
Požár vlakové cisterny v Hustopečích nad Bečvou v únoru FOTO: Hasiči ČR / se souhlasem
FOTO: Hasiči ČR / se souhlasem

Za největší havárii s únikem benzenu na světě označila mluvčí ministerstva životního prostředí Veronika Krejčí nehodu vlaku v Hustopečích nad Bečvou, který toxickou chemikálii převážel. Ten vykolejil a shořel na konci února. Sanační práce zřejmě vyjdou na vyšší stovky milionů korun, dodala mluvčí resortu.
„Likvidační a záchranné práce budou ukončeny po instalaci larssenové stěny a tím se dostaneme do druhé fáze, tedy sanace kontaminované zeminy a čerpání zasažených podzemních vod,“ popsal ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL). „Jednotlivé složky Integrovaného záchranného systému ve spolupráci s Českou inspekcí životního prostředí na místě pracují tak rychle, jak je to z hlediska bezpečnosti možné.“
Situace s kontaminací podzemních vod je ale velmi riziková, proto krizový štáb doporučil Olomouckému kraji vyhlásit pro tuto lokalitu stav nebezpečí, aby následně některé sanační práce mohly postupovat rychleji. „Chtěl bych ujistit občany, že v tuto chvíli neexistuje žádné bezprostřední ohrožení zdraví. Budu dnes o jednání štábu informovat členy vlády, zejména o možnosti uvolnit finanční prostředky na sanace,” dodal ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL). Podle krizového štábu ministerstva jde o největší havárii s únikem benzenu na světě.
Na odstranění havárie se podle ministerstva podílejí špičkové kapacity nejen z ČR, ale i ze zahraničí. „Konečný celkový rozsah nákladů nelze v tuto chvíli odhadnout, jisté ale je, že dosáhnou řádu vyšších stamilionů korun. Likvidační a sanační práce zřejmě nebudou trvat jen měsíce, ale mohou trvat i několik let,“ dodala mluvčí resortu v tiskové zprávě.
Vlaky nahradily autobusy
Osobní vlaky zatím nahradily autobusy. Správa železnic uvažuje, že by vybudovala náhradní kolej, po které by mohly jezdit osobní i nákladní vlaky, protože odstraňování následků může trvat roky.
Benzenu podle odhadů uniklo mezi 250 až 400 kubíky, mnohonásobně více, než se původně předpokládalo. Česká inspekce životního prostředí stále monitoruje kvalitu povrchových vod v zasažené lokalitě.
V Hustopečích nad Bečvou na konci února vykolejil a shořel vlak převážející přes tisíc tun toxického benzenu. Odborníci upozorňují na to, že další opatření se musí udělat v co nejkratší době, aby se co nejvíce snížila další kontaminace podzemních vod benzenem.