
Premiér Andrej Babiš a ministr průmyslu a obchodu a současně dopravy Karel Havlíček FOTO: ČTK
FOTO: ČTK

Karel Havlíček se ujal řízení dvou resortů a premiér Babiš vzkázal, že nejde o provizorní řešení. Dvojministr nešetří sebevědomím a nechal se už slyšet, že stát nebudou ovládat zájmové skupiny. To říká po šesti letech působení ANO ve vládě. Sám přitom patří mezi nejhlasitější obhájce zájmů Agrofertu.
„Je to definitivní rozhodnutí, je to moje kompetence,“ odrazil Babiš námitky opozice kritizující personální vyprahlost hnutí ANO. Namísto pózy „supermana“ Havlíčka spíše platí, že kumulace moci v jedněch rukou bude mít v tomto případě jediný efekt: Kumulaci problémů v obou složitých resortech průmyslu a obchodu a dopravy. Premiér však nehodlá do konce volebního období nic měnit. Nenechá se odradit ani šéfkomunistou Filipem, který hrozil dohadovacím řízením.
Silné zájmové skupiny
Mezitím nástupce bleskově odvolaného Vladimíra Kremlíka rozdává rozhovory, jak zanedbaný resort vzkřísí. „Byl bych rád, kdyby se Ministerstvo dopravy trošku oživilo, abych tam viděl srdcaře, kteří jsou odborně zdatní, resortem žijí a musí být naprosto neovlivnitelní,“ sdělil Havlíček deníku Právo. To tam dosud nebyli?
„Musí se nastavit takový režim, že tento stát nebudou ovládat silné zájmové skupiny. Jedná se i o stovky různých zakázek, které jsou velmi lukrativní, protože Státní fond dopravní infrastruktury hospodaří s 93 miliardami korun ročně. A já chci vidět, jak jsou ty zakázky tendrovány, kdo za nimi stojí a jestli je kvalita a cena odpovídající,“ dodal.
Uvědomuje si Havlíček, že řeže do vlastního, jelikož resort dopravy spravuje už šest let hnutí ANO? Naznačuje snad, že jeho předchůdci za sebou zanechali džungli, která se naprosto vymkla kontrole? Současný ředitel dopravního fondu Zbyněk Hořelica je ve funkci od roku 2015. Situace v dalších podřízených organizacích je podobná. České dráhy řídí od roku 2014 už čtvrtý ředitel jmenovaný ministry ANO, a čtvrtý šéf je za stejné období i v čele Ředitelství silnic a dálnic.
Faltýnkova chobotnice
Havlíček by neměl zapomínat na nedůstojnou pozici svého předchůdce Dana Ťoka, který se musel potýkat s klientelistickou skupinou prvního místopředsedy ANO Jaroslava Faltýnka, neformálního „stínového ministra“ dopravy. Na tristní situaci v resortu měl podíl i Babiš, který dlouho nechal Faltýnka operovat bez povšimnutí.
Tato schizofrenie se nejviditelněji projevila kolem skandály provázeného mýtného tendru, kde Ťok v souladu s premiérem Babišem a prezidentem Zemanem upřednostnil konsorcium CzechToll/SkyToll ze skupiny PPF, zatímco Faltýnek za ministrovými zády prosazoval zájmy hlavního konkurenta Kapsche. Okolnosti tendru dodnes vyšetřuje policie a státu hrozí miliardové arbitráže.
Faltýnek na ministerstvo přivedl svoji moravskou suitu. Jeho klíčovými muži byli poslanec ANO Milan Feranec, bývalý souputník z Agrofertu, a advokát Květoslav Hlína. Dále zde mimo jiné působili manažer Tomáš Drmola nebo advokát Zdeněk Klapka, který se na Ředitelství silnic a dálnic angažoval ve výměnách regionálních ředitelů, majících pod palcem veřejné zakázky.
Poslední kapkou byla účast Ferance a Hlíny na transakci s akciemi státem majoritně ovládané telekomunikační společnosti ČD-Telematika, na které nakonec vydělal Faltýnkův blízký přítel, olomoucký miliardář Pavel Hubáček.
