firmu, která prodala svoje smyšlené pohledávky za firmou Legios Loco jiné Strnadově firmě Bazcom. Následně se tato firma pokusila neúspěšně podat insolvenční návrh u Městského soudu v Praze a ihned poté postoupila tyto údajné pohledávky na další Strnadem ovládanou firmu Car Service Partner. Ta následně podala v rekordně krátké době další insolvenční návrh k soudu v Českých Budějovicích. 

Podobné praktiky ovšem evidentně nejsou CSG cizí. Strnadovy firmy vyrábějící armádní techniku mají problémy s bezpečnostními prověrkami, což loni vedlo k pozastavení některých velkých projektů, na kterých se podílely. Podle otevřených zdrojů se v posledních letech zabývaly obchody koncernu policejní složky minimálně čtyř zemí, ale i české zpravodajské služby. 

Byly prověřovány podezřelé transporty těžké zbraňové techniky z produkce CSG, houfnic Dana a raketometů RM-70, přes prostředníky do Ázerbájdžánu, s rizikem reexportu do embargovaných válečných oblastí. 

Chorvatská redakce serveru Deutsche Welle přinesla zprávu, že makedonské úřady prověřují, zda se při srbské akvizici CSG, převzetí státního podniku IMK 14. Oktobar v Kruševaci, nepraly špinavé peníze. Podezřelé finanční transakce měla organizovat skupina napojená na bývalého makedonského premiéra Nikolu Gruevského.

V neposlední řadě loni v únoru podala americká společnost SARN na koncern CSG žalobu kvůli jejímu postupu a porušení smlouvy ve Strnadově firmě Retia, kvůli čemuž se cítí poškozena.

Mediální konzultantka Radka Háčková už oznámila, že se společnost Legios Loco obrátila na orgány činné v trestním řízení, aby zabránila ještě větším škodám. „Těmto podvodným aktivitám je potřeba učinit přítrž,“ dodává. 

Právě v této době potřebujeme nezávislá média. Podpořte nás prosím a objednejte si předplatné Revue FORUM ZDE. Děkujeme!

Revue Forum Banner