Je libo „lepší Česko“? Hnutí ANO rozesílá do mailových schránek svých příznivců speciální dotazník. Ten slouží marketingovému týmu, aby zkoumal nálady občanů, ty pak předkládal premiérovi Babišovi a z nich se tvořila další možná rozhodnutí o chodu naší země. Co takový formulář obsahuje?
„Reagujeme proto tak, abychom reflektovali názory, které byly v posledních pár dnech často slyšet,“ odpověděl minulou středu ministr zdravotnictví Adam Vojtěch na dotazy novinářů poté, co vydal a následně chaoticky měnil pravidla pro nošení roušek. Čelil kritice, že opatření vydává podle toho, jak na ně reaguje veřejnost, nikoliv dle odborných stanovisek hygieniků.
Vládě Andreje Babiše bylo v minulosti mnohokrát vytýkáno, že její marketingová image je důležitější než svědomité politické rozhodování a že nová opatření přizpůsobuje názoru občanů, aby jim šel na ruku a před potenciálními voliči se nijak nepoškodil. Je známo, že se Babiš často obrací na svůj PR tým a ten pak na průzkumy veřejného mínění.
Hnutí ANO proto do mailu posílá svým příznivcům speciální dotazníky, kde zkoumá jejich nálady a hlavně názory, aby podle nich mohli dále přizpůsobovat svou komunikaci směrem k občanům.
Na aktuální dotazník upozornil přes svůj twitterový účet ředitel Hlídače státu Michal Bláha. „Vox populi o COVID epidemii. I vy můžete psát nedělní Čau lidi. Už dnes. Není nad leadery s vizí, myšlenkou a cílem,“ napsal ve svém tweetu.
Proto jsme se podívali na to, co všechno marketingový tým hnutí ANO vlastně zajímá.
Ovlivnit klíčové agendy
Vzorek oslovených není zrovna malý. Stránky se chlubí téměř 46 tisíci uživateli a více než milionem přijatých odpovědí. „Napište mi, o čem sníte. Napište, z čeho máte strach,“ píše se na webu, který má působit, jako by občané komunikovali přímo s premiérem.
„V tomto unikátním projektu máte možnost přímo ovlivnit klíčové agendy politiky této země a také to, kam se naše země bude ubírat. Tento web je prioritním výzkumem vládního politického hnutí ANO, a máte tak možnost napřímo hovořit s premiérem, ministry, hejtmany, primátory, poslanci a senátory,“ láká text stránky. Aby byla data co nejpřesnější, po registraci chtějí datoví analytici znát PSČ, věk, pohlaví a vzdělání – bez těchto údajů nejde jít dále, do části s otázkami.
Hnutí ANO se momentálně vyptává svých občanů na téma roušek. Lhůta dotazníku je do konce tohoto týdne, tedy aby kompletní výsledky byly známy do začátku září. „Za jak závažné riziko považujete koronavirus pro Vás osobně dnes? Na škále níže zvolte závažnost vašeho ohrožení: 0 = neohrožuje mě vůbec až 10 = cítím se naprosto ohrožen,“ zní první otázka.
Další dotazy míří na názory Čechů na koronavirus, na nošení roušek nebo na vývoj pandemie u nás. „Od září se zase budou muset na mnohých místech nosit roušky. Co si o tom myslíte?” zní další z dotazů, následovaný výčtem, kde by si občané představovali zavádění roušek.
Následuje výčet otázek, které se ptají, zda pravidla pro nošení roušek náhodou nejsou příliš chaotická nebo zda se občanům pozdává, že je COVID-19 „velmi nebezpečný, nesmíme ho podcenit a teď na podzim být velmi obezřetní“. Babišovo hnutí se také doptává, jestli si dotazovaný stáhl aplikaci eRouška nebo zda má iPhone či jiný chytrý telefon.
Dotazník působí, jako by se rozhodování vlády a ministerstev přizpůsobovalo tomu, jaká je zrovna nálada občanů. Vlastně takové malé neoficiální referendum srovnané podle věku, vzdělání a zajištěnosti obyvatel, jehož výsledky pak Andrej Babiš spasitelsky přednese před svými voliči. Volte nás, protože my přece nejlépe víme, co chcete.