Po čtyřech letech, kdy do tradičního výběru švédského vánočního dárku roku promlouvaly krize způsobené covidem a válkou na Ukrajině, padla letos volba na produkt, který cílí na jednotlivce. Jedná se o parfém, jenž má vonět mužům i ženám.
„Na rozdíl od většiny ostatních odvětví kosmetický průmysl během recese rostl. Lze to vysvětlit pojmem ‚efekt rtěnky‘, který znamená, že když se spotřebitelé museli vzdát velkých nákupů, rozhodli se pořád si v běžném životě dopřávat drobné radosti,“ vysvětlila svou volbu výzkumná firma HUI, kterou vlastní Švédská obchodní organizace a která titul vánoční dárek roku udělila už sedmatřicátý rok v řadě.
Dárky, které zrcadlí dobu
„Vidíme, jak se módní a kosmetický průmysl odklání od typicky mužských a ženských vůní k vůním genderově neutrálnějším se zaměřením na podtržení individuality,“ napsala v tiskové zprávě Emma Hernellová, generální ředitelka HUI.
Po předchozích čtyřech letech, kdy výběr vánočního dárku roku ovlivnily krize jako covidová pandemie a válka na Ukrajině, se letos firma rozhodla vyzdvihnout růst kosmetického průmyslu v době recese.
Vánoční dárek roku musí splňovat tři kritéria: reprezentovat dobu, ve které žijeme, být novinkou či zaznamenat nově probuzený zájem, představovat velkou prodejní hodnotu nebo jít na odbyt ve velkém počtu kusů.
Pohled do seznamu vánočních dárků roku skutečně připomíná, jaká témata byla v té které době aktuální. Například v 80. letech minulého století padala často volba na elektroniku, v následující dekádě na nové technologické vymoženosti včetně mobilního telefonu.
Svetr, čepice, rukavice
První covidový rok, kdy se lidem doporučovalo, aby se nescházeli s přáteli v uzavřených místnostech a necestovali do ciziny, reprezentoval outdoorový vařič. V roce 2021, který byl ve znamení rozvolnění protipandemických opatření, bodovaly vstupenky na koncerty a další akce.
Po zahájení ruské invaze na Ukrajinu a následném zdražení energií se stal symbolem vánočního dárku vlastnoručně upletený kus oblečení – svetr, čepice, rukavice, který nejenže zahřeje, ale také nestojí moc peněz. Loni padla volba na společenskou stolní hru.
„Ve světě, který charakterizují války, násilí a ekonomické potíže, jsou deskové hry příležitostí, jak se na chvíli odpojit od okolního světa a užít si společnost svých blízkých. Společenské hry představují bezpečí, ale také únik a rozvoj,“ vysvětlila svůj výběr pro rok 2023 firma HUI.