Šéf ČSSD Jan Hamáček umí být stylový. Svěřil se, že má slabost pro auta a pořídil si „nejlepší vůz východního bloku“, Volhu Carevnu. Pokud tento koráb silnic opěvuje zrovna ministr vnitra, je pozoruhodné, že byl oblíbeným vozem socialistické policie a sovětské tajné služby KGB.
Jan Hamáček poskytl rozhovor Rádiu Impuls, kde se svěřil i se svou zálibou v automobilech. Pochází z Mladé Boleslavi a prozradil na sebe, že byl vždycky věrný vozům Škoda. „Já osobně mám auta velmi rád a vždy mě zajímala. Vždycky když přišla na trh nová škodovka, hned jsem ji byl prozkoumat. Prvním mým vozem byla červená Felicia,“ rozvyprávěl se.
Vůz Sboru národní bezpečnosti
Zároveň oznámil, že má velkou zálibu ve veteránech a jeden z nich si loni pořídil. „Koupil jsem si Volhu 21, takzvanou Carevnu, z roku 1967. Říká se, že to bylo nejlepší auto tehdejšího východního bloku. Je to skvělé svezení,“ prohlásil Hamáček. Za pozornost stojí jeho tehdejší využití, kdy jako ministr vnitra „trefil do černého“.
První exemplář vozu GAZ M21 Volha spatřil světlo světa v automobilce v Gorkém v roce 1956 a s modifikací GAZ 21 byl vyráběn do roku 1970. Do socialistického Československa se dodávaly hlavně jako taxíky nebo služební automobily Sboru národní bezpečnosti (SNB). Sloužily rovněž u Československé lidové armády, Pohraniční stráže, Požární ochrany a v neposlední řadě jako podnikové a vládní limuzíny.
Oblíbeným vozidlem byla Carevna pochopitelně i v domovském Sovětském svazu. V modifikaci speciálu GAZ 23 Volha, který se poprvé objevil v roce 1962, byl používán pro potřeby tajné služby KGB.
Majitelem i Vladimir Putin
První typ Volhy měl a má několik slavných majitelů, k nimž se nyní zařadil i první vicepremiér české vlády Jan Hamáček. Oblíbil si ho současný ruský prezident Vladimir Putin, který vlastní bílou verzi z roku 1956. Carevnu vlastnil i první kosmonaut Jurij Gagarin a za jejím volantem bylo možné spatřit i Leonida Brežněva, údajně do chvíle, než byl zvolen prvním tajemníkem sovětské komunistické strany.
Následovník Volhy 21, modernější model GAZ 24, je potom z doby komunistické normalizace chronicky známý jako služební vozidlo Veřejné bezpečnosti typické žluto-bílé barvy.
Proti gustu žádný dišputát, i když ministr Hamáček projevil poněkud specifický vkus. Jeho upřímné ocenění pro proslulý model sovětské provenience vyznívá o to stylověji v současných poměrech, kdy v části společnosti sílí reminiscence po minulém režimu. Tak proč by nemohl mít současný ministr vnitra slabost pro oblíbené vozidlo československé socialistické policie a sovětské KGB?