Poslanci z rozpočtového výboru dnes vrátili ministru dopravy Danu Ťokovi (za ANO) k přepracování materiál týkající se finančních aspektů mýtného systému a výběru mýtného od příštího roku. Podle poslanců byl předložený materiál nedostatečný. „Ten materiál není hoden rozpočtového výboru,“ řekl jeho předseda Václav Votava (ČSSD). Ťok ho má poslancům opět předložit do poloviny září.
Ministr Ťok se hájil tím, že ho na základě zadání doložit finanční aspekty výběru mýta po roce 2017 nenapadlo, že má sepsat celou historii mýtného a sepsat ucelenější materiál. Poslance ujistil, že ministerstvo nechtělo vůči nim projevit neúctu. „My ho nachystáme a předpokládám, že ho v září projednáme. Nevidím v tom žádný problém,“ řekl Ťok novinářům.
Ministr doufá, že přesvědčí vládu
Smlouva se současným provozovatelem mýtného systému firmou Kapsch skončí ke konci letošního roku. Ministerstvo hledá způsob, jak zajistit jeho další fungování a výběr mýta. „Já jsem přesvědčen, že po roce 2016, kdy končí smlouva, budeme mýto dále vybírat,“ tvrdí.
V pondělí chce vládě předložit návrh na odůvodnění dalšího postupu. „My přineseme – a já doufám, že už to bude v pondělí zařazeno na vládu – materiál odůvodnění veřejné zakázky, jehož schválení nám umožní intenzivní jednání s Kapschem ohledně toho jednacího řízení bez uveřejnění a že připravíme tento materiál tak, abychom mýto vybírali,“ dodal. Zatím prý s Kapschem jednat nemůže, jednání bude moci zahájit až poté, co vláda případně schválí tento navržený postup pro zadání zakázky dosavadnímu provozovateli.
Snahu najít nového provozovatele prostřednictvím otevřené soutěže ministerstvo vzdalo na konci loňského roku s tím, že řádný tendr již není možné stihnout. Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Za celou dobu se na mýtném vybralo téměř 72 miliard korun. Za stavbu systému a jeho provoz stát společnosti Kapsch a jeho subdodavatelům zaplatil zhruba 19 miliard korun bez DPH.