Nasdílel jsem si na svůj faceboookový profil článek z deníku FORUM 24 o tom, že regulační poplatek u praktických lékařů by přesunul důchodce, co si přišli popovídat, do kaváren, a lékaři by měli víc času na nemocné. Pan Jiří Pěnička – neznám jej, pouze jsem jej schválil do svých FB přátel, tak může na mé zdi komentovat – na to reagoval: „Kdyby živnostníci řádně odváděli daně (viz EET), byl by příjem do státní pokladny rozhodně vyšší než z poplatku u lékaře. Jenže EET vymyslelo ANO a tím pádem je špatný. Takhle dnes vypadá účtenka z restaurace.“ Tím jsem dostal příležitost udělat rozhovor s někým, kdo se zastává Andreje Babiše. Byla to sice smutná, ale poučná zkušenost.
Pan Pěnička to, co mi psal do komentářů, napsal nejprve na svůj FB účet. Dal tam fotku „účtenky“, proužek papíru bez jakéhokoliv loga, na kterém bylo propiskou napsané „Menu 115 nealkopivo 35 celkem 250.“ K tomu pan Jiří Pěnička napsal: „Takhle vypadá účet z restaurace, když chybí EET. Včera ve (město, jméno restaurace).“ Rukou psané účtenky pamatuju, bývaly to proužky papíru s logem restaurace nahoře. A tyhle proužky papíru bez loga s podobnými nápisy jako nealkopivo menu vídám v restauracích, kde si číšník dělá poznámky. Host chce platit, číšník u něj u stolu na takový papírek napíše, co ten konkrétní host zkonzumoval, a jde to namarkovat ke kase. Často takhle oběhne několik stolů, a mívá takové lístky třeba tři – proto je píše, nepamatoval by si to.
Tak jsem se s panem Pěničkou spojil a domluvil s ním pro FORUM 24 rozhovor. Rozhovor s tak zarytým fanouškem Andreje Babiše, že propaguje Babišovy zásluhy o EET i v FB vlákně k článku o poplatcích u lékaře.
Otázky jxd
Otázky zněly: Proč dáváte do diskuse pod upoutávkou na můj článek o poplatcích u lékaře účtenku z hospody? Můj článek je o tom, že regulační poplatek by pomohl skutečně nemocným, že by z čekáren zmizeli důchodci, co si přišli popovídat s panem doktorem. Vy k fotografii té účtenky píšete cosi o šetření peněz a zrušení EET. Jak to souvisí, prosím? Četl jste vůbec ten můj článek, prosím? V jaké restauraci a kdy Vám tuto účtenku vystavili, prosím? Ten papír zjevně nemá náležitosti účtenky – pokud jste ji zaplatil, proč jste to dělal? Pokud jste tu účtenku akceptoval a zaplatil ji, proč si nyní stěžujete? Do telefonu jste mi říkal, že „to nebude tak divoký, jak si představuji“. Co jste tím myslel?
Hovoří hrdý Andrejita
Jiří Pěnička: Rád jsem četl Vaše články v době, kdy jste psal do Reflexu, a rád bych věděl, proč teď píšete sem. Nejsem si jistý, jestli FORUM 24 je stejně dobré místo. No a slovy, že to nebude tak zajímavý, jak si asi představujete, jsem chtěl dosáhnout toho, aby si Vaše články držely úroveň. V té hospodě to totiž bylo úplně banální: číšník přinesl papírek, já jsem ho upozornil na chybu, on se omluvil, já jsem zaplatil, papírek si schoval a odešel. Teď jsem ho použil jako ukázku, jak v této době běžně vypadá účtování v restauracích. Alespoň zde na Jižní Moravě. Tu souvislost mezi poplatky u lékaře a EET jsem napsal do komentáře pod Váš veřejný článek. U obojího jde o příjem do státního rozpočtu. Mnozí další komentující to pochopili. Současná snaha vlády sehnat prachy kdekoliv je jasná. Znovuzavedení EET se nabízí. Místo toho ale chtějí ubrat důchodcům. Proč? Asi jen proto, že EET vymyslela konkurence. Takže zase nejde o prospěch země, ale o soupeření stran. Dokud bylo EET, měl návštěvník restaurace aspoň pocit, že se věci dějí správně. Teď už je to zase anarchie. Kdyby museli EET akceptovat i kadeřnice, zedníci, číšníci atp., státní pokladna by se plnila, aniž by důchodci platili u doktora. Navíc byste všude dostal solidní tištěnou účtenku bez chyb.
