Začátek školního roku se neodkladně blíží. Minulý týden přiblížil ministr zdravotnictví Adam Vojtěch (za ANO) podmínky, za kterých se žáci vrátí do lavic. Ochrana dýchacích cest žáky čeká pouze ve společných prostorách, testování se ale nevyhnou. Podle již dříve schváleného materiálu se žáci základních a středních škol na začátku září otestují celkem třikrát antigenními testy, které školám dodá stát. „Někteří rodiče nesouhlasí s podmínkami, které byly nastaveny, takže se snažíme hledat alternativní řešení. V některých případech to ale bohužel úplně nejde,“ říká v rozhovoru pro server FORUM 24 Luboš Zajíc, prezident Asociace ředitelů základních škol.
Jaké změny s blížícím se školním rokem nás čekají letos?
V podstatě záleží na tom, jaká bude situace. Jestliže to bude tak, jak předpokládáme, tak se bude normálně učit. Mohou ovšem nastat komplikace. Budeme dělat maximum pro to, aby v novém školním roce byla především výuka prezenční. Máme slíbeno, že pokud se vyskytnou nějaké problémy, tak řešit by se měly lokálně, nikoliv celoplošným zavíráním škol.
Po loňských zkušenostech se zjistilo, že učivo se musí upravit. Je zapotřebí provést v některých oblastech redukci a naopak jiné oblasti posílit. V období před začátkem školního roku se stále ještě vylaďuje, co by mělo být v jednotlivých oblastech a předmětech stěžejní. Snad se tedy podaří navázat kontinuitu na rok předešlý a také zároveň učivo upravit, aby to bylo pro všechny přijatelnější.
U řady ročníků se minulý rok nestihla probrat všechna látka. Budou tak učitelé nuceni dohánět zameškanou látku z předešlého školního roku?
Zde bude potřeba stanovit, co je podstatné a co není. Ministerstvo školství vydalo dokument, kde jsou víceméně návody a doporučení, jak v jednotlivých předmětech tyto problémy řešit, na co se zaměřit a co je podstatné. I to je odpověď pro školy, kudy se mohou ubírat.
A co například učivo, které se nestihlo probrat vůbec?
Ano, pak je tu také otázka, co se neprobralo. Je to v rámcových vzdělávacích programech a ve školních vzdělávacích programech nějakým způsobem specifikováno a jde spíš o to, aby se naplnily jednotlivé oblasti a kompetence. Dnes není úplně podstatné za každou cenu „biflovat“ velké objemy informací, protože si je mohou žáci svým způsobem najít. Je důležité, aby zvládali určité kompetence, a to je jedna z věcí, na kterou je třeba se zaměřit.
Když se vrátím k již zmíněnému ministerstvu školství. Jsou informace ze strany ministerstva ucelené a srozumitelné? Jaké máte srovnání s rokem loňským?
V loňském roce byly malinko zmatky a hledalo se, jak vzájemně komunikovat. Řekl bych, že teď je ministerstvo mnohem více připravené a také sofistikovanější. Komunikace funguje líp a řada našich připomínek je akceptovaná.
Co všechno bude zapotřebí zajistit k bezproblémovému startu nového školního roku? Tohle se od předcházejícího období příliš neliší, takže většina věcí (v rámci koronavirových opatření) bude fungovat stejně i nadále. Nic moc nového se tedy neočekává. Do škol se snažíme dostat co nejvíce dětí. Nový je systém doučování, který ministerstvo školství připravilo a na který vyhradilo finanční prostředky. Ten by školy měly zahájit hned od září.
S usednutím do lavic je stále spojené testování žáků na covid-19. Jak se řeší nákup testů?
Testy se nenakupují. Jsou dvě skupiny. První skupina jsou antigenní testy, které jsou u státních škol zásobované ze státních hmotných rezerv. Testy jsou již distribuovány a během zítřka, nejpozději pozítří by se měly dostat do škol. Druhou skupinou je zhruba 200 škol, které požádaly o PCR testování. Tyto školy si testování ale zajišťují samostatně.
Děti, které se otestovat nenechají, tak budou muset nosit ochranu dýchacích cest. Podle slov ministra zdravotnictví Adama Vojtěcha (za ANO) tyto děti nebudou nějak vyňaty z kolektivu. Jaký je na to váš názor?
Tohle je nejdiskutovanější součást celého návratu do lavic. Děti se opravdu snažíme do škol dostat. Někteří rodiče ale nesouhlasí s podmínkami, které byly nastaveny, takže se snažíme hledat alternativní řešení. V některých případech to bohužel úplně nejde.
Jaké máte informace naopak od rodičů, kteří si prožili téměř celý rok domácí výuky?
Rodiče mají stále obavy, zejména z toho, co se dělo minulý rok. Budeme, pravděpodobně v pátek, rozesílat informace rodičům, jak situace vypadá, a zpětně po nich budeme chtít další informace. Co se týká například testování, tak žáci, kterým je více než dvanáct a byli očkováni, testování nepodléhají. Před začátkem školního roku tak potřebujeme od rodičů zjistit další informace.