Ministru zemědělství v demisi Jiřímu Milkovi vadí, že obchodní řetězec Kaufland prodává mléko za korunu. Podal tedy podnět k antimonopolnímu úřadu. Dokážal tím ale pouze neznalost evropské, ale i tuzemské legislativy.
Snahy ministerstva zemědělství ovlivňovat ceny potravin lze registrovat již delší dobu, dosud se ale nestalo, že by se někdo obrátil na trh regulující orgány. Takové praktiky jsou totiž v naprostém rozporu se svobodným rozhodnutím podnikatelů zvolit si cenu, za kterou budou své zboží prodávat zákazníkům, a zároveň i v rozporu se zásadami Evropské unie a vyspělého světa vůbec.
Slevové akce legislativa EU umožňuje, stejně tak prodej zboží za nižší ceny, než za jaké bylo nakoupeno (takzvané „podnákupní ceny“), pokud nejsou takové kroky dlouhodobé s cílem likvidovat oborovou konkurenci. K tomu ale zjevně v tomto případě nedojde, těžko si představit, že by díky dočasnému snížení cen mléka v jednom řetězci ostatní maloobchodní sítě působící na území ČR zkrachovaly.
Naprostým nesmyslem, který ovšem ministr nehájí sám, je pak teze o daňovém úniku DPH z levně prodávaných potravin. Ministr zemědělství by měl vědět, a opakovaně to potvrdili zástupci ministerstva financí včetně samotné ministryně v demisi, že DPH se nepočítá z jednotlivých položek, ale z celkového objemu prodávaných potravin. Představa odvodu jednotlivých DPH z každého prodávaného druhu potraviny je naprosto nereálná – a to nejen pro maloobchodní sítě, ale také pro samotné ministerstvo financí. Ve velkých maloobchodech se totiž – pro informaci pana ministra, aby si to dokázal představit – prodávají desetitisíce druhů potravinářských výrobků.
Dočasné snížení cen nějaké potraviny je v zásadě v zájmu spotřebitelů, takže Milek svým krokem fakticky podporuje zdražování potravin. Slevové akce jsou přitom v naší zemi velmi oblíbené, dokonce nejvíce v celé EU – podíl nákupů rychloobrátkového zboží, což jsou především potraviny, činil v ČR v loňském roce neuvěřitelných 51 procent, na Slovensku dosáhl tento podíl ve stejném období 39 procent, což jej řadí na druhé místo za ČR v EU. Například v sousedním Německu nakupují spotřebitelé ve slevách jen 15 procent zlevněného zboží.
Pokud jde o mléko, tak mléko prodávané v našich maloobchodních sítích má ze všech mlékárenských výrobků nejvyšší podíl na tomto trhu, měřeno zemí původu. Předpokládaný dočasný vyšší prodej zlevněného mléka tak mimo jiné podporuje odbyt domácí zemědělské produkce, což je v zájmu našich zemědělců. Ministr Jiří Milek se tak svým úmyslem podat podnět k antimonopolnímu úřadu staví jak proti zájmům zemědělců, tak všech spotřebitelů v ČR, nehledě na to, že státem diktované ceny jsou jasnou totalitní praktikou.
Autorka je poslankyní ODS