NÁZOR / Zatímco elektroauta jsou celosvětově na vzestupu, stoupenci výfuků svádějí poslední bitvu. Vyberou si několik čísel z Evropy, zpestří to zprávami o tom, kde zase hořel elektromobil, a představí to jako boj s progresivisty, kteří nás všechny chtějí zničit. Velkolepé tažení ovšem vytrvale dost narušuje bojovník proti progresivismu a velký podporovatel Donalda Trumpa Elon Musk.
„V budoucnu bude 99 procent automobilů elektrických a autonomních. Ručně řízená benzinová auta budou jako jízda na koni při používání chytrého telefonu. Stále se to děje, ale je to vzácné,“ napsal Musk na své vlastní síti X.
Musk tak okomentoval příspěvek Sawyera Merritta, kde se argumentuje proti tvrzením, že zájem o eletromobily upadá.
„Podle nového celosvětového průzkumu mezi řidiči elektromobilů, kterého se zúčastnilo více než 23 tisíc lidí z 18 zemí, se méně než jedno procento majitelů elektromobilů po koupi vrátí k vozům s benzinovým pohonem. ‚Zprávy o klesající oblibě elektromobilů jsou značně přehnané,‘ říká Petter Haugneland, asistent generálního tajemníka norské asociace The Norwegian EV Association. Výsledky ukazují, že nejdůležitějším motivem pro koupi elektromobilu jsou nižší provozní náklady,“ píše Merrit.
Pro Muska jsou elektromobily samozřejmě byznys a hobby, takže sotva ho lze považovat za nezaujatého, ale světový trend je jasný.
Podle dat k letošnímu říjnu se celosvětový prodej elektromobilů (plně elektrické vozy a plug-in hybridy) zvýšil meziročně o 35 procent na rekordních 1,72 milionu. V Číně se prodej zvýšil o 54 procent na rekordních 1,2 milionu vozů. Ve Spojených státech a Kanadě prodej elektromobilů v říjnu stoupl o 11,4 procenta. Evropa stagnuje, což elektrofobové triumfálně vyhlašují. Prodej elektromobilů v Evropě se v říjnu meziročně zvýšil o 0,8 procenta, ale proti září zaznamenal pokles o 14 procent. Za prvních deset měsíců roku prodej elektromobilů v Evropě klesl o tři procenta na 2,5 milionu. Evropské firmy poněkud zaspaly, jsou tu vysoké výrobní náklady a čelí konkurenci levných aut z Číny. Pokud někdo volá, že „rozhodnout má trh“, tak ten už ve skutečnosti rozhodl a některé firmy potřebují, aby byly protitržně chráněny cly.
Mezitím u nás pokračuje boj za svět včerejška, kdy „bylo všechno v pořádku“. Klára Dostálová kandidovala za ANO do europarlamentu se slibem zarazit Green Deal a předseda ministrany Svobodní Libor Vondráček triumfálně sděluje, že Václav Klaus podepsal petici za záchranu aut se spalovacím motorem. Lidé prohlašující sami sebe za zachránce evropského automobilového průmyslu jdou udatně proti proudu a jsou schopni vyvinout velkou snahu, aby ten průmysl dotlačili k zaostalosti a úpadku. Za progresivismus a evropské zelené šílenství prohlašují něco, co v Americe a Číně kvete.
Že elektromobilitu zesměšňují různé proruské servery, nepřekvapuje. Rusko je země ropy a plynu a v podstatě je jeho existence založená na tom, že prodává věci určené ke spálení. (Spalovací mánie je tak neuhasitelná, že Rusové teď v sousední zemi pilně vypalují i celá města, ale to je jiné téma.) Problém je u mnoha lidí ale i individuálně-psychologický.
Strach z nového a neznámého je silným motivem k odporu. Když někdo celý život prožil s myšlenkou, že auto musí mít motor, který řve jako lev, a najednou se má přizpůsobit tichému elektromotoru, zmate ho to. Auto je také často symbolem statusu a identity a počet válců koreloval se společenskými stupínky. Jaké ale stupínky, když elektromotor žádné válce nemá? Konzervatismus bere svou sílu také z nostalgie, lidé milují zvuky a vůně minulosti – a benzín má velmi výraznou vůni. Kromě konzervativců si ale přijdou na své i bytostní bojovníci proti trendům.
Andrej Babiš v jednom předvolebním videu poskakoval metr po metru v autě, což mělo být zřejmě to válečné tažení proti elektřině a za CO₂. Ten samý Babiš, který si nasazuje stejnou červenou trumpovskou čepičku jako Elon Musk. Kosmický magnát a bojovník proti progresivismu Musk je ale technologický progresivista až utopista. Tohle u šéfa Agrofertu ani v Institutu Václava Klause skutečně nehrozí. Takoví uvažují především o tom, co by zarazili, zpomalili a zesměšnili, aby mohli žít ve světě, který si pamatují a o kterém si myslí, že mu kdysi rozuměli.
Kdyby to provozovali v nějaké rezervaci, nic by se nedělo. Oni ale chtějí do zaostalosti a chudoby strhnout i ostatní, asi jako ruský fašista Alexandr Dugin sní o tom, že Rusové budou žít na venkově v nízkých domcích a jíst kaši z misky. Možná to tam tak dopadne, ale my bychom tak skončit nemuseli.