Společnost FTV Prima pohrozila trestním oznámením novináři Juraji Koišovi za to, že ve svém komentáři popsal, jak se diváci Primy teoreticky mohou vyhnout sledování reklam. I když se na stejné téma objevilo v poslední době více textů, televize u žádného dalšího právními kroky nehrozí. Koiš, šéfredaktor portálu tvkompas.cz, hrozby Primy označuje za „skandální pokus o zásah do svobody projevu a nezávislé žurnalistiky“.
Když v noci na 2. února vydal na svém webu Juraj Koiš text o sporech mezi televizí Prima a některými operátory placené televize, nic nenasvědčovalo tomu, že by od kohokoli z aktérů textu měla přijít tvrdá reakce.
„Velmi citlivě jsem zvažoval, aby se ani jedna strana necítila poškozená,“ popisuje Juraj Koiš pro HlídacíPes.org. Neutrálně vyznívá i titulek článku: „Přetahovaná mezi Primou a pay-tv operátory pokračuje. Určit vítěze si zatím netroufáme“.
Odpoledne téhož dne se však ozvala tisková mluvčí a po ní i právní zástupkyně FTV Prima s tím, že se televize cítí být článkem poškozena a požaduje jeho stažení do půlnoci, tedy již do několika hodin. V opačném případě pohrozila právními kroky, včetně možného trestního oznámení.
Jste přece odborník…
Primě vadila tato konkrétní pasáž v textu: „Průměrný divák si může najít různé jiné cesty, jak reklamu v televizi obejít. Pořady Primy může stahovat z internetu z ‚neoficiálních úložišť‘. Případně si preferované pořady nahraje z antény nebo satelitu, a reklamy si pak přetočí bez zásahu operátora.“ Podle právní zástupkyně Primy podobná vyjádření televizi poškozují.
„Jakýkoliv návod pro čtenáře, aby ‚obcházeli reklamu v televizi‘, a to navíc způsoby, které jsou v rozporu se zákonem, splňuje parametry podněcování a návodu k nezákonnému jednání, kterým čtenářům vnukáte možnosti, kterými lze přeskočit reklamu, umístěnou v televizním vysílání, a to i přesto, že je Vám jako odborníkovi na poli televizního vysílání zcela jasné a zřejmé, že příjmy z reklamy jsou základními příjmy Klienta jako provozovatele televizního vysílání,“ napsala advokátka Koišovi.
Ten naopak upozorňuje, že samotná existence internetových „neoficiálních uložišť“ je v Česku legální a tím, že je pouze zmíní v textu, nenavádí nikoho k protizákonnému jednání.
„Jestli se Prima cítí jakkoliv ohrožena existencí těchto neoficiálních úložišť, očekával bych, že budete podnikat právní kroky především proti nim, ne se pokoušet zastrašit novináře, který o jejich existenci pouze informuje,“ odpověděl televizi Juraj Koiš.
Jeho článek se týkal aktuálních vyjednávání mezi Primou a pay-tv operátory, zejména se společností O2. V nich jde o to, jak vysoké mají být kompenzace operátorů komerčním televizím za to, že diváci díky funkci zpětného zhlédnutí, respektive zrychleného přetáčení pořadů, přeskakují reklamní bloky a tím připravují televize o část příjmů za neodsledovaný reklamní čas.
„Přetáčení reklam při zpětném zhlédnutí našich pořadů v internetově šířeném vysílání (IPTV) považujeme za neoprávněný zásah do našeho programu, neboť divákovi není pořad zobrazen v podobě, ve které jsme jej operátorovi dodali. Technické prostředky k přetáčení poskytují divákům operátoři, a proto příjmy, o které nás coby vysílatele tímto připravují, chceme od operátorů kompenzovat,“ shrnuje postoj FTV Prima mluvčí Gabriela Semová.
Jiná média nevadí?
O probíhajících vyjednáváních televizí s operátory píše v Česku i řada jiných novinářů. Týden po Koišově článku například na webu iDnes vyšel text, který připomíná, že divák hledal vždy cestu, jak reklamy přeskakovat: „Dělal to tak vždycky, ať již pořady sledoval z kazety VHS videorekordéru, harddisku digitálního rekordéru, nebo z USB paměti vložené do televizoru. Jenže v rámci služeb internetového vysílání to může udělat bez přípravy, kdykoli a navíc velmi pohodlně.“
Na nikoho jiného se však FTV Prima zatím s hrozbou právních kroků neobrátila, potvrdila ve středu na dotaz HlídacíPes.org mluvčí skupiny Gabriela Semová.
Právními kroky tedy Prima hrozí jen Juraji Koišovi. Ten ve stanovisku na svém webu napsal, že „nechápe, jak by Primě mohla přivodit újmu zmínka o tom, že si diváci mohou na nahrávce (záznamu vysílání), kterou pořídili pro svou vlastní potřebu v souladu se zákonem, přeskočit reklamu, jak je jim libo“.
Dodal, že právě z tohoto důvodu si podle něj drtivá většina diváků záznam pro svou vlastní potřebu dělá, a znovu připomněl, že legálně.
Juraj Koiš svůj článek z webu nestáhl, jednání Primy podle něj „hraničí se zákonem i dobrými mravy“. Jak ale ve středu na dotaz HlídacíPes.org potvrdila mluvčí Semová, avizované právní kroky vůči němu zatím FTV Prima nepodnikla.
Převzato s laskavým svolením redakce serveru HlídacíPes.org.