CESTOVÁNÍ / Jako připomínka již padesátého výročí od první jízdy pražského metra brázdí koleje hlavního města speciální tramvaj oblečená do kabátku prvních vagónů, v nichž se Pražané mohli projet podzemní dráhou. Kromě této krasavice však máte možnost na vlastní oči vidět i další skvosty, které v minulosti vozily obyvatele i návštěvníky Prahy. Stačí zajít do Muzea městské hromadné dopravy, které sídlí ve střešovické vozovně.
Tramvaj typu T3, která patří k nejkrásnějším tramvajím světa, dostala speciální polep. Vůz vyrobený v roce 1986 ve „smíchovské Tatrovce“ byl nyní upraven z vnější strany tak, aby připomínal vůz metra typu Ečs, který v roce 1974 zahajoval provoz pražského metra. V čele má tramvaj umístěn originální znak pražského metra, jímž byly vozy tehdy vybaveny.
Uvnitř vozu je tradiční hlášení s názvy tramvajových zastávek nahrazeno hlášením stanic (podobně jako v metru) s tím, že „standardní hlas linky číslo 23“, kterým je Zbyněk Štíbr, doplňují u stanic metra hlasy, které jsou známé právě z podzemní dráhy. Cestující tak ve stanici Malostranská přivítá Světlana Lavičková, na Národní třídě a na Karlově náměstí Eva Jurinová a ve stanici I. P. Pavlova Tomáš Černý. V podhledech, kde jsou běžně umísťovány reklamní bannery, najdou cestující stručné informace o historii pražského metra.
Kromě jízdy touto tramvají však mohou zájemci o historii dopravy o víkendech či o státních svátcích zamířit do Muzea městské hromadné dopravy, které vzniklo v prostorách tramvajové vozovny ve Střešovicích. Muzeum bylo otevřeno 14. 5. 1993 a exponáty jsou umístěny přímo v objektu tramvajové vozovny.
Zajímavá je již samotná budova vozovny, která je od roku 1991 technickou památkou. Postavena byla totiž v roce 1909 a dodnes slouží jako ukázkový příklad účelové technické stavby z období prudce se rozvíjející pražské hromadné dopravy.
Kulturní památkou je od července 1998 i soubor unikátních více než 50 vozidel a dalších několika desítek předmětů spojených s historií městské dopravy. Stálá expozice kolejových i silničních dopravních prostředků dokonale mapuje vývoj dopravní techniky za posledních více než 100 let. Další tramvajové vozy, autobusy či trolejbusy, které se do dnešní doby nedochovaly, mohou návštěvníci spatřit aspoň na fotografiích, které muzejní expozici doplňují.
Z vozovny navíc také vyjíždějí k pravidelným sezónním vyjížďkám soupravy tzv. nostalgické linky, na které dodnes „slouží“ mnoho vozů, jejichž „odjezd do důchodu“ předznamenala právě výstavba metra na přelomu 60. a 70. let 20. století.