
Europoslanec Filip Turek (za Motoristy sobě) FOTO: Evropská unie / se souhlasem
FOTO: Evropská unie / se souhlasem

Europoslanec Filip Turek (za Motoristy sobě) byl zvolen zpravodajem evropského výboru, který má regulovat automobilový průmysl, upozornil v úterý Deník Referendum. Sám přitom deklaruje, že každý měsíc obdrží 250 tisíc korun za poradenství v rámci automobilového průmyslu.
Zpravodajem pro stanovisko evropského výboru, v jehož rámci má spoluvytvářet pravidla v oblasti klimatu a automobilového průmyslu, byl Turek jmenován minulý týden. Zároveň ale přiznává měsíční příjem 10 tisíc eur (přibližně dvě stě padesát tisíc korun, pozn. red.) za poradenství v oblasti automobilového průmyslu. Podle investigativní klimatické novinářské organizace DeSmog a Deníku Referendum se jedná o střet zájmů.
Na Turkovy příjmy z poradenství již v prosinci upozornila bruselská pobočka Transparency International. Organizace poukazovala na Turkovo členství v trojici výborů, které mají na starosti životní prostředí, průmysl a vnitřní trh.
„Postoj Filipa Turka k problematice střetu zájmů je evidentně velmi laxní. Na jedné straně uvádí jako svou činnost prezidenství Jaguar clubu a poskytování konzultačních služeb v oblasti automotive, na druhé straně se následně necítí být podjatým při jednání o záležitostech týkajících se právě aut a automobilového průmyslu,“ řekl Deníku Referendum právník Kryštof Doležal z české pobočky Transparency International.
„Pravdivost obojího současně je ovšem fakticky vyloučena, a lze si tak klást otázku, která z prohlášeních pravdivá nejsou, či přinejmenším, jaký je přístup Filipa Turka k jeho povinnostem europoslance,“ dodal.
Stanovisko Výboru pro průmysl, výzkum a energetiku (ITRE) pro „zjednodušení“ takzvaného mechanismu uhlíkového vyrovnání na hranicích (CBAM), jehož zpravodajem byl Turek minulý týden jmenován, má zohlednit uhlíkovou stopu produktů dovážených ze zemí mimo Evropskou unii a uvalit na ně odpovídající uhlíkovou cenu. Jedná se fakticky o legislativu, která odbourává možné ekonomické znevýhodnění evropských ekonomik opatřeními na ochranu klimatu.
„Filip Turek je nyní zpravodajem pro přezkum klíčového nástroje politiky Evropské unie v oblasti klimatu a zároveň má vysoce placenou vedlejší práci konzultanta pro automobilový průmysl, což vytváří zcela nepřijatelný střet zájmů,“ popsal pro Deník Referendum Olivier Hoedeman z občanské organizace Corporate Europe Observatory, která dohlíží na vliv lobbingu korporací na evropské úrovni.
„Turek poskytuje poradenství v rámci automobilového průmyslu, z pozice europoslance absolvuje četná setkání s lobbisty automobilového průmyslu a nyní má klíčovou rozhodovací roli v dokumentaci, která má pro automobilový průmysl velký význam,“ vysvětlil, v čem konkrétně střet zájmů spočívá.
Původ příjmů Filipa Turka zůstává nejasný. Podle Deníku Referendum panuje tedy důvodné podezření, že se – v rozporu se svou formální deklarací – nachází ve střetu zájmů.
Turek vykazuje své příjmy jako odměny z vlastních poradenských služeb v automobilovém průmyslu. Dříve je přitom označoval ze příjmy ze svých firem Art of Performance a Transgas. Už v červenci upozornily Hospodářské noviny, že Turkovy firmy dle výročních zpráv ve skutečnosti deklarovaných částek nedosahovaly.