Dvě zničené stíhačky Su-27 a další čtyři poškozené si měl vyžádat pondělní ruský útok na ukrajinské vojenské letiště u Myrhorodu, vzdálené asi sto padesát kilometrů od frontové linie. Nejen z Ukrajiny se v návaznosti na to ozvaly kritické hlasy, že podobné ztráty si země nemůže dovolit a velení mělo při rozmístění letounů postupovat opatrněji.
Město Myrhorod se nachází v Poltavské oblasti, zhruba na půl cesty mezi Kyjevem a Charkovem, a před válkou v něm žilo asi 37 tisíc obyvatel. V jeho blízkosti se také nachází letecká základna s letištěm, která je domovem 831. taktické letecké brigády, využívající právě Suchoje Su-27.
Jak píše americký Forbes, v pondělí, či o den dříve se objevily zprávy o ruském pozorovacím dronu, který měl mířit nad letiště, či se nad ním několik hodin pohybovat. Na jednom místě základny se přitom na otevřeném prostranství nacházelo až šest Suchojů.
Rusové na ně následně vyslali raketu Iskander s kazetovou municí. Její zásah zaznamenali na video, kter¨é následně sdíleli jejich vojenští bloggeři. Ztrátu části letadel připustil tiskový mluvčí ukrajinského letectva Jurij Ihnat. Podle něj byly dva Suchoje zničeny a čtyři poškozeny.
Video převzali i ukrajinští komentátoři, podle nichž ilustruje selhání té části ukrajinského velení, která je za bezpečnost drahocenných letounů zodpovědná. „Musí existovat zodpovědnost za chronické umožňování toho, aby se ukrajinským vzdušným silám děly takovéto věci. Systémová nedbalost nás v téhle válce může pohřbít šest stop pod zem,“ kritizuje to ukrajinský novinář, spisovatel a častý komentátor dění na Ukrajině Ilja Ponomarenko.
Forbes připomněl, že jde zatím o poslední z řady podobných ruských útoků, které zasáhly zranitelné ukrajinské letecké základny. Uvedl, že drony Lancet zasáhly nejméně čtyři ukrajinské letouny na letišti Dolgincevo u města Kryvyj Rih. Poznamenává, že podobné ztráty si na rozdíl od Rusů Ukrajinci nemohou dovolit.
S odvoláním na analytiky vojenských ztrát Forbes konstatuje, že z původních asi 125 stíhacích letounů jich po 28 měsících těžkých bojů zemi zbývá jen asi okolo třiceti, a přestože očekává dodávky západních letounů F-16, a možná i francouzských Dassault Mirage 2000, budou západní stíhačky pro Rusy bezpochyby od začátku svého nasazení Rusy pokládány za prioritní cíl.
Ukrajinci usilují o to, aby své letouny ochránili. Piloti například takřka nikdy nepřistávají na letišti, z něhož vzlétli, a snaží se o maximální možnou nepředvídatelnost svých pohybů. Rozhodnutí umístit rovnou šest drahocenných bojových strojů na letišti vzdáleném pouhých 150 kilometrů od frontové linie se jim krutě vymstilo.
Poněkud trpce může vyznívat, že v podobné vzdálenosti od hranic běžně své bombardéry Su-34 umisťují Rusové, kteří je využívají ke shazování klouzavých pum na Ukrajinu. Činí tak však beztrestně, protože Ukrajinci nemají svolení Američanů k tomu, aby jejich rakety pro ničení těchto cílů použili.