
Elon Musk FOTO: Profimedia
FOTO: Profimedia
ANALÝZA / Před zastoupeními automobilky Tesla v USA probíhají masové protesty. Roste počet vandalských útoků na auta i dealerství značky. A kvůli propadu prodejů i cen akcií stoupá nervozita investorů. Muskovo kontroverzní působení v politice může pohřbít chloubu jeho impéria. Ikonický automobilový novinář Jeremy Clackson jízlivě připomíná, jak si dřívější fanoušci Tesly lepí na auta samolepky „Koupil jsem ji dříve, než se z Muska stal idiot.“
Motoristický pořad Top Gear znamenal v televizním vysílání revoluci. A z Jeremyho Clarksona udělal globální celebritu. Je o něm známo, že rozhodně není fanouškem elektrických aut. Do sporu s Elonem Muskem se dostal už před 17 lety. Tesla tehdy žalovala BBC kvůli Clarksonově recenzi modelu Roadster. Nyní se televizní moderátor může Muskovi ironicky vysmívat. Muskovo politické angažmá po boku Donalda Trumpa a jeho neskrývaný obdiv ke krajní pravici a diktátorům může totiž Teslu úplně zničit. Jde přímo proti hodnotám, které vyznávají dřívější fanoušci Tesly.
„Náhlé rozhodnutí celosvětové komunity ukončit crowdfundingové financování Tesly a rozbít co nejvíce zpětných zrcátek těchto aut není vtipné,“ napsal Clarkson ve svém sloupku v listu Sunday Times. „Ovšem je k popukání pro někoho, jako jsem já,“ dodal jízlivě. „Vyvíjí se to tak špatně, že můj přítel, který chtěl zachránit planetu (a ušetřit pár liber na mýtném), si na svoji Teslu nalepil samolepku ‚Koupil jsem ji dříve, než jsem zjistil, že Musk je idiot‘,“ vysmívá se dál. Ovšem dění kolem Tesly naznačuje, že Clarkson by nemusel být pro Teslu tím největším problémem.
Fanoušci elektroaut dávají najevo hněv
Jak již dříve napsal deník FORUM 24, Muskovo politické angažmá znatelně ovlivnilo evropské, ale i americké prodeje značky Tesla. Propad byl na některých trzích dokonce o více než 50 procent. Zákazníci z velké části dávají najevo právě znechucení postoji nynějšího šéfa úřadu pro efektivitu státu (DOGE). Stávající majitelé pak z části své vozy prodávají, nebo je „vylepšují“ podobnými samolepkami, jaké zmínil Clarkson.
„Tato role (Muska v politice; pozn. red.), spolu s miliardářovými nepřátelskými příspěvky na sociálních sítích, jeho podporou krajně pravicové propagandy a nacistickým salutováním, které předváděl na veřejnosti krátce po Trumpově zvolení, z něj udělala hromosvod protitrumpovských nálad a jeho produkty se staly terčem protestujících,“ připomíná ve svém nedělním článku server Politico. Má to už konkrétní dopady – již ve čtvrtek upozornil deník FORUM 24 na významný nárůst stoupající počet žhářských či vandalských útoků na zastoupení Tesly.
„Experti na domácí extremismus říkají, že zatím nemůžeme vědět, zda se vlna incidentů nafoukne do dlouhodobého vzorce,“ napsala ve středu agentura AP. Ta v pondělí přinesla informaci o dalším poměrně velkém protestu několika stovek aktivistů před showroomem automobilky v Bostonu. „Protestující požadují odchod Muska z politických funkcí,“ píše AP s tím, že podobné akce se konají po celých Spojených státech již několik týdnů. Ač je většina těchto protestů pokojných, někdy přerostou v útoky a vandalismus.
Analytici se shodují na tom, že podobná reakce se dala očekávat. Tesla byla jednou z prvních čistě elektrických automobilek. Jejími zákazníky byli tak především lidé, kteří klimatickou změnu považují za opravdový problém. A zejména v počátcích byli ochotni obětovat značnou část svého pohodlí, v době, kdy například nabíjecí infrastruktura nebyla tak rozvinutá jako dnes. Podle statistik tak šlo z velké části o liberálně smýšlející zákazníky, které nynější Trumpova administrativa pohrdlivě označuje za „progresivisty a komunisty“.
Prezident Donald J. Trump si v úterý 11. března 2025 kupuje automobil Tesla FOTO: Molly Riley / The White House / se souhlasem
FOTO: Molly Riley / The White House / se souhlasem
Trump se přitom opakovaně vyjadřoval výrazně antienviromentalisticky, odstupuje od řady „zelených opatření“ a netají se podporou „pořádných aut“.
Účetní ztráta téměř 1,5 miliardy
„Tesla je prozatím jednou z nejobchodovanějších akcií letošního roku, ovšem z velmi špatných důvodů,“ upozornil v pondělí server invezz. Podle jeho informací klesla cena akcií Tesly od začátku roku o 42 procent a připomíná, že v únory propadly meziroční prodeje této značky v Německu o 76 procent, i když celkový prodej elektromobilů prudce rostl.
„V Kalifornii, která je největším americkým trhem Tesly, společnost vykázala páté po sobě jdoucí čtvrtletí klesajících tržeb,“ doplňuje invezz s tím, že jen během března „vymazala tržní kapitalizaci téměř 900 miliard dolarů“. Podle respektovaného listu Financial Times se v účetnictví Tesly objevila nevysvětlitelná mezera ve výši 1,4 miliardy dolarů. „Tato částka je dostatečně velká na to, aby na ní záleželo i v Tesle,“ upozornil britský deník.
Finanční výsledky přirozeně znervózňují také investory. Také oni dávají svou nelibost stále častěji najevo. Již v únoru se nechal slyšet v deníku The Guardian Muskův přítel a investor Christopher Tsai, že „akciový trh projevil jasné známky nespokojenosti s Muskovými aktivitami v úřadu pro efektivitu vlády“.
Tsai přitom drží akcie Tesly za stovky milionů dolarů. Ze svého čistého majetku ve výši 137 miliard dolarů údajně, i kvůli Tesle, odepsal asi 23 miliard. „Doufám, že role nejbohatšího muže světa při snižování federálních výdajů pro administrativu Donalda Trumpa bude ‚krátkodobá‘ a že se vrátí k řízení svých podniků,“ prohlásil Tsai.
Ještě dále šel jeden z prvních investorů Tesly Ross Gerber. „Myslím, že Tesla potřebuje nového generálního ředitele a dnes jsem se rozhodl, že to začnu říkat, a tak toto je poprvé, kdy to říkám veřejně,“ prohlásil v rozhovoru pro Sky Business Live. Stejně jako Tsai je přesvědčen, že Musk se přestal věnovat byznysu, a navíc je jeho působení v politice příliš kontroverzní.
„Je čas, aby někdo řídil Teslu. Tento byznys byl příliš dlouho zanedbáván. Tesla dělá příliš mnoho důležitých věcí, takže buď by se Elon měl vrátit do Tesly, stát se generálním ředitelem Tesly a vzdát se svých dalších zaměstnání, nebo by se měl soustředit na vládu a pokračovat v tom, co dělá, ale najít vhodného generálního ředitele Tesly,“ vysvětlil Gerber, který je přesvědčen, že automobilka je ve velké krizi.