Rusové odklonili dopravu vojenského materiálu a svých mužů z trasy vedoucí na Krym přes tzv. Kerčský most. Nyní prý většina zásob proudí na jih Ukrajiny prostřednictvím nové pozemní trasy, tvrdí analýza satelitních snímků. Někteří ukrajinští pozorovatelé ze skupin informačního odboje ale poukazují na to, že pozemní snímky ruských vlaků svědčí o opaku a že cesta po mostu nadále tvoří pro armádu agresora životně důležitou dopravní tepnu.
Moskva přešla u dodávek pro své jednotky na jihu Ukrajiny k užívání pozemní cesty namísto Kerčského mostu, píše britský list The Independent. Opírá se přitom o analýzu satelitních snímků pořízených agenturou Maxar a o korespondující zprávu ukrajinské soukromé agentury Molfar.
Podle jejich zjištění se za poslední tři měsíce na mostě neobjevily takřka žádné vlaky převážející vojenský materiál a jenom jeden nákladní vlak tvořený 55 cisternami převážejícími palivo. V březnu a dubnu pak podle nich neproběhl na mostě ani jeden transport vojenského materiálu.
Namísto Kerčského mostu prý nyní ruské jednotky zásobuje nákladní doprava mířící na Ukrajinu po pevnině z Rostovského regionu. Jde o novou trať budovanou na okupovaném jihu země, která má zamířit na Krym přes Rusy obsazená ukrajinská města Mariupol, Berďansk a Melitopol. Kerčský most tak prý již ztratil svůj vojenský význam.
S publikovanými závěry analytiků však kategoricky nesouhlasí vojenskopolitický analytik ukrajinské skupiny Information Resistance Oleksandr Kovalenko. „Dnes jsem s údivem zjistil, že podle závěrů jedné skupiny OSINT (analýza za pomoci informací dostupných z veřejných zdrojů, pozn. red.) ztratil Kerčský most svůj význam, protože už skoro rok po něm neprobíhá přeprava vojenské techniky a obecně vojenského materiálu,“ podivil se na sociálních sítích Kovalenko s tím, že byl podobným vyjádřením překvapen, protože by u analytiků otevřených zdrojů přece jen očekával vyšší úroveň než u běžných spotřebitelů informací.
Jak tvrdí, přeprava po železniční větvi Kerčského mostu pokračovala a stále pokračuje, ať už jde o techniku, munici a další materiál Ministerstva obrany Ruské federace. Kovalenko upozorňuje na ukrajinské telegramové kanály, jako je například Krymský vítr a další, které tento provoz monitorují, a ke svému příspěvku také přikládá fotografie vlaků naložených zbraněmi a vojenským materiálem, jež měly zveřejnit. Nadále podle něj také pokračuje přeprava paliva pro ruské ozbrojené síly. Osobními vlaky pak podle něj na Krym cestuje i ruský vojenský personál.
„Ať už jde o železniční, nebo silniční větev, obě se stále aktivně využívají a Krym hraje roli tranzitního a logistického uzlu, který nelze nahradit. A žádná nová logistická větev nedokáže zajišťovat plně, v režimu 24/7 – nonstop, jižní skupinu ruských ozbrojených sil, která má téměř 200 tisíc vojáků,“ píše Kovalenko.
Domnívá se, že zveřejněné závěry odporují skutečnosti, a to i s ohledem na „doslova vymyšlený“ narativ, že na Krymský most není potřeba útočit. „To myslíte vážně?“ dodává nevěřícně ukrajinský komentátor.