
Donald Trump, dánská premiérka Mette Frederiksenová FOTO: Profimedia / Evropská unie / FORUM 24
FOTO: Profimedia / Evropská unie / FORUM 24

Dánové se ke Gróňanům chovají s předsudky, ponižují je a diskriminují. To si podle rok a půl staré analýzy myslí drtivá většina grónských studentů pobývajících v Dánsku. Hannah Najaaja Olsenová, která studuje v Kodani, dokonce souhlasí s nedávným tvrzením Donalda Trumpa Jr., že Dánové ke Gróňanům přistupují jako k občanům druhé kategorie.
Sama je takovému chování podle svých slov vystavována, když na ni lidé dělají posunky nebo se od ní odvracejí. Jiní si prý na ni ukazují, protože pochází z Grónska. „Nemyslela jsem si, že to bude tak těžké,“ uvedla v rozhovoru pro TV2 Kosmopol. „Občas je mi z toho neskutečně zle. Například když jsem měla mluvit před třídou, přepadla mě strašná úzkost.“
Trump Jr. navštívil Grónsko poté, co jeho otec začátkem ledna prohlásil, že by ostrovu, který je součástí Dánského království, prospělo připojení k USA. Zvolený americký prezident později uvedl, že pro získání Grónska nevylučuje použití armády. Jeho výroky vyvolaly napětí ve vztazích mezi Dánskem a USA, které neprolomil ani středeční telefonát Trumpa s dánskou premiérkou Mette Frederiksenovou.
Trump Jr. se při návštěvě ostrova snažil vytvořit narativ, že Gróňané jsou unaveni z toho, že se s nimi v Dánském království zachází jako s občany druhé kategorie, a přejí si stát se Američany. Ze studie Dánského institutu pro lidská práva skutečně vyplynulo, že čtyři z pěti grónských studentů se setkávají s předsudky a každý pátý s negativní diskriminací.
Učitel řekl, že Gróňané jsou alkoholici
„Je problematické, že tolik grónských studentů čelí negativním a urážejícím poznámkám kvůli svému původu. Gróňané v Dánsku požívají zvláštní ochrany na základě Úmluvy o původním obyvatelstvu. Tato úmluva mimo jiné zavazuje dánský stát k zajištění dobrého a nepředpojatého vzdělávacího prostředí,“ prohlásila Louise Holcková, ředitelka Dánského institutu pro lidská práva.
Ponižující komentáře přicházejí podle analýzy jak od spolužáků, tak od učitelů. Každý pátý student z Grónska uvedl, že v posledních 12 měsících zažil negativní diskriminaci, například když se ucházel o stáž nebo práci, nebo byl vyloučen z práce ve skupině.
Podle sedmnácti procent studentů za špatné zacházení mohou jejich spolužáci. Třináct procent uvedlo, že se s ním setkali u svých učitelů, například v podobě urážlivých komentářů. „Učitel při hodině řekl, že Gróňané jsou alkoholici, a přitom se díval na mě. Stalo se to, když jsme se bavili o původních obyvatelích Ameriky, Kanady a Grónska,“ odpověděl jeden z účastníků průzkumu.
„Je ostuda, že Dánové neznají Grónsko“
Studenti, kteří uvedli, že čelí předsudkům, špatnému zacházení ze strany spolužáků nebo vyučujících nebo hanlivým poznámkám či diskriminaci kvůli svému původu, častěji zažívají stres a cítí se vyloučeni. Více než třetina z nich uvedla, že se zřídka nebo nikdy neúčastní společenských akcí nebo komunitního života na univerzitě.
Průzkum také ukázal, že 82 procent grónských studentů má pocit, že jejich dánští vrstevníci vědí „velmi málo“ nebo „málo“ o moderním Grónsku. Omezené znalosti pak podle nich vedou k předsudkům a vytváření nerovného vztahu mezi studenty grónského a dánského původu.
„Dánové prostě obecně neznají Grónsko, a to je podle mě ostudné. Jsme součástí Dánského království a oni by měli lépe znát svou vlastní historii,“ odpověděl jeden ze studentů. Další uvedl: „Bylo by hezké, kdyby se Dánové dozvěděli více o naší kultuře a historii. Zejména o dějinách v koloniálním období a krátce po něm.“