Jxd: Pane, četl jste ten můj článek, a chápete, že je o něčem zcela jiném, prosím?
Jiří Pěnička: Četl jsem to, co je na FB. Nerozklikával jsem to. (Rozuměj „článek jsem nečetl,“ pozn. aut.) Jde mně o to, že se teď v souvislosti se snahami vlády o získání přijmu do státního rozpočtu zapomíná na důsledný výběr daní od živnostníků a podnikatelů. A to proto, že ODS odpradávna podporuje živnostníky a důsledným výběrem daní od nich by přišla o jejich přízeň. Poplatky u lékaře to nevytrhnou. To je celé. Chápu, že jste chtěl babky raděj poslat na kafe než k doktorovi, ale meritum věci jsou zde prachy, jako ostatně vždycky.
Jxd: Pane, Vy komentujete článek, který jste nečetl? Chápete, že je podobné jednání až extrémně hloupé? A uvědomujete si, že vlézt někomu neznámému na zeď a začít tam vykládat o věcech, které zajímají Vás a nijak se netýkají obsahu postu, u kterého je diskuse, je hrubá neslušnost? Chápete, že Vaše úvahy na Vámi zvolené téma patří na Vaši zeď, a že s nimi nesmíte obtěžovat cizí lidi a psát to na jejich FB účty?
Jiří Pěnička: Reagoval jsem na to, co jste dal na FB. Jestli Vám moje komentáře vadí, tak si mě zablokujte. Myslel jsem, že chcete, aby vaše zprávy lidi komentovali. (Pan Pěnička nekomentoval můj článek, ale psal o něčem úplně jiném a chválil přitom Babiše, pozn. aut.) FB je přece taková platforma, kde si každý píše, co chce. Jsem v několika skupinách, sleduju několik lidí a nikdo se už ani nepokouší do toho vnést nějaký řád. Jedině ten, že když někoho nechci číst, tak ho zablokuju. Např. u Dana Přibáně (žluté trabanty) běžná a funkční praxe.
Jxd: „Tak znovu, píšete o něčem jiném, než na co jsem se ptal,“ napsal jsem mu. A předchozí blok otázek jsem zopakoval – s dodatkem „já Vás nechci trápit, mne jen pro naše čtenáře opravdu zajímá, jaké myšlenky a procesy Vám v takové chvíli běží v hlavě.“
Jiří Pěnička: Už jsem vám k tomu napsal vše, co jsem chtěl. FB není váš, (ano, FB zeď je mým teritoriem, pronajal jsem si ji od Marka Zuckerberka založením účtu za to, že si od něj nechávám posílat reklamy, pozn. aut.) musíte počítat s tím, že vám každý nenapíše jen to, co by se vám líbilo.
Jxd: Odpovíte na ty otázky? Chápete je, prosím?
Jiří Pěnička: Všechno, co jsem vám chtěl napsat, jsem už napsal. Chápete to? Pro mě vyřízená věc a vyčerpané téma. Chcete-li něco zveřejnit, pošlete mně to k autorizaci.
Jxd: Chápu, nápadně to připomíná rozhovor s členy různých sekt. Opakujete dokola svoje sdělení a píšete jej na cizí teritorium, tak jak chodí zvonit na byty cizích lidí verbíři Svědků Jehovových. Váš příkaz k zaslání autorizace Vámi psaného textu je humorný a znovu ukazuje, že nemáte úplně jasno ve věci svých vlastních hranic. Takže jen nakonec – jste spíše „sympatizant Andreje Babiše“, „obhájce Andreje Babiše“, či „volič Andreje Babiše,“ které z těch označení Vás nejlépe vystihuje? To je poslední dotaz, jinak díky za rozhovor.
Jiří Pěnička: Božínku
Jiří Pěnička: (později) Tímhle pruzením se živíte?
Jxd: Odpovíte mi, prosím?
Jiří Pěnička: Už jsem odpověděl. Sbohem.
Pojďme velebit Satana, pána našeho, sestry!
Pan Pěnička předvádí diskusi, kterou velmi dobře znám. Bavívám se podobně s mormony a jehovisty, když je šikanuji. Když jsem jako mladý novinář poprvé narazil na agitační výsadek Svědků Jehovových, pokoušel jsem se s nimi diskutovat. Že jim jejich víru neberu, hlavně když jsou s ní spokojení. Ale že s ní nesmějí netázáni obtěžovat okolí a tlačit mu do hlavy nesmysly. Protože ty jejich žvásty skutečně nesmysly jsou.
