Těžké boje na východě Ukrajiny jsou zápasem o život a půdu. Klíčové je ale pro obě strany to, co se odehrává na železničních tratích v rukou protivníka. Ukrajinci teď musí ničit vlastní železniční infastrukturu na okupovaných územích. Po vzoru bojů za první světové války totiž ruská armáda přesouvá významnou část své síly po kolejích.
Jak píše Daniel Michaels v The Wall Street Journal, ruská armáda je „více než téměř kterákoli jiná závislá na vlacích při přesunu vojáků a munice“. Po únorové invazi na Ukrajinu se ruské silniční jednotky snažily zmocnit cílů v okolí Kyjeva mimo jiné proto, že se jim nepodařilo získat kontrolu nad železničními tratěmi a železničními uzly.
Od ústupu a přeorientování ofenzivy na východ Ukrajiny se ruským silám podařilo získat a udržet další území díky tomu, že Moskva může zásobovat své východní jednotky pomocí železničních tratí z Ruska a částí Donbasu.
„Rusko dosáhlo zisků v Donbasu nasazením obrovského množství dělostřelectva, tanků, houfnic a další obrněné techniky. Přesun těžké výzbroje po silnici je obtížný, zejména v Rusku a na Ukrajině, kde jen málo silnic unese obrovský náklad. Podle vojenských představitelů je železnice mnohem efektivnější metodou pro zásobování dělostřeleckého útoku, zásobování vojáků a udržování vozidel v chodu,“ píše Michaels.
Ukrajina se Rusům snaží ztížit přístup ke své železniční síti. Koncem února zničily ukrajinské síly všechna železniční spojení s Ruskem, na která dosáhly. „V dubnu byl železniční most u ruského města Belgorod nedaleko ukrajinské hranice vážně poškozen, což místní představitel označil za sabotáž. V květnu, poté co ruské síly obsadily území u Severodoněcku, ukrajinské jednotky proklouzly za ruské linie, aby vyhodily do povětří železniční most, který sloužil k jejich zásobování.“
„Ukrajina se zaměřila na vlastní železniční infrastrukturu, aby ji Rusové nemohli používat,“ uvedla Emily Ferrisová, výzkumná pracovnice Královského institutu Spojených služeb v Londýně.
Rusko se zase zaměřilo na ukrajinskou železniční infrastrukturu s cílem narušit zásobování Kyjeva, zabránit lidem v útěku na Západ a zastrašit místní obyvatelstvo.
Kyjevské ozbrojené síly chápou, o co nyní jde. Znají z dob SSSR vojenskou doktrínu starou sto let, která spoléhá na železnici. Zatímco Američané budují vysoce mobilní síly, Moskva se drží strategie z dob bitev první světové války. Ta spočívá v použití velkého množství dělostřelectva k rozdrcení nepřítele.
Podplukovník americké armády ve výslužbě Alex Veršinin, který studoval ruskou vojenskou logistiku, připomíná, že vojenské zásobovací linky Moskvy byly navrženy tak, aby podporovaly přístup založený na válce působící ztráty. Pouze vlaky mohou dodávat dostatečné množství nábojů, raketometů a dalšího potřebného vybavení. „Jak Rusko postupuje, musí se zmocnit železničních uzlů,“ říká. „Donbas má spoustu železničních uzlů.“
Ruské zásobovací linie se mohou od železničního předmostí protáhnout asi 120 kilometrů po silnici, aniž by byly nadměrně prodlouženy nebo jim hrozilo vážné nebezpečí přepadení, odhaduje Veršinin. Samo dobytí železničních předmostí ještě nezaručuje úspěch, protože je třeba zabezpečit i tratě, které je spojují. Ty jsou vůči útokům zranitelné. Donbas má tisíce kilometrů tratí vedoucích otevřenou krajinou a přes řeky.
Ukrajina je tak nucena ničit svou vlastní infrastrukturu, aby nesloužila nepříteli.