DOKUMENT / Při odvolání Ivana Bartoše z ministerského postu hrála roli také také analýza „DSŘ: hodnocení pro Vládu ČR“, ze které premiér Petr Fiala vyčetl, v jakém faktickém a hlavně tristním stavu se nachází digitální stavební řízení uvedené do provozu v červenci. Autoři vyčíslili jak náklady na vyřešení situace, tak odhadli i to, jak dlouho bude celá věc trvat. Dokument přinášíme v plném znění.
Pod dokumentem, který má deník FORUM 24 k dispozici a na který se odvolává také server Seznam Zprávy, jsou podepsaní pracovníci čtyř ministerstev jako „Tým MD, MF, MPSV a MZ“. Navrhuje se v něm zatím přechodně všechno zastavit a pokračovat bez digitalizace, než se problémy vyřeší.
Autoři navrhují „dočasně pozastavit vývoj dalších funkcí Digitálního stavebního řízení a udělat si analýzu, co je skutečně potřeba. Zároveň legislativně stanovit přechodné období, které by fakticky mělo znamenat úkrok od digitální podoby, nebude povinné používat Informační systém stavebního řízení, nebylo by povinné odevzdávat projektovou dokumentaci v elektronické podobě přes portál stavebníka“.
Délka přechodného období se odhaduje na 12 až 18 měsíců.
V dokumentu najdeme hlavní body kritiky. Digitalizace se podle něj prováděla bez toho, aby se zapojili úředníci a definovali své potřeby. Neexistuje sjednocený plán vývoje, neprobíhalo dostatečné testování, chybí dokumentace. Analýza konstatuje, že není zajištěná kontinuita systému v čase, a ač probíhalo školení, tak uživatelé nevědí, jak aplikace fungují, a nevyznají se v nich.
Do konce roku je podle autorů nutné pozastavit vývoj a provést analýzu potřeb stavebních úřadů a definovat si základní funkce systému, sestavit projektový plán vývoje chybějících funkcí a nastavit testování, včetně testování s uživateli. Krom toho je nutné stabilizovat současné funkce a odstranit nedostatky vzniklé překotností, které ovlivňují provoz. Základní opravy prý zaberou tři měsíce, vyčištění systému delší čas.
„Aktuálně nelze říct, kdy bude systém ve stavu akceptovatelném pro stavební úřady – chybí analýza, jaké minimální řešení je pro stavební úřady provozně dostatečné,“ uvádí analýza. Vyžádá si to práci asi padesáti lidí po jeden až jeden a půl roku bude na to třeba navíc 200 až 300 milionů korun.
„Podle analýzy systému chybí i některé zcela zásadní funkcionality, které přitom zákon předpokládá, že systém obsahuje. Zmíněno je například nahrávání elektronické dokumentace do úložiště a zpřístupnění úřadům bez podání online žádosti. Chybět má i komunikace s vlastníky dopravní a technické infrastruktury. Stejně tak má chybět i ověřování projektové dokumentace v okamžiku vydání povolení,“ píší Seznam Zprávy.
Ivan Bartoš se v úterý ráno sešel s premiérem Fialou a po jednání novinářům řekl, že se na koaliční smlouvě a vládním angažmá Pirátů nic nemění. Premiér ale ve 13:00 na tiskové konferenci oznámil, že hodlá pirátského vicepremiéra odvolat. Bartošovi to oznámil po telefonu. Svůj krok vysvětlil tím, že Bartoš podle něj není schopný manažersky dotáhnout digitalizaci stavebního řízení do úspěšného konce a neuvědomuje si hloubku problémů. Digitalizaci bude mít na starosti tým v čele s ministrem dopravy Martinem Kupkou (ODS), pověřit ho tímto úkolem chce Fiala se souhlasem vlády ve středu. Premiér dodal, že je spokojený s prací dalších dvou pirátských ministrů a své rozhodnutí nepovažuje za vypovězení koaliční smlouvy.
Premiér i další lídři koalice SPOLU (ODS, TOP 09, KDU-ČSL) zdůraznili, že Piráty z vlády nikdo nevyhazuje a stojí o další spolupráci. Prezident Petr Pavel se chce s Bartošem i dalšími předsedy vládních stran sejít v pondělí a poté rozhodnout o dalším postupu.
Bartoš bude o dalším osudu Pirátů ve vládě ve středu jednat s Vítem Rakušanem, předsedou hnutím STAN, se kterým ve sněmovních volbách Piráti kandidovali a poté s koalicí SPOLU vytvořili společný kabinet. Předpokládá ale, že jeho strana ve vládě skončí, když „vykopli“ jeho, řekl večer v České televizi. ODS podle Pirátů jednala pod tlakem oligarchů a kmotrů a koalice SPOLU začala cestu ke společné vládě s opozičním hnutím ANO expremiéra Andreje Babiše.