Vedení vládní TOP 09 se rozhodlo vyvolat koaliční jednání, na němž má předseda Pirátů a ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš předložit harmonogram a návrh řešení problémů s digitalizací stavebního řízení. Podle usnesení předsednictva, je vedení strany zaváděním digitalizace stavebního řízení, za niž nese Bartoš odpovědnost, silně znepokojené. Spuštění digitalizovaného systému doprovázejí problémy, které jsou podle některých koaličních politiků natolik vážné, že pokud je ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) nevyřeší do konce srpna, měl by Bartoš vyvodit odpovědnost.
Podle informací Bartoš počítá s tím, že koaličním partnerům podá informaci o řešení komplikací s novým systémem na středečním zasedání vlády. Jednání koalice ve formátu K5, které bývá každé druhé úterý, na dnešek svolané není. Večer se nicméně ministři sejdou ve Strakově akademii na pracovním jednání o rozpočtu na příští rok.
Bartoš čelí silné kritice za nedostatky v novém systému od konce července, kdy uplynul měsíc od jeho spuštění. Na chyby poukazují profesní sdružení, stavebníci i úředníci. Bartoš dnes novinářům řekl, že doplnění nejdůležitějších částí automatizace je na dobré cestě a zmíněné úpravy by měly být hotové do konce srpna. Z požadavků úředníků a stavebníků na úpravy v systémech stavebního řízení chybí dodat možnost nahlížení do spisů a ztotožňování osob s jiným než českým občanstvím.
Bartoš to řekl po jednání se Sdružením tajemníků městských a obecních úřadů, podle předsedy sdružení Jana Holického systém stále vykazuje nedostatky, v řadě věcí se ale práce v něm zlepšila. Na sociální síti X dnes Bartoš informoval, že podíl žádostí z portálu stavebníka, na kterých začaly úřady pracovat, se oproti minulému týdnu zvýšilo z 69 na téměř 80 procent. Počet všech úspěšně podaných žádostí se přehoupl přes 10.000.
„V minulém týdnu jsme byli na denním průměru přes 450 podání. Zrychluje taky tempo vyřizování – dokončených řízení včetně kolaudací je něco málo přes 900. Už před polovinou srpna jsme do informačního systému přidali některé funkce, které automatizují práci na úřadech, jde třeba o hromadné ověřování osob, parcel, stavebních a navrhovaných objektů nebo účastníků řízení. Do konce měsíce v systému bude na 130 nejčastěji používaných šablon, do kterých se automaticky propisují informace z řízení,“ uvedl Bartoš.