Andrej Babiš rozzuřil členy spolku Česká pedagogická komora. Podle nich šíří ohledně školství lži a jeho cílem je rozeštvávat lidi. Premiér podle spolku vydává sprosťárny, které jsou hodné kovaného komunisty. Co pedagogy tak rozzuřilo? Babiš v minulých dnech vydal informaci o tom, že do školství jdou obrovské peníze a učitelé si nemají na co stěžovat. Prý mají dost.
Přesné znění je zde: „Mám rád čísla. Rozpočet Ministerstva školství 2020? Celkem 213,5 mld Kč, z toho 160 mld na regionální školství, mj. 27 mld na vysoké školy, 14 mld na vědu a víc než 7,25 mld na sport. Odboráři zapomínají na dědictví inkluze, na tu jde každoročně 6 mld, které jsme mohli dát do platů učitelům. A taky možná zapomínají na každoročních 7,3 mld na soukromé střední školy – u některých je to super byznys, ale to všichni víme. A ještě chci říct, že 2 mld jdou na církevní školy. Tolik peněz do školství snad nikdy nešlo,“ zveřejnil Babiš na sociálních sítích.
Za Českou pedagogickou komoru ohodnotil slova premiéra Tomáš Houška: „Cílem těch lží není poskytnutí informací, ale rozeštvávat lidi. Učitele z jedněch škol proti učitelům z jiných škol, veřejnost proti učitelům. Protože premiér, kterému by šlo o budoucnost této země (a ne vlastní kapsy), by vzdělávací soustavu a vědu v naší zemi nechal financovat tak, aby naše země měla budoucnost. S takovými politiky ji mít nebude.“
Pedagogové postupně rozebrali každou větu premiéra, připsali k ní skutečný stav a ukázali, že Babiš skutečně manipuluje fakty a zamlčuje podstatné informace. „213 miliard na školství znamená, že proti závazku, který ČR v rámci OECD dala školákům, asi 40 miliard ročně CHYBÍ do průměru 5,1 % HDP, o 6 % nemluvě. Slušný premiér by se omluvil, že rezort vzdělání nedovolil financovat tak, jak slíbil, protože na to jeho schopnosti prostě nestačí,“ uvádějí premiérova slova do kontextu.
Zajímavé informace potom Česká pedogagická komora zmínila k tématu inkluze a premiérovu nářku o šesti miliardách. „,Inkluze‘ (která není inkluzí, ale jen nedomyšleným společným vzděláváním) byl špatný nápad. Nicméně nestojí proti předchozímu stavu ani o korunu navíc. Naopak, ve státní pokladně zbyly nemalé prostředky, které do té doby získávalo speciální školství. Ve svém důsledku, jde-li o stránku ekonomickou, inkluze přinesla ÚSPORY – byť na hodně špatném místě.“ Čili opět jinak, než píše premiér.
Pedagogy ale nejvíce rozzuřila kritika církevních a soukromých škol. Ty podle pedagogů rozpočet nezatěžují, ale naopak šetří. „Kopnutí do soukromých a církevní škol je z toho všeho největší sprosťárna, která je hodná kovaného komunisty, který cílí na první signální všech primitivů. Rodiče všech dětí jsou daňovými poplatníky, a tedy všechny děti mají právo na stejnou finanční podporu ve svém vzdělávání. Když budeme důslední a koukneme, kdo posílá děti do soukromých a církevních škol, troufáme si dokonce říci, že lidé, kteří platí daně nadstandardně. Nehledě k tomu, že ve skutečnosti na jedno dítě v soukromé škole jde zhruba polovina peněz z veřejných prostředků, které získává dítě ve škole obecní nebo zřizované krajem. Jeden z pozůstatků komunismu v přístupu k financování vzdělání je samotný fakt, že stát vůbec přihlíží k osobě zřizovatele. Kdyby ten čerpač dotací uměl trojčlenku, dokázal by spočítat, že děti v soukromých a církevních školách ve skutečnosti ŠETŘÍ veřejné finance. Tvářit se, že je to obráceně, je bohapustá lež,“ stojí ve vyjádření České pedagogické komory.