KOMENTÁŘ / Jakákoliv etnická nenávist je problém. Když však jedno etnikum, které se nemá moc dobře a není příliš socializované v majoritě, začne napadat jiné etnikum, které je na tom mnohem hůř? Ani přesně nevím, zda pro takové chování existuje nějaký odborný název. A nepamatuji se, že bych podobný problém jako novinář v posledních 33 letech mapoval či vůbec zaznamenal. Nyní to přišlo: Romové začali zcela otevřeně hlásat nenávist k Ukrajincům. Takovou intenzitou a formou, že předčili neonacisty. Nyní celou romskou komunitou cloumá pravděpodobně vyfantazírovaný pokus o zneužití romského dítěte Ukrajinci v Krupce.
Stará, dnes už možná nepoužívaná česká fráze zní „poslíček nakopl kočku“. Fráze (v době, kdy byli poslíčci běžným jevem) popisovala chování někoho, kdo je kdesi dole na spodních příčkách sociálního žebříčku, k někomu, kdo je ještě níž. Práce poslíčka nebyla nic moc, křičel na něj ten, kdo zásilku posílal, a když ji předával adresátovi, tak ten na něj taky křičel a nedal mu spropitné – a poslíček mohl jen mlčet a koukat do země, protože byl jen poslíček. A tak – opakovaně seřván – nakopl kočku. Vylil si vztek z vlastního ponížení na bytosti, na kterou si troufl. Na bytosti, která byla na sociálním žebříčku ještě níže než on sám. Většina romské komunity je v České republice na spodních příčkách sociálního žebříčku, Romové tvoří většinu obyvatelstva sociálních lokalit, vzhledem k poměru počtu Romů a většinové populace je ve vězení nápadně mnoho Romů a prostě se nemají moc dobře. A na majoritu si moc troufnout nemůžou, protože by jim v tom bránily úřady. Ale najednou se objevila skupina, která je na tom ještě hůř než Romové – a navíc zcela nezaviněně (což se o řadě Romů na sociálním dně říct nedá). Utíkají před bombardováním, mnozí z nich přišli o blízké, které zabili Putinovi vojáci, nejsou tady na rozdíl od Romů doma, jsou to běženci. A tak značná část romské komunity najednou má, možná poprvé v životě, tu „kočku, kterou mohou nakopnout“. A tak to dělají.
Pavlina Vnadova Omerta–Vendeta
Nenávist Romů k Ukrajincům na sociálních sítích je dlouhodobá. Příklad: název „Pavlina Vnadova Omerta-Vendeta“ je nenávistný už podle svého názvu. Paní Vendeta Vnadová vysílala živý přenos z nějaké demonstrace. Na začátku paní Vendeta křičí: „Díky nim (míněno Ukrajincům) chleba stojí stovku! Já platím sedm tisíc elektriku a my si nemůžeme nic dovolit.“ Pak jde k demonstrantům, ptá se jich, za co že demonstrují, a oni že za celosvětový mír. Mají české vlajky – flástenci. „Kvůli čemu my trpíme a jsme díky tomu diskriminováni, že chleba stojí stovku? Jak to, že támhleti Ukrajinci vzadu zabili v Ostravě cikánskýho člověka? Co to je? Na co oni sem přišli?“ „Provokovat,“ odpoví demonstrantka. Vendeta pokračuje: „A že když jdou matky, že jsou upřednostňováni, protože cigáni po statisíciletí jsou po celým světě? Mám tu deset generací rodinu, v životě mi nepřispěli na školku, a oni dostávají všechno zdarma? Bazény! Vy jste přišli za co?!“ křičí směrem k Ukrajincům. „Ukrajina domů! Ukrajina domů! Vy jste zabili romskýho člověka v Ostravě. Ukrajina do p*či! Vy jste nechali dopustit českej stát, abyste se sem najebali a zničili nám životy a za chleba jsme platili stovku. Vy jste nás diskriminovali! A pak chodíte tady po městě a jste nevychovaný,“ ječí žena na Ukrajince. „Táhněte zpátky na Ukrajinu! Okamžitě! Vaše rasa zabila člověka! Romského člověka! Takže táhněte do p*če!“
George Keles
Pedofilní skandál je v nenávistných projevech Romů k Ukrajincům novinkou – ale stojí za to. Účet George Keles zveřejňuje video „Čeho se ještě dočkáme od těch Ukrajinců“. A to video je otřesně manipulativní, připomíná nahrávky rozvádějících se párů, které štvou dítě proti expartnerovi. Na videu je vidět dítě, které občas mluví, ale většinu zvukové stopy tvoří výroky dospělých mimo záběr. „Na chodbě někdo přišel a chtěli po mně, aby sem se svlíknul,“ dí dítě velmi nejistě a nepřesvědčivě. „A oni ti za to chtěli něco dát, nechtěli ti něco dát za to?“ ptá se ženský hlas. „Říkal ti ten Ukrajinec, že ti za to něco dá? Co ti za to chtěl dát?“ Dítě chvíli přemýšlí. „Já nevím. Peníze.“ „A potom jste šli do sklepa, on vás tam zatáhl,“ dál programuje ženský hlas dítě. Mužský hlas: „Kolik vás tam bylo dětí?