Opravdu originální umělecké dílo vytvořil dánský performer Jens Haaning. Muzeum moderního umění mu poskytlo sumu v přepočtu 1,8 milionu korun, aby vyrobil dvojici obrazů, v nichž měly bankovky hrát hlavní roli. Umělec ale k zadanému úkolu přistoupil velmi svérázným způsobem. Když totiž zaměstnanci muzea „hotová“ díla rozbalili, zjistili, že si Haaning svěřené peníze nechal pro sebe a poslal jen prázdné rámy.
Když minulý pátek začala v Muzeu moderního umění v dánském Aalborgu výstava věnovaná budoucnosti práce, návštěvníci se podle původního plánu měli pokochat pohledem na dvě zarámovaná plátna naplněná bankovkami v celkové hodnotě asi 84 tisíc dolarů (přibližně 1,8 milionu korun). Mělo jít o reprodukce přímo prací Haaninga, který v minulosti využil v rámci své tvorby zarámované peníze, jimiž reprezentoval roční příjem Rakušana a Dána – jedno plátno tak pokrývala eura, druhé dánské koruny.
Jenže když muzeum v Aalborgu s předstihem převzalo hotové reprodukce, jeho zaměstnanci učinili šokující objev – navzdory předchozí dohodě byly rámy úplně prázdné, přibližuje kuriózní příběh americká CNN. Desetitisíce dolarů ovšem neměli ve svých kapsách zloději, zapůjčené peníze si ponechal přímo Haaning, který zároveň poslal i vysvětlující e-mail.
„Rozhodl jsem se pro potřeby této výstavy vytvořit nové dílo místo toho, abych ukazoval výtvory staré čtrnáct, respektive jedenáct let. Tyto práce jsou založeny a reagují na koncepci vaší výstavy i na díla, která jsme původně hodlali ukazovat,“ píše se ve zprávě, kterou muzeum vyvěsilo přímo k prázdným rámům bez bankovek.
Haaning nazval své konceptuální dílo Sbal peníze a uteč a nepřekvapivě se nyní stalo jablkem sváru mezi ním a muzeem, kterému se výsledný produkt nelíbí a vnímá ho jako porušení smlouvy a nedodání smluvené práce. Což jsou pro hlavní motiv výstavy velmi příhodná témata. „Z mého uměleckého úhlu pohledu jsem dospěl k závěru, že pro ně dokážu vytvořit mnohem lepší kus, než si vůbec dokážou představit. Nevidím to tak, že bych ty peníze ukradl. Vytvořil jsem umělecké dílo, které je desetkrát, možná stokrát lepší než to původně plánované. Tak v čem je problém?“ odmítá Haaning jakoukoli kritiku.