Ministr dopravy Dan Ťok míní, že státní dotace na opravy silnic druhých a třetích tříd nejsou ničím, co by si kraje mohly nárokovat. Výzvy hejtmanů k odstoupení označil za komické.
Ťok v rozhovoru pro čtvrteční Lidové noviny uvedl, že příspěvek ministerstva dopravy krajům na opravy silnic druhých a třetích tříd v roce 2017 bude nulový. Asociace krajů ČR ho i na základě těchto výroků vyzvala k rezignaci. Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) dnes řekl, že by stát měl příští rok přispět na opravu krajských silnic.
Ťok dnes novinářům v Karlových Varech řekl, že o tom, že Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) nebude dotace poskytovat, už informoval dříve a aktuální debata je podle něj součástí vzrušené předvolební rétoriky. „Víte, mně to přijde velmi komické. Předně, kraje jsou zodpovědné za silnice druhých a třetích tříd. Ministerstvo dopravy, potažmo Státní fond dopravní infrastruktury není určen na to, aby financoval ‚dvojky‘ a ‚trojky‘. Na to mají kraje svoje daně – rozpočtové určení daní ty peníze krajům dává. Pokud kraje dobře hospodaří a ty peníze neprošustrují na něco jiného, tak mají na ty opravy už v dnešních rozpočtech,“ řekl dnes Ťok. Znovu připomněl, že peníze, které loni a letos ministerstvo rozdělilo, byly z úspor rozpočtu SFDI.
K výzvě Asociace krajů k rezignaci se kromě dalších hejtmanů připojil i hejtman Karlovarského kraje Martin Havel (ČSSD). „Pan ministr má nejspíše pocit, že si lidé nechají všechno líbit. To se ale velice plete. Čeho tím chce dosáhnout, je zcela mimo mé chápání. Opravené a kvalitní silnice jsou základem prosperity v kraji a lidé mají právo jezdit po takových silnicích, na kterých se nebudou muset bát o svá auta,“ uvedl Havel. Pokud budou chybět finanční prostředky na rekonstrukce komunikací nižších tříd v regionech, pak následky mohou být pro stav silnic katastrofální a následné opravy několikanásobně vyšší, dodal.
Stát prostřednictvím SFDI platí opravy a údržbu dálnic a silnic první třídy. O silnice nižších tříd se pak starají kraje a obce. V letošním roce dopravní fond hospodaří s částkou 65,7 miliardy korun, což proti loňskému roku představuje snížení o 28,7 miliardy korun.