“ Dítě dlouho přemýšlí, ptají se jej i další hlasy mimo záběr a dítě nakonec nesměle špitne: „Deset.“ „ Vy jste byli v tom sklepě, nebo vám řekli, že tam máte jít?“ vyzvídá mužský hlas. Dítě odpoví: „Chtěli, aby sem šel s nima, tak jsem šel.“ „Tak ještě jednou to řekni,“ dí mužský hlas. Dítě něco drmolí, není mu rozumět, mužský hlas pokračuje: „Takže oni tě zavolali do sklepa a tam tě chtěli znásilnit.“ „Jo,“ potvrdí dítě. Muž pokračuje: „A co ti říkali, že tam máš dělat?“ Ženský hlas: „Oni ti slíbili, že ti dají penízky, aby si šel do sklepa. A tam ses měl svlíknout a něco si dělat sám a pustit Ukrajince, aby s tebou mohl něco dělat. A deset dětí tam bylo, jo?“ „Jo,“ poslušně potvrdí chlapeček. Muž – tentokrát v záběru – říká: „Oni si tady venku s nimi hráli, byla to zábava pro ně. Svlíkali je a tak dále, prostě je chtěli zneužít. Malý děcka ve věku od šesti do deseti let. Je pravděpodobný, že se to i stalo. My to nevíme. Ale to, že je tam vzali, že je tam svlíkali a chtěli je znásilnit, ukazovali jim přirození, to se prostě stalo. Mimo to je tady napadali, zesměšňovali, nechávali je tady klečet. Pak tady zaútočili na lidi. Prostě bastardi, totální hovada. Ožralý prasata.“
Suma sumárum: dítě je zjevně těžce zmanipulované skupinou dospělých a veškeré obviňování ze znásilnění zní z úst dospělých – dítě je jenom potvrzuje. Chlapeček je zmanipulován, „naprogramován“, a jeho výpověď je zcela nevěrohodná. Přesto se to video rozlétne po sociálních sítích Romů a ti začnou chystat protidemonstraci. Podle zcela nevěrohodné výpovědi dítěte půjde o demonstraci proti něčemu, co si dospělí Romové sami vymysleli a vložili to chlapečkovi do úst.
Saša Saša
Účet Saša Saša odvysílal jako živý proslov k občanům „vyjádření k události, která se stala v Krupce“. A mluví v něm o chystané demonstraci proti tomu „znásilnění“. Říká, že se v Krupce shromáždili Romové a že jim nikdo nemusí nic říkat, povolovat, protože jsou spontánní. „My Romové to máme tak, že když vidíme, že se děje něco s našimi dětmi, tak my spontánně jednáme. Já tam teď jedu, aby naši lidé slyšeli, co se tam stalo. To (chystané) shromáždění (radí nějakému Robertovi) nemusíš ohlašovat. Romové jednají spontánně. Shromáždění je u nás normální věc, ty to nemusíš nahlašovat. To není žádná demonstrace.“ Jinými slovy – nás nějaká pravidla a zákony nezajímají, když je pro nás něco normální, tak se na normy většinové společnosti vybodneme. Programově. Pak pokračuje: „Spontánní shromáždění, každý tam má právo přijet. To není, že by někoho někdo svolával. Protože tohle už je přes čáru. Byla tragédie už to, co se stalo v Brně. A teď ještě, aby někdo šahal na nějaké děti. Neexistuje! Ale aby někdo vyžadoval po dětech – já jen říkám, co jsem slyšel – jestli to je Moldavec, jestli to je Ukrajinec – vyžaduje po našich dětech. Nikdo nemá právo na to, aby někdo po nějakém dítěti vyžadoval sexuální praktiky.“ Romové sice mluví o tom, že jim někdo chtěl znásilnit dítě, ale zároveň připouštějí, že nevědí, zda se skutek vůbec stal. Přesto v Krupce asi bude velká demonstrace Romů proti Ukrajincům, založená na pohádce, kterou si vymysleli sami dospělí Romové.
Teplický deník
Slovo závěrem nechávám místnímu tisku, Teplickému deníku: „V Krupce došlo na veřejně přístupném místě k fyzickému napadení mezi několika lidmi, z nichž část byla pod vlivem alkoholu. Že šlo o Ukrajince, policie vyvrací. Stejně jako to, že by v této souvislosti vyšetřovala znásilnění nebo jiný sexuální delikt.“
Jak řešit zcela netolerovatelné nenávistné projevy Romů směrem k Ukrajincům na ulicích, vím – to je práce pro Policii ČR. Jak řešit jejich nenávistné projevy na sociálních sítích, netuším – samotný facebook to zjevně nechává chladným. Ale vím zcela jistě, že sedíme na časované bombě nenávisti Romů k ukrajinským utečencům. Na bombě, která může vybuchnout formou násilných útoků skupin Romů na ubohé lidi, kteří k nám utekli před Putinovými raketami. A to fakt nechci. Takže i nenávist na sítích, které by to měly hlídat samy, je práce pro Policii ČR. A je nutné, aby té romské nenávisti zatnula tipec dřív, než začnou Romové ty nenáviděné Ukrajince zabíjet.