V neděli spadl ministru dopravy Danu Ťokovi ze srdce obrovský kámen. Jeho ministerstvo konečně podepsalo prodloužení smlouvy na výběr mýta a on se tak zbavil velkého problému, který jej tížil od nástupu do funkce. Ve skutečnosti ale problém mýta nevyřešil a ještě o něm uslyšíme, a to nikoli v dobrém.
Už je to definitivní, firma Kapsch bude dálniční mýto provozovat dál, dokud se nepodaří vypsat výběrové řízení. Podle dodatku podepsaného v neděli získá Kapsch za maximálně tři roky 5,27 miliardy korun, což je částka po 28% slevě, kterou ministerstvo vyjednalo.
Velký úspěch to pro ministra dopravy Ťoka ale není. Zakázku musel prodloužit bez soutěže, což nás pohoršuje o to víc, když si to srovnáme s obsedantní snahou hnutí ANO zdanit u živnostníků i poslední korunu pomocí EET. Prodloužení zakázky na mýto za 5,3 miliardy bez soutěže ale Babišovi zřejmě nevadí.
Za to, kam jsme se dostali, přitom zodpovídají především Babišovi ministři Ťok a jeho předchůdce Antonín Prachař. Odborníci z ANO nebyli za 2 a půl roku schopní splnit svojí povinnost a vypsat řádné výběrové řízení. Je vlastně skoro jedno, jestli to byl záměr, nebo neschopnost. Výsledná zakázka “z ruky” pro Kapsch je logický důsledkem mise hnutí ANO za lepší Česko, ale jen na billboardech.
Je také jasné, že to není naposledy, kdy o téhle zakázce uslyšíme. Opoziční STAN už avizoval druhé podání na ÚOHS a konkurenční SkyToll, který vybírá mýto na Slovensku, “finalizuje právní kroky”. Docela dobře se tak může stát, že další díl telenovely jménem mýto uvidíme u soudu. No a pokud nakonec třeba ÚOHS zakázku pro Kapsch zruší a stát tak přijde o miliardové částky za výběr mýta, bude to průšvih kolosálních rozměrů. Bude ministr Ťok ochotný se k němu přihlásit?