Babišovi poté došla trpělivost a v dubnu 2018 začaly do médií prosakovat zprávy o ochlazení vztahu obou mužů. Šéf ANO stále neliběji vnímal Faltýnkovy vazby se světem byznysu a budování jeho mocenské pozice ve státní správě, které začaly ohrožovat celé ANO. Ťok proto dostal zelenou k čistkám, po kterých museli Faltýnkovi lidé resort opustit. Je však jisté, že s nimi zmizely všechny napojené kontakty?
Skluzy v resortu průmyslu
Havlíček se sice navenek tváří, že by zvládl i tři ministerstva, ale tak jednoduché to nebude. Ve skutečnosti přes masivní propagaci uspokojivě nezvládá ani resort průmyslu a obchodu. Veřejně sice vykládá, jak u něj všechno šlape jak na drátkách, ale důležitá rozhodnutí zatím odkládá.
V několikaletém skluzu je výstavba jaderného bloku v Dukovanech, která má začít až v roce 2029. Komplikace stíhají i výběr čtvrtého mobilního operátora, přičemž tento záměr loni označil Babiš po lapsu exministryně Novákové s drahými mobilními daty za svoji prioritu.
Havlíček odvolal předsedu Českého telekomunikačního úřadu Jaromíra Nováka. Dostal se s ním do sporu kvůli podmínkám aukce 5G, která má být s výběrem čtvrtého operátora propojena. Bude vypsána znovu a původní termín je v ohrožení.
Ministr navíc začal couvat, že nemusí přijít čtvrtý silný hráč, ale konkurenci mohou doplnit dvě až tři menší společnosti, což nahrává současné trojici silných operátorů O₂, T-Mobile a Vodafone. Původní sliby, že se u nás cena mobilních dat sníží na úroveň okolních zemí, ztrácejí reálné kontury.
Hlavní úkol na dopravě
Ministerstvo dopravy je ještě složitější a zaminovaný terén, kde je předražená zakázka na zavedení systému elektronických dálničních známek jen špičkou ledovce. I tento projekt je zrušen a jen stěží se ho podaří odstartovat v lednu 2021, jak předepisuje zákon. Podobných „kostlivců“ je v resortu víc.
Nepovedený tendr byl ve skutečnosti jen záminkou k odstranění Kremlíka. Havlíčkův předchůdce totiž nesplnil premiérovo zadání, které sám loni v listopadu prozradil v Mladé frontě DNES.
Oznámil, že se vážně zabývá změnou kompetencí uvnitř resortu. Státní fond dopravní infrastruktury rozdělující desítky miliard korun na výstavbu a opravy silnic či železnic měl být zrušen a financování dopravních investic mělo přejít pod kontrolu Ministerstva financí. Kremlík však v resortu narazil na odpor v čele s prvním náměstkem Tomášem Čočkem a ředitelem fondu Zbyňkem Hořelicou, které chce Babiš rovněž odvolat.
Premiérovi proto přišel vhod zpackaný e-shop a vnímavý Havlíček bude mít hlavní úkol tuto změnu dokončit. Jestli se mu to povede a nebude to znamenat pouhé přeskupení zájmových skupin v resortu, se ještě ukáže.
Havlíčkovy schopnosti
Jisté však je, že Havlíček disponuje vlastnostmi, opravňujícími premiéra k maximální důvěře. Ministr, který se do vlády vyšvihl důsledným propagováním vládní politiky v čele s EET proti vůli většiny podnikatelů, umí veřejně kritizovat vliv zájmových skupin na státní správu a tvářit se přitom, že s tím hnutí ANO nemá nic společného.
To však Havlíčkovi nebrání krýt záda premiérovi v extrémně citlivé kauze evropských auditů. Zpochybňuje jejich závěry konstatující střet zájmů, což může bez náležité reakce vést až k zastavení miliardových penězovodů pro největšího tuzemského příjemce dotací. Bije se za zájmy Agrofertu tak srdnatě, jako by seděl v jeho představenstvu. Může mu někdo jeho starost o ovládání státu zájmovými skupinami opravdu věřit?