Dlouho nebylo jasné, co může ministr dopravy nabídnout svému stranickému i vládnímu šéfovi za to, že ho neustále drží ve funkci. Dan Ťok to předvedl tento týden bez jakéhokoliv zardění. Přišel, viděl a posloužil. Díky němu se budou i nadále povinně přimíchávat biopaliva do pohonných hmot a Andrej Babiš na tom bude i nadále vesele vydělávat.
Ačkoliv se premiér neustále ohání tím, že všechny jeho firmy, tedy Agrofert a všechny další, které patří do holdingu, dávno neovládá, skutečnost je viditelně úplně jiná. Stále mu velmi záleží na zisku jeho firem, mezi kterými se nachází i největší zpracovatel řepkového semene a výrobce metylesteru, přimíchávaného do bionafty, společnost Preol.
Když tedy ministr Ťok dokázal zachránit kšeft této firmě, samozřejmě musel velmi potěšit Babiše. Ale bylo to opravdu za pět minut dvanáct. „Ministerstvo dopravy dalo k poslanecké novele zákona o ochraně ovzduší skutečně kladné stanovisko, které jsem změnil,“ potvrdil jeden z nejkritizovanějších členů vlády.
„O žádný veletoč se ale nejedná, byl jsem několik dní v zahraničí a původní stanovisko podepsal náměstek, který mě zastupoval,“ vysvětlil podivnou změnu náhledu na novelu zákona. Nebylo to tedy prý po intervenci majitele hnutí ANO. Ťoka jednou napadlo něco samotného. Nečekané, ale i kdyby se biopaliv zastal po příkazu od Babiše, připsal si tak plusové body.
Jestli jich však bude tolik, aby stačily na všechny Ťokovy chyby a neprofesionální rozhodnutí, se může ukázat až před začátkem prázdnin. Tam totiž, stejně jako v zimě, nastává nekritičtější čas pro ministra dopravy. Zácpy na D1, nervózní řidiči v kolonách a nekonečný počet dotazů, když už se konečně něco změní.
Pokud má Ťok v rukávu ještě další eso, podobné, jakým byla biopaliva, může přečkat na ministerstvu ještě nebezpečně dlouho. Odpovědnost se přeci dá vždycky hodit na náměstka.