Fotografie stromků s modrým a žlutým označením na stránce rodinné zahradnické firmy popudila jednu uživatelku facebooku natolik, že hned sepsala rozhořčený vzkaz. V něm prodejcům vyčetla podporu Ukrajiny. Zahradnictví následně objasnilo, že jde o jednotné evropské značení stromků platné už dva roky. Jednu zákaznici sice i tak firma ztratila, množství nových však začalo zasílat své objednávky.
„Prodej ovocných stromků zahájen,“ oznámilo zahradnictví Kývala ze Zlínského kraje na své facebookové stránce. Zprávu doplnilo snímky zásoby malých stromků opatřených žlutými a modrými etiketami, které připomínají mašličky. I tak nevinná věc ale dokázala vyvolat velmi negativní reakci. „Nu chtěli jsme zajet pro větší množství, ale když vidím ty barvy mašlí, jedeme jinam,“ napsala k fotografii paní Marta. Očividně v přesvědčení, že jde o ozdobné stužky uvázané na stromky k vyjádření sympatií k Ruskem brutálně napadené Ukrajině.
„Paní Žáčková, to myslíte vážně? Nechci Vás zklamat, ale stejné barvy budou mít stromky v celé Evropě. A nemá to s válkou na Ukrajině nic společného. Etikety tiskne rostlinolékařská správa a přerozděluje školkám podle počtu uznaných stromků,“ vysvětlila rodinná firma rozčilené zákaznici.
Odpověď však paní Martě nestačila. „Já nejsem EU, jsem Čechoslovák a koupím kvalitní stromky u farmářů a bez mašliček,“ vzkázala. Poté zřejmě stránku zablokovala, její příspěvek tak už není viditelný a na sociální síti se šíří pouze v kopiích.
Zahradnictví se pak pustilo do obsáhlejší osvěty ohledně významu obou barev. „Vážení přátelé, ani ve snu by nás nenapadlo, že se najdou lidé, kteří budou mít problém s tím, že na ovocných stromkách jsou modré a žluté ,mašle‘. (…) Nejedná se o mašle. Jedná se o etikety, na kterých jsou uvedeny všechny potřebné údaje o stromku. Odrůda, podnož, číslo školky, číslo rostlinolékařského pasu, atd. Bez této etikety se stromek nesmí prodávat. Modré etikety označuji vesměs odrůdy licenční, žluté je volné množení. Etikety jsou přidělovány rostlinolékařskou správou podle množství uznaných stromků. Tento systém označování je jednotný pro celou EU a platí už dva roky a určitě nemá nic společného s válkou na Ukrajině!“ napsala firma.
Na celou výměnu názorů obratem zareagovali další diskutující. Pobaveně komentovali, ale také hned projevovali zájem o zboží a objednávky. „Paráda, díky paní Martě mám hned o důvod víc si u vás koupit pár stromků,“ napsal jeden z uživatelů facebooku. „Měli byste tady mít více takových Mart, zajistí vám to parádní popularitu! Je to kampáň!!! Už to došlo až do Příbrami,“ pokračoval jiný z komentujících. „Lepší reklamu jste nemohli získat… A my se skvěle pobavili,“ objevilo se také v komentářích. „Zdravím. Přišel jsem se podívat na momentálně nejznámější zahradnictví v ČR. Obdivuji Váš dosah na sociálních sítích. Tak ať se daří,“ napsal další z komentujících do obsáhlé diskuze pod příspěvkem.
„No nějak tomu pořád nemůžeme uvěřit. Z nevinného příspěvku se stal hit sezony. Paní Marta nám udělala větší reklamu, než jsme čekali,“ uvedl na sociálních sítích zahradník a jednatel rodinné firmy Radim Kývala.