Vzácný dochovaný obraz italské barokní malířky Artemisie Gentileschi byl objeven v anglické královské sbírce poté, co byl nejméně před dvěma stoletími nesprávně zařazen. Nyní ho vystavuje hrad Windsor ve Velké Británii. Galerie to oznámila v tiskové zprávě, expozice má být otevřená do 29. dubna.
Znovuobjevený obraz „Susanna a starší“ tvoří významný doplněk k Artemisiině dochovanému dílu a vrhá nové světlo na její tvůrčí proces a její pobyt v Londýně na konci 30. let 17. století, kdy pracovala po boku svého otce na dvoře Karla I. a Henriety Marie.
Po rozsáhlé konzervaci byl obraz vystaven návštěvníkům hradu Windsor. Vedle něj jsou zobrazena díla „Autoportrét jako alegorie malby“ („La Pittura“), obraz považovaný za jedno z největších Artemisiiných děl, a „Joseph and Potiphar’s Wife“ od jejího otce Orazia Gentileschiho. Tyto tři obrazy tvoří novou dočasnou expozici v Queen’s Drawing Room a zaujímají své místo vedle dalších mistrovských děl v královské sbírce.
Znovuobjevení bylo výsledkem práce kurátorů Royal Collection Trust s cílem vysledovat obrazy rozprodané a rozptýlené po Evropě po popravě Karla I. V inventáři Karla I. bylo zaznamenáno sedm obrazů Artemisie, ale předpokládalo se, že přežil pouze její autoportrét, přičemž ostatní byly považovány za ztracené.
Obraz „Susanna a starší“ byl více než sto let uložen ve skladu v paláci Hampton Court ve velmi špatném stavu a kurátoři ho považovali za práci „francouzské školy“, skupiny umělců z 18. století. Díky výzkumu se ho ale nyní podařilo přiřadit k dílům Artemisie. Značka na zadní straně plátna „CR“ (Carolus Rex) také potvrdila, že obraz byl kdysi ve sbírce Karla I.
Artemisia Gentileschi získala slávu po celé Evropě v 17. století, v době, kdy bylo formálně uznáváno jen málo umělkyň. Vyučila se u svého otce v Římě a později pracovala ve Florencii, Neapoli, Benátkách a Londýně pro aristokratické a královské mecenáše. Její tvorba upadla v nemilost v 18. a 19. století, ale v posledních 50 letech se stala známou pro své silné a empatické zobrazení žen z historie.
Od svého znovuobjevení prošel obraz významným ošetřením konzervátory z Royal Collection Trust. „Když to přišlo do studia, Susanna byla nejsilněji přemalované plátno, jaké jsem kdy viděla, jeho povrch byl téměř úplně zakrytý. Bylo neuvěřitelné podílet se na navrácení obrazu na jeho právoplatné místo v královské sbírce, což divákům umožnilo poprvé po staletích znovu ocenit umění Artemisie,“ řekla konzervátorka Adelaide Izat.
Není to jediný nález „ztraceného“ uměleckého díla v poslední době. Před několika týdny byl v domě na ostrově Guernsey nalezen obraz anglického malíře Johna Constabla z roku 1814, napsala stanice BBC. Constable byl jedním z nejvýznamnějších anglických krajinářů a zakladatelem moderní realistické krajinomalby 19. století. O tom, kde se obraz nachází, se posledních 44 let nevědělo. Minulý týden byl prodán v aukci za 200 000 liber, což je téměř dvojnásobek orientační ceny.