Boj s dvojí kvalitou potravin byl hlavním hitem Andreje Babiše před loňskými volbami do Evropského parlamentu. Mediálně silně rozehrané téma po volbách rychle utichlo. Ministr zemědělství Toman mezitím prosazuje novelu zákona, která může citelně poškodit především malé obchodníky.
Šéf hnutí ANO si na téma dvojí kvality potravin vzpomněl dva týdny před evropskými volbami, přičemž ho zcizil koaliční sociální demokracii. Problém označil za skandální a důrazně se vůči němu vymezil. „My skutečně nejsme popelnicí Evropy, nežijeme tu na kokosových palmách a naši občané nejsou méněcenní,“ ohradil se. Prý bude kvalitu potravin řešit okamžitě, „bez ohledu na nějaké volby“.
Hrubý populismus
Předmětem kritiky je dovoz potravinářského zboží ve stejných obalech, které má zčásti odlišné složení kvůli použití levnějších ingrediencí. Tento problém už řešila Evropská komise, nicméně prošla kompromisní verze, kterou česká vláda podpořila, což premiér Babiš taktně zamlčel. Pokud ovšem vytvářel hysterickou atmosféru, že je náš trh zaplevelen nekvalitním zahraničním zbožím, předváděl jen hrubý populismus.
Ve skutečnosti se odlišné složení používá jen u několika stovek výrobků ze zhruba 150 tisíc nabízených na unijním trhu. Netýká se jen dovozu do střední a východní Evropy, ale i do řady západních zemí, přičemž svoji roli hrají i požadavky dovozců a příznivější cenová hladina. Hovořit tedy o záměrné diskriminaci je velmi nadnesené.
Babiš chytlavé téma využil a pozval si na kobereček zástupce supermarketů. Naskočil do rozjetého vlaku, když vláda „shodou okolností“ schválila několik dní před volbami připravovanou novelu zákona o potravinách a tabákových výrobcích z dílny ministra zemědělství Miroslava Tomana. Tato novinka prý dvojí kvalitu „zdánlivě totožných“ potravin zakazuje.
Likvidační pokuty
Ve skutečnosti jde jen o kamufláž, která může napáchat více škody než užitku. Podle kritiků chystaná regulace téměř nic neřeší a na kvalitě potravin nabízených na domácím trhu se zásadněji neprojeví.
Hlavním úskalím Tomanovy novely je zavedení drakonických pokut ve výši až 50 milionů korun za její porušení. Zodpovědnost padá na firmy, které uvádějí potravinářské zboží na trh, pokud budou prodávat výrobky s odlišným složením, jež nebudou viditelně rozlišeny jiným obalem.
„My se chceme soustředit na všechny, kteří tu dvojí kvalitu zneužívají, a to jsou jak výrobci, tak obchodníci,“ řekl loni Miroslav Toman. Dvojí kvalitu zboží tedy vláda zachovává, jen znovu zvyšuje administrativní povinnosti a rozšiřuje nekonečný řetězec likvidačních sankcí, jimiž ohrožuje hlavně malé a střední prodejce.
Asociace se bouří
Server Podnikatel připomněl, že vládní novela zákona směřuje do druhého čtení v Poslanecké sněmovně. Protestují proti ní tentokrát ve vzácné shodě všechny podnikatelské asociace, ať už zastupují malé podnikatele nebo velké obchodní řetězce. Všem narostou povinnosti, a tím i náklady, které jim stát nijak nekompenzuje.
Svaz obchodu a cestovního ruchu upozorňuje na studii Evropské komise. Podle ní je dvojí kvalita potravin problémem výrobců, kteří jediní nesou odpovědnost za rozhodnutí vyrábět různé verze svých výrobků, a totéž by mělo platit i u nás.
Hospodářská komora zase připomíná, že v jiných státech nenesou odpovědnost za výrobek a obal prodejci, ale jejich producenti, a proto je vládní návrh nesmyslný. Je to skoro stejná nespravedlnost, jako kdyby zákazník měl nést odpovědnost za to, že si koupil výrobek dvojí kvality.
Tvrdý dopad na malé prodejce
Absurdita vládního návrhu spočívá v kombinaci drakonických sankcí a současné absenci nástrojů, jak mohou obchodníci prověřovat, zda tisíce výrobců nenabízejí potraviny na trhu jiné země v podobném obalu, ale s odlišným složením.
Do problémů se dostanou nejen velcí hráči s velkým objemem nabízeného zboží, ale o to pochybněji vyznívá tato regulace pro už tak vládními zásahy těžce zkoušené malé a střední živnostníky zejména na venkově. Dosud přijímají zboží do prodeje v dobré víře, že je v souladu se všemi právními předpisy, a nyní by se octli v existenční nejistotě.
Jak bude takový maloprodejce prověřovat složení výrobků v různých zemích? Podle jakých kritérií? Taková povinnost je pro něj prakticky nesplnitelná a hrozící pokuty likvidační.
Na venkově skončily po náběhu nových vládních regulací v čele s EET, skokovém zvyšování minimální a zaručené mzdy a dalších nákladů téměř dva tisíce malých obchůdků. Pro ně je „boj s dvojí kvalitou potravin“ jen další ranou do vazu.
Koho zastupuje Havlíček?
V této souvislosti nezbývá než klást další otázky. Koho zastupuje Babišem vychvalovaný Karel Havlíček, který loni v roli ministra průmyslu a obchodu selhal a legislativnímu zmetku ve vládě nezabránil? Učinil tak patrně proto, že tehdy bylo toto téma pro premiéra mediální prioritou a zcela loajální Havlíček se vyznačuje mimořádně pružnou páteří.
Vláda řízená vlastníkem nejsilnějšího hráče na potravinářském a zemědělském trhu nezmiňuje, že větším tuzemským problémem jsou ošizené výrobky, které pravdivě neuvádějí složení uvedené na obalu. Z nezávislých kontrol vychází, že v tomto srovnání výrazně více propadá zboží velkých domácích než zahraničních výrobců.
„Česká republika má mnohem větší problémy než dvojí kvalitu,“ připojuje se agrární analytik Petr Havel. „My máme problémy v krajině s erozí nebo adaptačními opatřeními na sucho. Dále máme chybně nastavené dotace,“ vyjmenovává.
Miroslav Toman je ovšem příliš zaneprázdněn obhajobou zemědělských dotací pro velké koncerny v čele s Agrofertem, propíraným na evropské úrovni. Marketingově pojatý boj s dvojí kvalitou potravin jen ukazuje, že ho problémy malých podnikatelů hlavně na venkově, který by měl svým přispěním rozvíjet, nezajímají.