Jaroslav Poláček je iniciátorem akce, díky které se asi padesát lidí zapojilo do kampaně proti premiérovi Andreji Babišovi. Tito lidé budou mít každý svůj billboard s vlastní fotografií a textem: Stydím se za svého premiéra. Akce bude probíhat ve druhé polovině ledna. Poláček deníku FORUM 24 popsal své důvody a zmínil jednu důležitou věc: Existují lidé, kteří svou účast odřekli proto, že se báli důsledků. A to zejména těch ekonomických.
Jak celý nápad vznikl?
Posledním impulsem byla na neuvěřitelná série od Krymu až po konstatování, kolikáté už, že pan Babiš je ve střetu zájmů a že české orgány nekonají. Osobně jsem musel několika svým kamarádům v zahraničí vysvětlovat, co se u nás děje, a už to vážně vysvětlit nejde. Člověku je prostě stydno. Billboardy budou viset od 14. ledna.
Kde po republice budou billboardy viset?
Budou po celé zemi, nejde o akci pražské kavárny. Máme plochy v severních Čechách, v Moravskoslezském kraji… snažíme se vyhovět tomu, kde lidé plochu chtějí.
Navazujete na billboardy, které byly proti Stanislavu Grossovi. Jak se zpětně díváte na jeho kauzu, zejména ve srovnání s dnešní dobou?
Právě že si pamatuji dopad té relativně malé akce pana Humplíka. Vzpomínám si totiž, kolik lidí se mnou na téma toho billboardu z roku 2005 mluvilo a ptalo se mě, proč jsem to udělal. A já mohl vysvětlovat, což je přesně to, co potřebujeme – zkusit sdělit naše důvody lidem mimo naše sociální bubliny, bavit se s lidmi, kteří vůbec nesledují, co se děje, protože mají jiné starosti než politiku.
Už se objevily i negativní reakce? Jaké?
Negativní reakce se samozřejmě objevily, není jich mnoho, čekal jsem to horší. Mnohem víc jsem se však zarazil u reakcí lidí, kteří s námi do toho chtěli jít a posléze to odřekli, protože mají obavy z dopadů takového vystoupení. Nebylo jich mnoho, ale strach z důsledků vystoupení proti vládnoucí moci tu je. Zatím převážně ekonomický.
Myslíte, že mohou billboardy někoho ovlivnit, přesvědčit?
Billboardy mají jednu výhodu – osloví lidí, kteří naši komunikaci na jiných internetu nezaznamenali. A bude jen na účastnících našeho projektu, zda budou schopni se svým okolím vést debatu, proč se stydí. Sám mám takových rozhovorů za sebou desítky a některé vůbec nejsou jednoduché, ale právě tuhle možnost mluvit o tom, co prezentování pana Babiše v čele našeho státu znamená, považuji za velmi důležitou.
Jste spokojen s počtem lidí, kteří se přihlásili?
Jsme. Kdybychom nebyli, tak bychom celou akci zrušili. Ano, chtěli bychom více účastníků, kdo by nechtěl, ale považte, že to je investice 4.500 korun po Vánocích a obličej na billboardu, který bude dva týdny na očích všem. Z tohoto úhlu pohledu smekám před všemi, kteří do toho jdou. V lednu, kdy neběží mnoho komerčních kampaní, to zaujme. I proto jsme nechali předělat grafiku, aby byla výrazná a zaujala.
Nechceme tím měnit výsledek voleb, víme, že vládu nezměníme. Ale výsledek voleb neznamená, že občan bude pokorně čtyři roky mlčet, aby premiér měl „klid na práci“. Zvláště, když jeho působení poškozuje dobré jméno země.
Chystáte ještě něco dalšího?
Já a mí kolegové máme za sebou v PRodukujeme bezmála dvě desítky let v celostátních volebních kampaní. Současný volební zákon nám sice svazuje ruce víc než v minulosti, ale věřím, že o nápady nouzi mít nebudeme. Teď se ale chceme soustředit na to, aby klapla tato kampaň.