U středočeských silničářů vypadl další pověstný kostlivec ze skříně a už to snad ani nikoho nepřekvapuje. Jak doložil web seznamzpravy.cz, zaměstnanec na důležité pozici Krajské správy a údržby silnic (KSÚS) Středočeského kraje Lukáš Svoboda kontroloval práce, které pro tuto instituci prováděl jeho otec Marek Svoboda. Ten má navíc projekční firmu, která od KSÚS získala zakázky za téměř 250 milionů korun.
Pak se nelze divit tomu, že středočeské silnice patří k nejhorším v České republice, když na nich panoval takový nepotismus. Já sám jsem se středočeskou silniční správou učinil špatné zkušenosti z doby svého dvanáctiletého působení coby starosta Dobřichovic, a proto jsem se na ni zaměřil po zvolení za středočeského krajského zastupitele. Opakovaně jsem doložil, že zadané práce, jako prořezání stromů či neposekané příkopy vedle silnic, nebyly v mnoha případech provedeny. KSÚS hospodaří zhruba s osmi miliardami korun ročně a bylo skandální, že nikdo nekontroloval, za co byly tyto peníze utraceny. Podle mých propočtů vznikla možnými machinacemi s veřejnými zakázkami kraji škoda 670 milionů korun.
Proto jsem podal trestní oznámení na bývalá vedení kraje a Krajské správy a údržby silnic. A to kvůli podezření ze zjednání výhody při zadávání veřejné zakázky a porušení povinnosti při správě cizího majetku. Pozdější policejní razie na KSÚS doložily, že jsem měl pravdu.
A moji pravdu o skandálních poměrech na středočeské správě a údržbě silnic potvrzuje i nynější aféra s otcem a synem Svobodovými. To je jen další důkaz toho, že peníze se vynakládaly pochybným způsobem a chyběla pořádná kontrola jejich účelného využití.
Svoboda mladší končí v KSÚS na konci srpna tzv. dohodou o ukončení pracovního poměru.
KSÚS má již několik měsíců nového ředitele. Uvidíme, jak se v nové funkci osvědčí. O tom budou rozhodovat pouze skutečně provedené opravy a to, zda se stav středočeských silnic bude zlepšovat. V mém okolí byly nedávno provedeny opravy dvou problematických míst, mostu na Jílovišti a malého úseku ve Všenorech, a to je dobře. Jsou to sice jen drobnosti, ale je to krok dobrým směrem. Uvidíme, zda se podaří zrealizovat i větší investice, jako je oprava silnice Černošice – Karlštejn či projekčně zpracovat a v co nejkratší době i zrealizovat projekt Odvedení dopravy z Dolního Poberouní. Každopádně není dobré, pokud by v KSÚS fungovaly dál rodinné klany, které by si přihrávaly zakázky v řádech stovek milionů.
Tato rodinná kauza jen potvrzuje, že můj požadavek, aby byl v Krajské správě a údržbě silnic Středočeského kraje proveden forenzní, tedy vyšetřovací audit, byl správný a bylo by potřeba ho provést, aby na nás kostlivci z KSÚS nevypadávali i další roky.
Autor je středočeský krajský zastupitel za ODS.