Nový Týdeník FORUM rekapituluje soudní proces v kauze Čapí hnízdo po dvou třetinách plánovaného trvání a konstatuje, že Andrej Babiš výrazně ztrácí na body. „Aby toho nebylo málo,“ konstatuje ve svém editorialu Johana Hovorková, „v povolebním týdnu utržil jednu soudní porážku také Agrofert. Tribunál Evropské unie zamítl žalobu holdingu na Evropský parlament. Firma se žalobou chtěla domoci přístupu k dokumentům, které se týkají rezoluce o Babišově střetu zájmů. To je tedy na jednoho člověka hodně smůly, nemyslíte?“
Jako zajímavé zpestření pro čtenáře vypadá mapa nazvaná Putinův zlý sen, která předjímá, jak bude vypadat budoucí mapa severní Asie po dokončení dekolonizace Ruska. Vidíme na ní třicet dva nových států a státečků, takže je jen na vás, zda se po rozpadu Ruské federace vydáte na dovolenou – do Udmurtska? Nebo do Barabinska? Anebo do Tajmyrska či Jakutska? Mimochodem dvě posledně jmenované země budou s přehledem největší.
Prolistujte si TÝDENÍK FORUM
Jiří X. Doležal si povídal s psychiatrem Ondřejem Trojanem na téma strach. Konkrétně, proč mu někteří lidé podléhají natolik, že se stávají politickými extremisty? „ Z dějin víme,“ připomíná Trojan v textu nazvaném V Česku vznikají politické sekty, „proč nacisté vyhráli ve třiatřicátém roce v Německu: Zejména proto, že přišla krize, a lidé měli strach, který frajtr s knírkem uměl geniálně využít, když ho rozvinul ještě dál strachem ze Židů a komunismu. … Dnes existují spousty serverů, na nichž se dočteme, že zkrachuje polovina firem, lidé nebudou mít co jíst, budou zmírat mrazem, umírat na očkování… Ukázkou jejich moci byla ostatně i hojná účast na demonstraci 3. září na Václavském náměstí.“
25. září jsme si připomněli páté výročí odchodu Jana Třísky. Portrét nazvaný Herec, který sloužil lidem začíná emotivně: „Prahou se neslo babí léto, říční voda voněla a prostor nad hladinou Vltavy protnul stín padajícího těla. Před kamery filmu Jiřího Mádla Na střeše si už nestoupl, ačkoli roli Rypara uměl bravurně nazpaměť. Osud rozhodl jinak. ‚Jan Tříska podlehl zraněním po pádu z mostu,‘ napsala média.“ Autorka provede čtenáře zlatým obdobím Divadla za branou, kde se rodil hercův příslovečný perfekcionalismus, nesnadnou, ale profesně úspěšnou emigrací, jakož i triumfálním návratem po revoluci, rolí Igora Hnízdo ve Svěrákově filmu Obecná škola.