A měl jsem k tomu i praktickou ukázku: Vyžádal jsem si k nahlédnutí jejich tiskovinu, co vždy nabízeli, dolistoval k všudypřítomné kresbě ráje, kde se setkáme se svými blízkými, co již zemřeli, a kde se v rajském klidu na sluníčku v míru vedle sebe vyhřívají hyperrealisticky nakreslený lev a beránek, a zeptal se. „A co ten lev žere, dámy?“ Dámy vždy chvíli přemýšlely, a pak začaly jako kolovrátek zase omílat to svoje o spasení a životě věčném. Můj dotaz na zjevnou vadu jejich myšlenkové konstrukce je nerozhodil. Nevnímaly ho. Jejich misí bylo Hlásat Život Věčný, a tak ho hlásaly. Diskuse, dialog, myšlení, argumenty, pravdivost – to vše bylo stranou. Ony měly Poslání Hlásat – a tak hlásaly, jako když přeskakovala gramofonová deska a hrála pořád jednu drážku dokola. A tak nyní, když u mne náhodou Svědci Jehovovi zazvoní u vchodu nebo na mne začnou mluvit na ulici, s posvátným úsměvem zvolám: „Sestry, pojďte se mnou sloužit Satanu, pánu našemu! Hosana!“ A protože věřící nemluví sprostě, agitátorky se při hromadném útěku potichu křižují, a já mám klid.
Pan Pěnička jako volič, sympatizant a obhájce Andreje Babiše má nyní podobné Poslání: Bědovat, jak Andrejovi všichni křivdí. A tak běduje i v diskusi o tom, že si důchodci chodí k praktickému lékaři popovídat. A – podobně jako agitátorky sekt – jen mele dokola naučenou frázi. Svědci Babišovi však bývají často muži, takže není třeba přílišných ohledů. Nevolám „Hosana Fiala,“ ale normálně Svědky Babišovy jako pan Pěnička posílám do… Ano, přesně tam!
Poškození dobrého jména
Jméno té restaurace tu nebude, nenapíšu sem, který podnik to byl, s kým jsem si psal, a ani ve kterém je městě. Ono to totiž vypadá, že si pan Pěnička tu historku vymyslel – přesněji, řekl jen kousek děje, zbytek zamlčel, a vytvořil zdání skandálu. Napsal jsem do té restaurace dotazy: Měl u vás v restauraci pan Jiří Pěnička nějakou stížnost, chtěl nějakou jinou účtenku nebo si nějak stěžoval? Vydali jste mu skutečně – jak uvádí na facebooku – jen tuhle účtenku, nebo (já takový postup vídám často) je to poznámka pro číšníka, na kterou si u stolu hosta zaznamenal útratu, pak s tím papírek dojde ke kase, do ní zadá zapsané údaje a vytiskne normální řádnou účtenku?
„Když tady máme skupinu lidí, tak si píšeme poznámky, tak jak píšete i vy, je to nezbytné při větším počtu lidí a hádám, zda by tady pan Pěnička byl, tak byl zrovna v takové skupině lidí, kde přijdou všichni naráz, najedí se a pak i rychle pospíchají pryč. I mně se bohužel stalo, že jsem se spletl v tom stresu a shonu, ale jsme vždy na místě vyřešili a nikdo si pak nestěžoval na mediálních sítích. Přijde mi, že dnešní přístup hostů je čím dál víc k našemu zaměstnání nevděčnější, ale věřím, že to i díky Vám vrátíme zase zpět na pozitivní vlnu, a pokud pán tvrdí, že je to od nás, tak si to můžeme s panem vyřídit mimo internet a aby vás už neobtěžoval…“
Pan Pěnička popsal příhodu stejně nepravdivou, jako jsou ty obrázky lvů s beránky. Prostě si příběh přebarvil, aby mohl naříkat a bědovat, jak Svatému Andrejovi všichni křivdí. Takže soudím, že zkoumání politického hnutí ANO by se mělo přesunout z rukou politologů do kompetencí Společnosti pro výzkum sekt a nových náboženských směrů.
(Odpovědi p. Pěničky jsou zveřejněny bez úprav v původním znění, pozn. red.)