Ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) očekává, že se stát přihlásí jako poškozený v reklamní větvi kauzy Čapí hnízdo. Řekl to v nedělních Otázkách Václava Moravce. Už v srpnu pak šéf státní kasy oznámil, že prověří postup finanční správy, zda nedošlo k pochybení. Kauza se týká podezření na daňové úniky u plateb firem z holdingu Agrofert za reklamu konferenčnímu centru Čapí hnízdo. Policie nejdříve vyšetřování ukončila na základě nedostatečných důkazů, celý případ však do hry minulý týden vrátilo Vrchní státní zastupitelství.
„Co se týče pravděpodobnosti, že se stát přihlásí, já si myslím, že ano. Dostal jsem obecnou informaci, která není tajná. Při daňové kontrole jednoho z daňových subjektů došlo k rozhodnutí na první úrovni a daňový subjekt se odvolal. Teď je to na Odvolacím finančním ředitelství. Laicky předpokládám, že pokud by se nic nedoměřilo, tak by se daňový subjekt neodvolával. To myslím, že je docela logické,“ řekl Zbyněk Stanjura.
„Ano, já to očekávám, protože to bude odpovídat realitě, jak se stala,“ odpověděl ministr financí na otázku, zda očekává, že se stát přihlásí jako poškozený v trestním řízení, které svým rozhodnutím obnovilo Vrchní státní zastupitelství. Podle něj totiž policejní orgány při vyšetřování reklamní větve kauzy Čapí hnízdo pochybily.
„V počáteční fázi dohledu bylo zjištěno pochybení policejního orgánu, které státní zástupce vykonávající dozor nenapravil. Jedná se o nesprávné určení okruhu poškozených subjektů, proto byl vydán pokyn Městskému státnímu zastupitelství v Praze ke zjednání nápravy,“ oznámila v minulém týdnu státní zástupkyně Vrchního státního zastupitelství v Praze Kateřina Weissová.
Usnesení o odložení případu tak není pravomocné. „O případné stížnosti poškozených bude rozhodovat Městské státní zastupitelství v Praze. Vrchní státní zastupitelství v Praze ve věci bude nadále vykonávat dohled,“ dodala Weissová. Rozhodnutí potvrdil také státní zástupce František Partlík, který na celý případ dohlížel.
Reklamní větev se týká podezření na daňové úniky firem z holdingu Agrofert, který patří expremiéru Babišovi, za reklamu konferenčnímu centru Čapí hnízdo. Podle informací médií vyšetřovatelé prověřovali, na co byla v letech 2010 až 2013 ve skutečnosti použita částka 272 milionů korun, která měla jít původně na reklamu na Čapím hnízdě. Kriminalisté měli podezření, že peníze byly použity ke splacení úvěru Farmy Čapí hnízdo a společnosti Agrofert měly snížit daně.
Server Seznam Zprávy dříve uvedl, že podle svědka byly platby Čapímu hnízdu za reklamu fiktivní nebo předražené. Ačkoli byly vykázány jako konkrétní plnění, například za plošnou reklamu na tenisových kurtech nebo za tiskoviny, ve skutečnosti to byly podle něho často jen virtuální položky. Kauza se podle serveru týkala širšího okruhu podezřelých – někdejších manažerů firem Agrofertu. Kriminalisté ji vyšetřovali několik let, nikdo nebyl obviněn a letos v červnu policie reklamní větev kauzy Čapí hnízdo odložila. Rozhodnutí kriminalistů následně potvrdilo pražské městské státní zastupitelství.