Kde všude číhá ruská propaganda, jak ji odhalit a jak se jí naučit čelit, to se dozvědí čeští studenti prostřednictvím nového výukového programu společnosti Člověk v tísni, který pro ně připravil portál Jeden svět na školách. Probírat se budou například pozadí a důsledky anexe Krymu, propagandistické večerníčky nebo ruské tendenční zpravodajství v Česku. Jednotlivé lekce vzdělávací sady hledají odpovědi na otázky, co je cílem ruské propagandy, jaké používá nástroje a jak ji odhalit. Sada je prakticky využitelná a dostupná on-line a učitelům pomůže při výuce mediální gramotnosti.
Jak upozorňují autoři projektu, cílem propagandy nemusí být vždy to, aby publikum přesvědčila o „své pravdě“, ale taky třeba dehonestace, pošpinění nebo alespoň oslabení pozice opačného názorového spektra.
Jak píše web aktualne.cz, propaganda, která se nevyhýbá ani malým dětem, funguje třeba i v oblíbeném ruském večerníčku, kde plyšový pes Filja vysvětluje, že se chce stát „skutečným obráncem“ a bránit ruské hranice, „aby k nám nikdo bez dovolení nepronikl“. Podle portálu právě tento díl pořadu Dobrou noc, děti!, který se na obrazovce objevuje přes padesát let, státní televize vysílala zrovna v době, kdy Rusko obsadilo ukrajinský Krym.
Jak to bude fungovat v praxi?
Vzdělávací sada je pro pedagogy po registraci dostupná zdarma on-line na portálu jsns.cz. Každá lekce zahrnuje video (např. ukázku propagandistického filmu, reportáž k tématu, krátký dokument atd.) a k němu jsou připravené výukové aktivity a informační materiály ve formě otázek a odpovědí, rejstříku pojmů, tipů, jak nenaletět na internetu, nebo ukázek propagandistických „lahůdek“. Výukové aktivity jsou na míru zpracované přípravy do hodin, takže je pedagogové mohou prakticky využít. Jsou navrženy tak, aby vedly studenty k tomu, aby přistupovali k informacím kriticky, poznali nástroje, kterými média zpracovávají informace, a dokázali také identifikovat neseriózní zdroje. Podle představ autorů by se do výuky materiály mohly zařadit v hodinách občanské nauky, dějepisu, zeměpisu nebo i češtiny.
Lekce jsou určeny pro žáky základních a středních škol od 15 let, kteří mají alespoň základní povědomí o světových událostech. Projekt byl dle mediální koordinátorky programu otestován v praxi a vzdělávací sada obsahuje pět lekcí. Studenti zhlédnou například písně velebící ruského prezidenta Vladimira Putina, virální video „Jsem ruský okupant“, již zmiňovaný večerníček nebo lekci nazvanou Lež v přímém přenosu, která se týká Krymu a kde Putin v dokumentu otevřeně přiznává, že na Krym poslal příslušníky zvláštních jednotek výzvědné služby, námořní pěchotu i výsadkáře, zatímco rok předtím na tiskové konferenci tvrdil, že tam zasahovali výhradně příslušníci krymské domobrany.
Koncepci sestavil Karel Strachota a na přípravě sady se podíleli dále Ludmila Součková z Jednoho světa na školách a renomovaní novináři a odborníci. Všechny výukové aktivity důkladně otestovali ve třídách sami pedagogové a připojili k nim své postřehy a doporučení. Více o projektu se dočtete zde.
Prohlédněte si ukázku z jednoho dílu s názvem: Krym, návrat do vlasti. Velitel lidové domobrany na Krymu Samvel Martojan se v předvečer ruské anexe Krymu 27. února 2014 postavil do čela ruských dobrovolníků a chystal se obsadit zdejší největší letiště Simferopol. S využitím hrané rekonstrukce vzpomíná na dramatické setkání s ozbrojenými příslušníky ukrajinské bezpečnostní služby a na radost nad příchodem ruských vojáků. Přítomnost ruských jednotek na Krymu přitom prezident Putin ještě na jaře 2014 veřejně popíral. To dokazuje i záznam z tiskové konference, který je k ukázce přidán. Ukázka z ruského pečlivě inscenovaného snímku s kýčovitě vlasteneckou atmosférou výmluvně ukazuje, kolik – často až absurdních – podob může mít filmová propaganda.