Poslední předvolební debata na Nově nepřinesla větší vzruch. Překvapením není ani návrat Andreje Babiše do ringu tak, jak ho všichni znají. Přestal si hrát na vlídnou a nekonfliktní hlavu státu a ukázal svou pravou tvář. Jak se to může projevit ve volbách?
Andrej Babiš se vyhnul přímým předvolebním soubojům a zaměřil se na poslední televizní debatu na Nově. Dramaturgie nápadně vyhovovala jeho představám. Do debaty v České televizi s devíti uchazeči nechtěl jít proto, že tam prý dostává málo prostoru a moderátoři ho málem nenechají dokončit jedinou větu.
Výhodný scénář
Na Nově Babiš dostal, co chtěl. Do závěrečné debaty byli pozváni jen tři favorité. Babišovi soupeři Petr Pavel a Danuše Nerudová však nejsou nadáni jeho hokynářským stylem komunikace, kterou nebyl schopen rovnocenně ukočírovat ani moderátor.
Co se týká kultivovanosti projevu, jsou na tom jeho hlavní soupeři mnohem líp. To musí Babiš dohánět zvýšenou agresivitou. Šéf ANO si dokázal urvat místy až dvojnásobný prostor, takže mohl být spokojen.
Je ovšem otázka, jestli to bude stačit. V poslední debatě zároveň předvedl, že není schopen překročit svůj stín. Vrátil se starý známý hašteřivý politik, často ujíždějící těkáním z jednoho tématu na druhé a nesrozumitelnými větnými stavbami.
Stále ta samá arogance, zvyšování hlasu, osobní útoky, fabulace a narcistní sebechvála. To sice může zabírat na skalní jádro voličů ANO, které k němu má až emotivní vztah a bude ho volit za všech okolností. Jenže Babiš, u něhož dlouhodobě převažuje negativní vnímání jeho osoby, potřebuje pro druhé kolo oslovit širší publikum.
Právě z tohoto důvodu mu marketéři naordinovali státnickou a přívětivější fazónu. I to byl jeden z důvodů, proč nechodil do debat, jelikož bylo jasné, že se nemůže proměnit v jiného člověka. To se potvrdilo.
Evropský státník
V Babišově vystoupení zazněla řada mýtů a protimluvů. „Budu reprezentovat důstojně. Budu se chovat jako svrchovaný prezident svrchované země. Budu jednat s velkými jako rovný s rovným,“ slibuje. Chce se prezentovat jako státník, který využije své kontakty na světové politiky, a Česká republika pro něj bude vždy na prvním místě.
Ve skutečnosti se Babiš v Evropě zapsal jako dotační šíbr v prokázaném střetu zájmů, obsaženém v auditech a dvou rezolucích Evropského parlamentu. To se zatím žádnému evropskému politikovi nepodařilo. Na základě těchto závěrů se zpřísňovala evropská legislativa.
Prvoinstanční soud sice aktuálně nepravomocně zprostil Babiše obžaloby v kauze Čapí hnízdo, ale podle závěrů Evropského úřadu pro boj proti podvodům (OLAF), které se řídí odlišnou legislativou, jde stále o podvod.
Babišova společnost IMOBA, do které bylo po pěti letech začleněno Čapí hnízdo, musela vrátit 50 milionů, a na tom se nic nemění. „OLAF trvá na svých závěrech uvedených v závěrečné zprávě,“ uvedla mluvčí Emily Fairlessová po vyhlášení rozsudku soudce Šotta.
Podle svých slov důstojný reprezentant Babiš je navíc prověřován francouzskou prokuraturou za podezření z praní špinavých peněz a daňových úniků kvůli netransparentním obchodům ve Francii přes řetězec neprůhledných firem v daňových rájích.
Babiš vytváří dojem, že se na jeho skandály v Evropě zapomnělo a že je významově na úrovni francouzského prezidenta Macrona. To je však jen směšný optický klam.
Krizový manažer
Další Babišovo heslo je „hlavně pomáhat lidem“. To platilo i pro covidovou pandemii. „Nikdo na světě nebyl připraven. My jsme bojovali za ochranu životů našich občanů a nebyli jsme sami,“ řekl v pořadu, nicméně chaos a nezvládnutý mikromanagement zařadil Česko ve výsledcích boje proti covidu mezi nejhorší země na světě.
Babiš se prezentuje jako krizový manažer, ale ve skutečnosti se příkladně postaral hlavně o své firmy. Přísná vládní regulace byla za covidové pandemie jednostranně zaměřena hlavně na malé firmy, zatímco velké průmyslové podniky zůstaly bez výraznějších omezení.
„Český premiér patří k vítězům koronavirové krize. Zemědělství, potravinářství a hnojiva se pochopitelně řadí mezi nejméně ovlivněné obory. Široký záběr jeho podnikatelských zájmů sice vyvolal značné kolísání, ve výsledku je na tom ale Andrej Babiš stále lépe,“ konstatoval tehdy časopis Forbes.
Agrofertu bude líp
Agrofertu by se nepochybně dařilo líp i za Babišova prezidentování, i když se tváří, že s ním nemá nic společného. Naznačuje, že by tlačil na snižování DPH třeba na potraviny, což je v zájmu jeho obřího agrokomplexu, ale i na Českou národní banku, aby rychle snižovala úrokové sazby.
„Navyšování úrokových sazeb znamená totální katastrofu pro občany České republiky. Mladé rodiny už si nemohou koupit ten byt. Pan Rusnok to nezvládl, ČNB totálně selhala,“ kritizoval v debatě předchůdce současného guvernéra ČNB Aleše Michla, který dříve působil jako jeho poradce.
Nelze pochybovat o tom, že by spolu konzultovali strategii České národní banky, pokud to nedělají už dnes, i když prezident ani vláda nesmějí zasahovat do její nezávislosti. Důvod Babišova zájmu je prozaičtější, a také to v debatě zaznělo. Vysoké úroky jsou nepříjemné pro dlužníky, jimž se prodražují úvěry. Mezi největší dlužníky patří Agrofert s úvěrovou zátěží v celkovém objemu 34 miliard korun.
Staré zboží
Ne každému je užvaněný styl „všechny znám“, „všude jsem byl“, „vy ničemu nerozumíte“, „všechno na rozdíl od vás vyřeším a zařídím“, „jste jen teoretici, já mám zkušenosti“, příjemný a akceptovatelný. Zvláště když si průměrně orientovaný člověk srovná, že prezident nemůže měnit zákony, snižovat DPH, řešit zdravotnictví nebo zvyšovat sociální dávky.
Široké rozkročování kandidáta ANO mezi předváděním aureoly evropského státníka a nadbíháním protizápadním silám v řadách SPD a vlastenecké fronty může způsobit prasknutí švů u kalhot.
Žádný nový, kultivovaný, nadstranický, transparentní a spojující státník nevstal jako Fénix z popela. Byla to chiméra. Babišův marketingový tým nabízí staré zboží s několik let prošlou záruční lhůtou v novém obalu, který se moc nepovedl. Koupí ho cca tři miliony lidí, což je zhruba zapotřebí ke zvolení na Hrad?