
Europoslanec Filip Turek (Motoristé sobě) FOTO: Evropská unie
FOTO: Evropská unie

Motoristé tvrdí, že jejich europoslanec Filip Turek zařídil zmírnění pokut pro automobilky, které nesplní stanovené emisní cíle. Ve skutečnosti ale podnět k přehodnocení podal výbor EPP, kde za Česko sedí Danuše Nerudová (STAN) a Luděk Niedermayer (TOP 09).
Na webu Parlamentní listy vyšel minulý týden článek, že Evropská komise v návrhu „ustoupila tlaku“ Filipa Turka. Reaguje na úpravu systému pokut pro automobilky, které nesplní stanovené emisní cíle.
„Tento krok Evropské komise nevznikl sám od sebe. Předcházela mu celá řada jednání a výzev, včetně mé vlastní iniciativy, kterou svým podpisem podpořila i řada dalších europoslanců napříč politickým spektrem,“ tvrdí v článku Turek. Podle serveru Manipulátoři.cz se jedná o tiskovou zprávu Motoristů. Tvrzení, že zásluhy za krok Komise nese Turek, sdílel také předseda Motoristů Petr Macinka.
S návrhem na změnu ve skutečnosti přišla už v prosinci frakce Evropské lidové strany (EPP), která je největší v Evropském parlamentu. Z českých europoslanců se na něm podíleli Danuše Nerudová a Luděk Niedermayer.
„Navrhujeme konkrétní kroky, které by se měly zavést tak, aby automobilky v příštím roce pokuty neplatily, nebo je platily ve výrazně nižších řádech, než jak to vypadá na základě současných pravidel,“ uvedla v prosinci Nerudová. Vyjednávání v rámci lidovecké frakce bylo podle ní velmi těžké, ale nakonec se podařilo dohodnout „silný kompromis“. Při vyjednávání byla v úzkém kontaktu právě i s organizací ACEA i se zástupci společnosti Škoda.
Komise s návrhem EPP minulý týden souhlasila. Navrhne proto změnit systém pokut pro výrobce aut, kteří neplní emisní cíle. Automobilky by podle návrhu měly vykazovat plnění cílů za tříleté období, nikoliv za každý rok.
Nerudová toto rozhodnutí uvítala. „Jsem velmi ráda, že se podařilo přesvědčit komisi, aby začala řešit emise automobilek a aby zvolila přesně tu cestu, kterou jsme v Evropské lidové straně navrhli, tedy zprůměrování na tři roky, a podpoření technické neutrality. Osobně z toho mám velkou radost, protože jsem v Evropském parlamentu pracovala několik měsíců, vyjednávala s eurokomisaři a zástupci automobilek,“ řekla Českému rozhlasu.
Že by na změně nesl zásluhy Turek, odmítl také europoslanec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL). „Filipe, ale já jsem tě nechválil. To byla ironie,“ vzkázal v reakci na video, ve kterém Turek tvrdil, že ho Zdechovský „chválil za jeho úspěšnou iniciativu, která významně pomohla evropskému automobilovému průmyslu“. „Ty jsi fakt nic neprosadil, to Nerudová ano,“ opravil ho Zdechovský.